خبرگزاری کار ایران

فولاد در ساختمان سازی چه نقشی دارد ؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۱۰۴۴

فولاد از جمله مهمترین اجزا در پیکره ی ساختمان های کنونی می باشد که به منظورهای مختلف و در اشکال مختلف مورد استفاده قرار میگیرد . در این نوشته ابتدا به معرفی انواع فولاد مورد استفاده در ساختمان سازی خواهیم پرداخت و سپس در مورد فاکتورهای انتخاب فولادهای مناسب ساختمانی سخن خواهیم گفت .

انواع فولاد ساختمانی و پروفیل های آنها :

همانطور که اشاره شد فولاد در ساختمان سازی نقشی بسیار پررنگ دارد ، به گونه ای که برآورد شده است بیش از 40 درصد کل تولید فولاد در جهان صرف ساختمان سازی و ساخت سازه های مشابه میشود . از این رو تولید کننده های فولاد اقدام به تولید فرآورده های مختلفی همچون تیرآهن ، میلگرد ، ورقه ها و لوله های فولادی و پروفیلهایی همچون نبشی و ناودانی و ... میکنند.

تیرآهن ساختمانی :

تیرآهن در ساخت اسکلت و شالوده ی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به بحث های مختلفی که در زمینه ی مقاومت سازه ها در برابر زلزله صورت گرفته است ، تیرآهن نقشی اساسی در این مقاومت سازی برعهده گرفته است . تیرآهن ها به صورت شاخته ای عرضه میشوند که بسته به نوع سازه قابل انتخاب می باشند.

در انتخاب تیرآهن توجه ویژه ای به تولید کننده ی آن داشته باشید . در ادامه به صورت مفصلتری در مورد فاکتورهای خرید تیرآهن صحبت خواهیم کرد.

نبشی ساختمانی :

نبشی به عنوان یکی از مهمترین پروفیلهای فولاد شناخته میشود که در تکمیل سازه های فولادی در قسمت های مختلفی مورد استفاده قرار میگرد . نوع طراحی این پروفیل و همینطور امکان طراحی بر اساس طراحی سازه ، سبب شده است که نبشی ها نقشی بسیار گسترده در اسکلت ساختمان ایفا کنند .

خرید نبشی نیز نیازمند شناخت کامل تولید کننده و مواد اولیه مورد استفاده می باشد. نبشی تبریز در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از اصلی ترین فراورده های فولادی صادراتی در کشور محسوب میشود.

انتخاب نبشی در قسمت های مختلف سازه، باید بر اساس طراحی از پیش مشخص شده صورت گیرد، بدین معنا که ممکن است نیاز به نبشی های بال مساوی و یا نبشی هایی با بالهای نامساوی و یا حتی نبشی های V شکل باشد که با توجه به طراحی سازه، قابل انتخاب خواهد بود.

ناودانی ساختمانی :

ناودانی همچون نبشی از جمله پروفیلهای فولادی بسیار پرکاربرد است که در چهارچوب ها ، خرپاها، تیرها و قسمت های زیباسازی ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرند . در انتخاب ناودانی نیز باید نسبت به نیاز طرح انجام گرفته ، انتخاب ناودانی صورت گیرد .

در شرایطی که امکان ارتباط ناودانی با آب و رطوبت وجود دارد، ناودانی از انوان گالوانیزه انتخاب میشود . در ناودانی های گالوانیزه، لایه ای روی ناودنی قرار میگیرد که از زنگ زدگی این پروفیل به میزان قابل توجهی جلوگیری میکند. از جمله بهترین نمونه های قابل دسترس در داخل کشور ناودانی تبریز می باشد که با مواد اولیه درجه یک و توسط دستگاه های مدرن تولید و طراحی میشود.

فولاد در ساختمان سازی چه نقشی دارد ؟

میگلرد و خاموت ساختمانی :

میلگرد جز بسیار مهمی در سازه هایی می باشد که استفاده از بتن در آنها زیاد است. زمانی که صحبت از بتن به میان میآید تصورها به سوی سختی و مقاومت بسیار بالای آن می رد، اما توجه داشته باشید که هرچند بتن در مقابل نیروهای مقطعی بسیار مقاوم است، اما مقاومت آن در مقابل نیروهای کششی و خمشی بسیار کم است ، از این رو می باشد که به منظور افزایش این مقاومت از میگرد و خاموت استفاده می شود .

خاموت به میلگردهای خم شده می گویند. نقش میلگرد ها در افزایش مقاومت بتن ، بخصوص دز زمان اتفاقاتی همچون زمین لرزه خود نمیایی میکند که سازه ها را به میزان قابل توجهی ایمن نگه میدارد.

کیفیت میلگرد بستگی به جنس فولاد مورد استفاده در آن دارد. پیشنهاد میشود در انتخاب میگرد نیز وسواس بسیاری به خرج دهید و صرف قیمت پایین اقدام به خرید میگرد نکنید.

فاکتورهای انتخاب فولاد های مناسب :

انتخاب فولاد مناسب نیازمند بررسی برخی فاکتورها می باشد که میتواند آینده ی سازه ساخته شده شما را تضمین کند :

مواد اولیه با کیفیت : استفاده از مواد اولیه تاثیر قابل توجهی در کیفیت پایانی محصول خواهد داشت. ذکر این نکته ضروریست که ممکن است شما امکان بررسی دقیق مواد اولیه را نداشته باشید ، از این رو بهتر است برندی را انتخاب کنید که محصولات باکیفیت تری در بازار عرضه میکند.

تجهیزات مدرن : استفاده از تجهیزات مدرن در طراحی و تولید فراورده ها و پروفیلهای فولادی ، تاثیر قابل توجهی در تولید محصولات باکیفیت دارد. بررسی دقیق این مورد نیز با اعتماد به برند تولید کننده میتواند صورت گیرد .

قیمت فراورده ها : قیمت از جمله فاکتورهایی می باشد که گاها تاثیر قابل توجهی در انتخاب محصولات دارد. قیمت کم ممکن است سبب جذب خریداران بیشتری شود ، اما در این مورد باید هوشمندانه تر عمل شود و کیفیت را فدای قیمت نکرد .

به طور کلی پیشنهاد میشود ، زمانی که دسترسی به بررسی فاکتورهای بیان شده وجود ندارد، اعتماد به برند میتواند کارساز باشد . برند های شناخته شده ای در داخل کشور اقدام به تولید فراورده های فولادی می کنند که فولاد نصر آذربایجان به عنوان یکی از برترین تولید کننده های داخلی این پروفیلها شناخته شده و امتحان خود را در کیفیت بالای محصولات تولیدی خود پس داده است .

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز