خبرگزاری کار ایران

انواع دستگاه تصفیه فاضلاب شامل سپتیک تانک، چربی گیر از جنس پلی اتیلن و ...

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۸۰۹

دستگاه تصفیه فاضلاب شامل سپتیک تانک و چربی گیر 

سپتیک تانک ابتدایی ترین و ساده ترین واحد تصفیه فاضلاب می باشد که از آن برای تصفیه مقدماتی فاضلاب و یا پیش تصفیه انواع فاضلاب های های بهداشتی، انسانی، خانگی، شهری، مسکونی و صنعتی استفاده می شود. سپتیک تانک ها معمولاً از جنس پلی اتیلن، فایبرگلاس و بتنی ساخته می شود و پس از اتمام ساخت به محل پروژه منتقل شده و نصب و راه اندازی می گردند. سپتیک تانک ها فاقد هرگونه تجهیزات الکترومکانیکال بوده و از فرآیند بیولوژیکی بی هوازی برای کاهش بار آلودگی فاضلاب استفاده می کنند. نحوه جاگذاری سپتیک تانک ها به صورت دفنی بوده و معمولاً این محیط و فضای نصب را اشغال نمی کند.

سپتیک تانک به عنوان ساده‌ترین واحد تصفیه کننده فاضلاب است که امروز به دلیل داشتن کیفیت قابل قبول مورد استفاده بسیاری از صنایع قرار دارد. این مخزن از جنس‌های مختلف نظیر فایبرگلاس، بتن و پلی اتیلن تشکیل شده است که پس از طراحی و ساخت دقیق، به محل پروژه ارسال شده تا جهت نصب آماده شود. اگر می‌خواهید در مورد این سیستم تصفیه کننده فاضلاب بیشتر بدانید کافی است تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با سپتیک تانک

تانک سپتیک به عنوان یک مخزن در نظر گرفته می‌شود که کارایی بسیار زیادی برای جلوگیری از پخش شدن فاضلاب دارد. طراحی این سیستم به گونه‌ای است که قادر است تا با استفاده از باکتری‌های بی‌هوازی، فاضلاب جامع را به مایع تبدیل کرده و وضعیت آلودگی فاضلاب را کاهش دهد. زمانی که فاضلاب در مرحله ورودی قرار دارد، این سیستم با عملکرد عالی خود می‌تواند به کمک باکتری‌های موجود، فاضلاب خروجی را به شکل بهینه شده از مخزن خارج نماید. تصفیه صورت گرفته به گونه‌ای است که می‌توان گفت پس از انجام مراحل کار، آلودگی فاضلاب تا حدود 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فلنج ورودی، انباره ابتدایی سپتیک تانک، بافل میانی، مخزن زلال سازی، لوله تهویه و فلنج خروجی پساب اشاره کرد.

آشنایی با انواع تانک سپتیک فاضلاب

سپتیک‌ تانک فاضلاب از نظر جنس سازه انواع مختلفی دارد که انواع متداول‌تر آن شامل سپتیک‌ تانک پلی‌اتیلنی، سپتیک‌ تانک بتنی و سپتیک‌ تانک فایبرگلاس است. تمامی انواع متداول ذکر شده پیش ساخته بوده و پس از ساخت در کارخانه تمدن تصفیه به محل پروژه انتقال می‌یابند. لازم به ذکر است که جنس مخزن سپتیک تانک فاضلاب هیچ تاثیری بر روی فرآیند تصفیه در داخل مخازن سپتیک تانک ندارد و فقط به شرایط پیرامونی و محیطی محل نصب وابسته است. هرکدام از انواع سپتیک‌ تانک‌ها دارای مزایا و معایبی از نظر هزینه خرید، سهولت نصب و بهره برداری، سرعت ساخت، دوام، سطح آب بندی و مقاومت استاتیکی بدنه هستند. در ادامه به تفکیک به بررسی هر یک از انواع سپتیک تانک پرداخته خواهد شد.

 

انواع سیستم تانک سپتیک فاضلاب به دسته بندی مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام می‌توانند برای صنایع مختلف کاربردی باشند. فرآیند تصفیه در این سیستم باعث کاهش آلودگی فاضلاب خواهد شد. از مهم‌ترین انواع تانک سپتیک فاضلاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       سپتیک تانک پلی اتیلنی

در ساخت و تولید این مخزن از پلی اتیلن سنگین گرید 100 استفاده می‌شود که با توجه به ساختاری که دارد می‌تواند تولید کشور آلمان یا چین باشد. پلی اتیلن کرتیوب تولید کشور آلمان بوده که مواد اولیه آن گرانول پلی اتیلن است که به شکل معمول از صنایع پتروشیمی تامین می‌شود. پلی اتیلن لوله کاروگیت نیز تولید کشور چین است و با توجه به فرآیند تصفیه قادر است تا برای محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. مواد به کار رفته در این مخزن قادر است تا فرآیند تصفیه فاضلاب را به بهترین شکل انجام دهد.

مزایای بالای این نوع از سپتیک‌ تانک‌ها، کاربردهای زیادی برای آن ایجاد نموده است. مزایا و ویژگی‌های سپتیک‌ تانک‌های پلی‌اتیلنی در مقایسه با انواع دیگر آن شامل موارد زیر است:

  • وزن سبک، و لذا قابلیت حمل و نصب آسان

  • دوام بسیار زیاد در برابر مواد شیمیایی، و عدم خوردگی در برابر خاک‌های سولفاته

  • اطمینان از عدم نشت فاضلاب از دیواره سپتیک تانک و آب‌بندی کامل آن

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و شکستگی

  • دارای مواد آنتی UV

  • قابلیت تولید در ابعاد دلخواه منطبق بر فضای موجود

  • پرتابل بودن و قابلیت حمل حتی پس از نصب

  • عدم نیاز به عملیات ساختمانی (و همچنین سازه نگهبان و دیوار حائل) در هنگام نصب

  • سرعت ساخت بسیار زیاد و زمان تحویل بسیار کم

  • قابلیت دفن کامل داخل زمین و مقاومت در برابر فشارهای جانبی خاک

  • عدم اشغال فضای موجود به دلیل مدفون بودن

  • دارای دریچه بازدید در هر دو قسمت سپتیک تانک جهت بازدید و رفع عیب و تخلیه دوره‌ای لجن

  • دارای ونت هدایت گاز متان از جنس لوله پلی‌اتیلن تحت فشار

  • بهره‌برداری آسان بدون نیاز به نیروی اپراتور

  • بدون نیاز به تجهیزات مکانیکی

  • جلوگیری از گرفتگی لوله‌های خروجی فاضلاب و چاه‌های جذبی به دلیل حذف جامدات، و روغن

  • هزینه تمام‌شده حداقلی این نوع سپتیک تانک

  • انعطاف‌پذیری بالا در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه مانند رانش زمین

  • عمر مفید 50 ساله و 10 سال خدمات پس از فروش توسط شرکت تمدن تصفیه

 

 سپتیک تانک فایبرگلاس

مخزن فایبرگلاس یا کامپوزیتی، از ترکیب الیاف شیشه و رزین تشکیل شده است که به دلیل مواد اولیه مرغوبی که دارد باعث افزایش کارایی آن در صنعت آب و فاضلاب شده است. از این مخزن برای مکان‌هایی که امکان ورود اسید فاضلاب وجود دارد استفاده می‌شود چرا که مقاومت آن در مقابل عوامل محیطی بالاست. این مخزن به شکل مدولار قابل ساخت در فضای پروژه بوده و از پنل‌های اس ام سی فایبرگلاس تولید می‌شوند.

 سپتیک تانک بتنی

وجود معایب زیاد در مخزن‌های بتنی باعث شده است تا امروزه از این نوع مخزن‌ها به ندرت در صنایع مختلف استفاده شود. خوردگی بتن در این سیستم به عنوان یک عیب بزرگ محسوب می‌شود لذا افراد برای استفاده از نوع بتنی آن نمی‌توانند بدون محدودیت از سیستم استفاده کنند. همچنین امکان شکستگی و ترک خوردن در مخزن بتنی وجود دارد. 

از تانک سپتیک فاضلاب بیشتر در چه مواردی استفاده می‌شود

ویژگی‌های گسترده‌ای که در سیستم تانک سپتیک فاضلاب وجود دارد باعث شده است تا بتوان از این سیستم برای بخش‌های خانگی، بهداشتی و صنعتی استفاده کرد. تانک سپتیک فاضلاب برای تصفیه مقدماتی فاضلاب واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، هتل‌ها و رستوران‌ها کاربردی است. با کمک این سیستم می‌توان ذرات قابل ته نشینی را به شکل کامل حذف کرد. این امر به نوبه خود باعث جلوگیری از پر شدن سریع چاه جذبی خواهد شد. علاوه بر موارد گفته شده از سپتیک تانک می‌توان بیشتر در موارد زیر بهره برد:

  • فاضلاب‌های کوچک به منظور تصفیه سریع پساب‌های خود می‌توانند این سیستم را پیاده سازی کنند.

  • امکان تصفیه فاضلاب‌های رستوران‌های شهری و واحدهای غذاخوری مختلف توسط این سیستم وجود دارد.

  • از تانک سپتیک فاضلاب می‌توان به منظور تصفیه فاضلاب‌های کمپ‌های تفریحی نیز استفاده کرد.

 

قیمت سپتیک تانک به چه عواملی بستگی دارد

در یک سیستم همواره چند عامل کلیدی تعیین کننده قیمت نهایی هستند که در سیستم تانک سپتیک فاضلاب می‌توان به حجم مخزن، جنس استفاده شده و عمق دفن تانک سپتیک اشاره کرد. در بحث حجم باید به این موضوع اشاره کرد که تانک سپتیک برای چه مقدار فاضلاب خریداری شده و ابعاد تانک چقدر است. این موضوع می‌توان به عنوان اولین عامل تعیین کننده قیمت باشد.

در بحث جنس، همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، سپتیک تانک می‌تواند دارای جنس‌ بتنی، فایبرگلاس و پلی اتیلنی باشد. در سیستم بتنی به دلیل وجود محدودیت‌های فراوان استفاده از این جنس توصیه نمی‌شود. مدل‌های فایبرگلاس و پلی اتیلنی برای محیط‌های صنعتی مختلف کاربردی هستند. در بحث عمق نیز باید این موضوع مدنظر افراد قرار داشته باشد که تانک سپتیک قرار است چه میزان خاک را به شکل بهینه تحمل نماید. هر کدام از موارد گفته شده به شکل مستقیم و غیرمستقیم تعیین کننده قیمت نهایی محصول است. با توجه به حساسیت این سیستم برای این که بتوانید عملکرد بهینه‌ای از تانک سپتیک داشته باشید، بهتر است طراحی و اجرای این سیستم را به یک مجموعه تخصصی و حرفه‌ای نظیر مجموعه تمدن تصفیه ایرانیان بسپارید. استفاده از یک مجموعه معتبر باعث کاهش هزینه نهایی طراحی و اجرای کار خواهد شد.

چربی گیر

در طول روز فاضلاب زیادی توسط صنایع مختلف، شرکت‌ها و منازل تولید و به سیستم فاضلاب شهری وارد می‌شود. فاضلابی که نصفیه نشده باشد، دارای میکروارگانیسم‌ها و موادی است که مخاطرات زیست محیطی خطرناکی به همراه دارند. برخی از مواد موجود در فاضلاب را باید در مبدا تولید جدا و از ورود به آن به سیستم فاضلاب شهری جلوگیری کرد. یکی از این مواد، چربی‌ها و روغن‌ها هستند. چربی یکی از آلاینده‌های معمول در فاضلاب‌ها است که میزان آن در فاضلاب‌های معمولی زیاد نیست.

اما در فاضلاب شرکت‌ها و صنایع مختلف نظیر شرکت‌های صنایع غذایی، رستوران و تهیه غذا و واحدهای تولیدی بیش از حد معمول وجود دارد و باید از میزان چربی فاضلاب آن‌ها کاسته شود. حذف درست و کامل چربی از فاضلاب اهمیت زیادی دارد، زیرا تجمع چربی‌ها در لوله‌های انتقال فاضلاب باعث انسداد شبکه فاضلاب شهری و در نهایت گرفتگی آن می‌شود. امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای حذف چربی از فاضلاب تولیدی خود از چربی گیر استفاده می‌کنند. در ادامه راجع‌به مزایای استفاده از دستگاه چربی گیر بیشتر توضیح می‌دهیم.

انواع دستگاه تصفیه فاضلاب شامل سپتیک تانک، چربی گیر از جنس پلی اتیلن و ...

چربی‌ گیرها چگونه کار می‌کنند؟

تا اینجا درباره چربی گیر و لزوم استفاده از آن صحبت کردیم. حال این سوال پیش می‌آید که چربی گیر چگونه کار می‌کند؟ همان طور که می‌دانید چربی‌ها و روغن‌ها دارای یک ساختار منسجم و سخت هستند در نتیجه مانند سایر میکروارگانیسم‌های هوازی و بی‌هوازی موجود در فاضلاب به سادگی تجزیه نمی‌شوند.

به این ترتیب اگر بدون جداکردن چربی‌ها و روغن‌ها از فاضلاب‌، اقدام به تصفیه آن کنیم، در روند تصفیه فاضلاب اختلال ایجاد می‌شود. ممکن است تمام چربی فاضلاب به خوبی حذف نشود و با گذشت زمان باعث گرفتگی و انسداد سیستم فاضلاب شهری شود. در نهایت تجمع چربی و انسداد سیستم فاضلاب شهری، باعث بروز خسارات و هزینه‌های زیادی می‌شود.

به همین علت، تمامی مراکزی که میزان چربی فاضلاب آن‌ها بیش از حد معمول است، باید با استفاده از دستگاه‌های چربی‌زدا، چربی‌ها و روغن‌ها را از فاضلاب خود جداسازی کنند.

در تمام دستگاه‌های چربی گیر، فاضلاب ابتدا از یک سبد آشغال‌گیر عبور می‌کند تا مواد اضافی و معلق در آن جدا شوند. در دستگاه‌های چربی گیر فاضلاب به آهستگی و با سرعت 50 گالن بر دقیقه عبور می‌کنند. به این ترتیب ذرات روغن و چربی موجود در فاضلاب به سطح آن می‌آیند و از بافل‌های دستگاه چربی‌زدا عبور می‌کنند. در نتیجه این اعمال، فاضلاب خروجی از دستگاه چربی‌زدا فاقد هرگونه ذرات چربی و روغن خواهد بود.

انواع چربی گیرها از نظر جنس بدنه

دستگاه‌هایی که به منظور چربی‌زدایی فاضلاب استفاده می‌شوند، از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. به طور کلی این دستگاه‌ها را از جنس استیل، فایبرگلاس و پلی‌اتیلن می‌سازند. دستگاه‌های چربی گیر پلی‌اتیلنی، بیشتر در مجتمع‌های مسکونی و یا اداری، رستوران‌ها و تهیه غذا، کارواش و یا هتل به کار برده می‌شوند. عموما دستگاه‌های چربی گیر پلی‌اتیلنی را به شکل استوانه‌ای تولید می‌کنند. همچنین از چربی گیرهای پلی‌اتیلنی برای شستشوی فلزات و چربی‌زدایی آن‌ها استفاده می‌شود.

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی

پکیج های تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی به دو نوع سطحی و دفنی تقسیم بندی می‌شود که پکیج های پلی اتیلنی دفنی در محل به صورت کاملاً مدفون قرارداد می شود و فضای سایت را اشغال نمی کند و در جاهایی که محدودیت فضا دارند گزینه بسیار مناسبی می باشد آبهای زیرزمینی سطح بالاتری دارند گزینه‌ای که باید ما مورد استفاده قرار بدیم پکیج پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب صنعتی میباشد به مشکل وجود آب های زیرزمینی برخورد نکنیم البته ناگفته نماند که در برخی موارد هم پکیج های پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب به صورت نیمه دفنی کارگزاری می‌شود یعنی نیمی از آنها و نیمی از آنها در سطح زمین قرار گرفته می شود.

ویژگی های پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی

  1. دوام بسیار بالا در مقابل مواد خورنده

  2. وزن بسیار پایین و قابلیت حمل آسان به واسطه چگالی پایین پلی اتیلن

  3. قیمت به صرفه

  4. پرتابل بودن و قابلیت جابجایی حتی پس از نصب و راه اندازی

  5. قابلیت ارتقا و افزایش حجم تصفیه خانه حتی پس از زمان راه اندازی

  6. تمام اتوماتیک بدون نیاز به اپراتور و نیروی انسانی

  7. راندمان بسیار بالا در حذف آلاینده های موجود در فاضلاب

  8. دارای تاییدیه سازمان محیط زیست مبنی بر استفاده از پساب تصفیه شده

واحدهای مختلف پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی

  • متعادل ساز

  • معنی روبیک یا بی هوازی

  • آنوکسی

  • هوادهی

  • ته نشینی

  • معنی

  • کلرزنی

  • هاضم لجن

انواع دستگاه تصفیه فاضلاب شامل سپتیک تانک، چربی گیر از جنس پلی اتیلن و ...

خرید انواع دستگاه تصفیه فاضلاب از شرکت تمدن تصفیه ایرانیان

شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان یک شرکت تخصصی در زمینه محصولات مرتبط با صنایع آب و فاضلاب است که در حیطه فعالیت‌های زیست محیطی توانسته است خدمات گسترده‌ای را به صنایع امروزی ارائه کند. این مجموعه با بهره‌گیری از دانش فنی روز دنیا و استفاده از تجهیزات مدرن توانسته است صدها پروژه زیست محیطی را به شکل موفقیت آمیز به سرانجام برساند. در صورتی که به دنبال استفاده از سیستم سپتیک تانک پلی اتیلنی، فایبرگلاس یا بتنی هستید بهتر است خدمات خود را از این مجموعه دریافت کنید. جهت مشاهده خدمات مجموعه تمدن تصفیه ایرانیان کافی است به آدرس tamadon-tasfie.com مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز