خبرگزاری کار ایران

چگونگی عملکرد چرخ خودروها

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۰۸۱

چگونگی عملکرد چرخ خودروها را از آنجا می توان پی برد و بهترین مکانیزم ها را برای آن در نظر گرفت که شناخت کامل از اجزای چرخ ماشین ها داشته باشیم.

 ازآنجاکه سیستم چرخ خودروها جز سیستم تعلیق و انتقال نیرو می باشد باید بدانیم که مهمترین و مقاوم ترین عضو کاربردی آنهاست.

 همینطور به طور خلاصه می توان گفت هنگامی که گیربکس درگیر می‌شود و اتصال برقرار می‌شود و محور محرک شروع به چرخش میکند.

 چرخ دنده ها را در داخل جعبه انتقال که بخشی از محور عقب است حرکت می دهد. شفت محرک چرخشی نیرو را به محور عقب و چرخ ها می فرستد و آنها را فعال می‌کند و باعث می‌شود خودرو به جلو حرکت کند.

خودرو بیش از صد سال است که وجود دارد. از آن زمان،تاکنون آرایش اولیه آن تغییر نکرده است. هنوز هم توسط موتور احتراق داخلی کار می کند. هنوز چهار چرخ دارد و مکانیک ساده آن را به حرکت وا می دارد. در حالی که خودرو از ترکیب پیچیده ای از ماشین آلات و الکترونیک استفاده می کند، برخی از اصول اولیه مهندسی در کار وجود دارد.

در اینجا ما یک سیستم خودرو، چرخ ها و نحوه کار آنها را توضیح خواهیم داد. آنچه باعث می شود چرخ ها روی ماشین حرکت کنند را بخوانید. ما در اینجا به اصول اولیه می پردازیم.

موتور

خودروهای برقی و هیبریدی در حال افزایش هستند، موتور خودرو برای تولید انرژی سوخت می سوزاند. سوخت را از باک در امتداد یک خط سوخت و به داخل سیلندرها می کشد - اکثر خودروها دارای چهار تا شش سیلندر هستند. هر یک به ترتیب مقدار کمی سوخت را همراه با هوا می کشد، قبل از اینکه با جرقه ای از شمع ها مشتعل شود. انفجار کوچک حاصل از سوخت در حال سوختن، پیستونی را در پایین سیلندر به سمت پایین وادار می کند. هر پیستون به شفت محرک متصل است و حرکت رو به پایین هر یک از پیستون ها شفت محرک را می چرخاند.

محور محرک

شفت محرک خودرو بخشی مکانیکی است که موتور را به چرخ ها متصل می کند. محور محرک با یک اتصال U به گیربکس متصل می شود. هنگامی که گیربکس درگیر می شود و اتصال برقرار می شود و محور محرک شروع به چرخش می کند. شفت محرک طول خودرو را در یک جعبه انتقال می‌دهد. چرخش چرخ دنده ها را در جعبه انتقال، که بخشی از محور عقب است، حرکت می دهد. شفت محرک چرخشی نیرو را به محور عقب و چرخ ها می فرستد و آنها را فعال می کند و باعث می شود خودرو به جلو حرکت کنند.

چرخ و لاستیک

سیستم موتور، میل لنگ، گیربکس، محور محرک،بلبرینگ ، رولبرینگ،انواع یاتاقان، جعبه انتقال و محور همه با هم کار می کنند تا چرخ ها را بچرخانند. اگر هر بخشی از آن سیستم به درستی کار نکند، چرخ ها حرکت نمی کنند.

چرخ ها و لاستیک ها با مهره و پیچ و مهره به وسیله نقلیه متصل می شوند و با ترمزهای دیسکی متوقف می شوند.

در مورد کامیون های چهار چرخ متحرک، دو جعبه انتقال در محور جلو و عقب وجود خواهد داشت. انتقال هر مورد انتقال را مستقل از یکدیگر درگیر می کند. کامیون ها همیشه در حالت چهار چرخ متحرک کار نمی کنند، بنابراین راننده باید وسیله نقلیه را در آن حالت قرار دهد.

چرخ ها چگونه کار میکنند؟

سگدست قسمتی است که کل اجزای را روی آن قرار می دهند و اجزای تعلیق و اجرائی نیز با آن در ارتباط است.

 سیستم تعلیق

چگونگی عملکرد چرخ خودروها

سیستم تعلیق سیستمی است از لاستیک ها، هوای تایر ،فنرها کمک فنر ها و اتصالاتی است که وسیله نقلیه را به چرخ های آن متصل می‌کند و امکان حرکت نسبی بین این دو را فراهم می کند. سیستم های تعلیق باید از هم نگه داشتن هندلینگ جاده و هم از کیفیت سواری پشتیبانی کنند که در تضاد با یکدیگر هستند.

 عملکرد اصلی سیستم تعلیق به حداکثر رساندن عملکرد کلی یک وسیله نقلیه در هنگام حرکت در جاده است.

سیستم تعلیق همچنین به جذب دست انداز ها در جاده کمک می کند و سواری ایمن و راحت را فراهم می کند.

 سه دسته از اجزای اصلی تعلیق وجود دارد که شامل اتصالات فنر ها، کمک فنرها، اتصالات میله ها و براکت هایی هستند که چرخ ها و فنرها و کمک فنر ها را پشتیبانی می کنند.

نشانه های سیستم‌تعلیق بد

علائم رایج در سیستم های تعلیق نامناسب عبارتند از:

  • پس از برخورد با دست انداز ها یا فرو رفتن در هنگام ترمز به جهش ادامه میدهد
  • رانش یا کشیدن به یک طرف هنگام چرخش گوشه ها ،یک طرف ماشین پایین تر از طرف دیگر نشسته است
  • فرمان سخت، سواری های غیرمعمول ناهموار

انتقال نیرو در چرخ ها

شاید برای شما پیش بیاید که بپرسید آیا چرخ ها بخشی از سیستم انتقال نیرو هستند؟

 می‌توان گفت گیریبکس از نیروی ایجاد شده و موتور برای حفظ چرخش چرخ ها استفاده می کند و موتور را در محدوده خاصی در دقیقه نگاه می دارد.

 چیدمان گیربکس و محل قرارگیری آن بستگی به این دارد که خود و چهار چرخ متحرک دیفرانسیل جلو یا عقب محرک باشد.

گیربکس چگونه به چرخ ها متصل می شود؟

برای سیستم انتقال در چرخهای خودرو نیرو از طریق کلاچ گیربکس منتقل می‌شود و از طریق محورهای محرک به چرخ ها منتقل می شود.

 طرح شبیه به برخی از خودروهای دیفرانسیل جلو است با این تفاوت که برای حرکت فرمان چرخ ها نیازی نیست. گاهی اوقات شرکت ها توسط کوپلینگهای دونات به فلنج های گیربکس متصل می شوند.

سیستم انتقال قدرت خودرو در چرخ ها

گیربکس خودرو که به عنوان سیستم انتقال نیز شناخته می‌شود. مکانیزمی است که توسط موتور به چرخ های محرک منتقل می شود. زمانی که گیربکس در حرکت نیست چرخ های محرک را از موتور جدا می کند.

اجزای چرخ خودرو

لاستیک توپی، رینگ، بلبرینگ ،لاستیک که پهنای چرخ است دور رینگ می چرخد و چرخ را روی سطح جاده می گیرد.

توپی چرخ

قسمتی از چرخ ماشین است که چرخ را به ماشین متصل می کند توپی چرخ مرکزی ترین قسمت است و دارای گل میخ هایی است که به آن متصل می‌شود.

چرخ جلو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

چرخ های جلو نیز از سه قسمت اصلی تشکیل شده است شامل شفت، مفصل و چکمه

شفت چرخ

شفت چرخ یک قطعه مکانیکی جهت انتقال گشتاور وچرخش تایر هاست معمولاً جهت اتصال سایر اجزای درایو می باشد.

 اساساً این شفت است که وسیله نقلیه شما را به حرکت در می آورد.

 میله محرکه گشتاور را در زوایای مختلف بین اجزای محرکه منتقل می‌کند.

 شفت ها در کامیون های شاسی بلند ها گرفته تا خودروهای جمع و جور و سدان سیستم پیشرانه وسیله نقلیه شما هستند که به شما کمک می کند تا در جاده‌ها قدرت بیشتری داشته باشید. که به آن میل محرک نیز گفته می‌شود. وظیفه اصلی انتقال گشتاور و چرخش موتور به حرکت خودرو در هنگام تغییر دنده را برعهده دارد.

میل محرک ها برای تحمل مقدار مشخصی وزن طراحی شده است. اگر خودرو را بیش از حد بارگیری کنید یا با وزن اضافی روی آن کار کنید می تواند باعث شکستن میل محرک شود.

خوردگی و آب بندی معیوب نیز می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اتصالات جهانی شود که منجر به شکستگی میل درایو میشود. اگر قسمتی از محور محرک شکسته شود در بهترین حالت قدرت آن محور را از دست خواهید داد و میتوان گفت محرک ممکن است بیفتد و درب بین زمین و وسیله نقلیه شما گیر کند و حرکت را به جلو محدود کند.

بلبرینگ چرخ ماشین

بلبرینگ چرخ یکی از مهمترین عواملی است که در سیستم چرخشی خودرو موثر است. بلبرینگ ها معمولاً چرخ قسمت محور را به یکدیگر متصل می‌کنند بلبرینگ قطعات فولادی هستند که توسط یک حلقه فلزی در کنار هم قرار می‌گیرند چرخ را قادر می سازند تا به آرامی و با حداقل اصطکاک بچرخد اگر بلبرینگهای چرخ خراب شود و یا دچار آسیب شود رانندگی می تواند بسیار خطرناک باشد. بخصوص ممکن است باعث توقف چرخ در حین رانندگی شود وعلاوه بر این بلبرینگ‌چرخ آسیب‌دیده فشار زیادی به توپ مفصلCV و خود گیربکس وارد می کند. در بعضی مواقع نیز ممکن است بلبرینگها خراب باشند که چرخ ماشین و سیستم خودرو از خود علائمی را بروز می‌دهد.

 از جمله علائم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو:

 لرزش فرمان هنگام رانندگی ممکن است متوجه شوید که فرمان شما و در موارد شدیدتر کل ماشین احساس می‌کند که می لرزد.

 کاهش شتاب هنگام رانندگی

 صداهای ناگهانی 

لاستیک های فرسوده

 ناهمواری چرخ فرمان 

برای جلوگیری از این وضعیت توصیه می‌شود که با سرعت کمتری برانید تا چرخ شما چند ساعت بیشتر فعالیت نماید. بنابراین در حالی که فکر می کنید چه مدت می توانید روی بلبرینگ بد رانندگی کنید باید بدانید که شما نباید بیش از ۱۰۰۰ مایل را رانندگی کنید. زیرا ممکن است به مشکل بزرگتری منجر شود.

وقتی بلبرینگ چرخ شروع به ایجاد صدا کند چقدر دوام می آورد؟

به طور معمول یک یاتاقان چرخ باید تقریباً هزار تا ۱۵۰۰ مایل پس از شروع صدا دوام بیاورد.

 یاتاقان چرخ پر سر و صدا همیشه خطرناک است وقتی بلبرینگ چرخ شما صدا می دهد نشانه آن است که چیزی به درستی کار نمی کند و ممکن است هنگام رانندگی از کار بیفتد.

انواع بلبرینگ چرخ

چگونگی عملکرد چرخ خودروها

بلبرینگ ها برای خودروهای مختلف انواع مختلفی دارند در اینجا به معرفی تعدادی از این بلبرینگ ها خواهیم پرداخت.

 بلبرینگ های تماس زاویه

 بلبرینگ شیار عمیق 

بلبرینگ خود تنظیم

 بلبرینگهای کارب

 بلبرینگ سری y, UC,

 بلبرینگ های نسوز 

بلبرینگ های کف گرد

عامل به حرکت در آمدن خودرو چیست؟

عامل به حرکت درآمدن خودرو نیروی گشتاور می‌باشد. چرا که چرخ دنده های مختلف در جعبه دنده و دیفرانسیل نیروی گشتاور را افزایش می‌دهند که در نهایت این نیرو به این چرخ‌ها تقسیم می‌شود. اولین چرخ دنده نیروی گشتاور بیشتری را نسبت به چرخ دنده پنجم به چرخ ها منتقل می کند. چون چرخدنده اول بزرگ است در نتیجه سرعت چرخش نسبت به بقیه چرخدنده بیشتر خواهد بود و نیروی گشتاور چند برابر میشود.

چگونگی حرکت خودروها

خودرو ها در زمان حرکت می توانند به سه دسته تقسیم شوند و خودروهایی با دو دیفرانسیل خودروهایی با دیفرانسیل جلو، خودروهای دیفرانسیل عقب

خودروهای دو دیفرانسیل

خودروهای دو دیفرانسیل دارای افزایش پایداری بالا با سیستم هندلینگ آن ها می توان اشاره داشت. البته به این نکته باید اشاره داشت که این سیستم از نظر قیمت بسیار گران تر می باشد. ضمن اینکه پیچیدگی‌های فنی زیادی هم دارد ماشین های دو دیفرانسیل طرفداران زیادی دارد در خودروهایی با سیستم خودروهایی هستند. که در آنها چرخهای عقب و جلو هر دو نقش محرک را دارند و این عامل کشش و چسبندگی خودرو به زمین در موقع شروع به حرکت می باشد. در این سیستم هندلینگ به مقدار مطلوبی افزایش پیدا می کند. همانطور که اشاره شد خودروهای دو دیفرانسیل قیمت بیشتری دارند. چون نیروی موتور را به هر دو محور منتقل میشوند. ضمن اینکه هزینه‌های جانبی از  تعمیرات

این خودروها هم بیشتر خواهد بود. خودروهای دودیفرانسیل ضمن وزن بالا مصرف سوخت بالایی هم پیدا می‌کنند.

خودروهای دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو به چرخهای روی یک محور اجازه می دهد تا با سرعت های مختلف بچرخند. وقتی وسیله نقلیه شما به گوشه‌ای می‌رود باید سریع‌تر از چرخه داخل حرکت کند. دیفرانسیل اجازه می دهد تا این اتفاق بیفتد مزایای این نوع خودروها این است که معمولاً مصرف سوخت بهتری دارند و دی اکسید کربن کمتری منتشر می کنند و از آنجایی که وزن موتور روی چرخ های محرک قرار دارد یک وسیله نقلیه با دیفرانسیل جلو می تواند کشش بهتری را در برف حفظ کند. بیشتر اوقات خودروهای دیفرانسیل جلو مسافت پیموده شده به بهتری از بنزین دارند. زیرا وزن پیشرانه‌ای کمتر از وزن خودروهای چرخ عقب است. خودروهایFWD کشش بهتری دارند. زیرا وزن موتور و گیربکس روی چرخهای جلو قرار دارد. خودروهای دیفرانسیل جلو نیز ممکن است دارای سیستم تمام چرخ متحرک باشند.

خودروهای دیفرانسیل عقب

همانطور که قبلاً هم اشاره شد دیفرانسیل ها یک جز در همه خودروها هستند که برای جبران تفاوت فاصله چرخهای داخلی و چرخ های بیرونی در حین دور زدن خودرو طراحی شده‌اند. در خودروهای دیفرانسیل عقب دیفرانسیل دارای محفظه و روغن کاری مخصوص به خود است خودروهای دارای دیفرانسیل عقب بخشی از محور هستند دیفرانسیل عقب( RWD) دیفرانسیل بین چرخ های عقب است که توسط یک میل محرک به گیربکس متصل می‌شود دیفرانسیل عقب اگر دچار کمبود روغن شود باعث ساییدگی با سرعت بالا خواهد شد. که منجر به شکستن کریر یا در بیشتر موارد مسدود شدن چرخ های عقب می شود. اغلب هم زمانی اتفاق می افتد که کاسه نمد دیفرانسیل فرسوده یا بدون ترک خورده باشد که موجب نشت روغن می شود.

بازرگانی پرشین صنعت به عنوان یکی از تامین کنندگان بلبرینگ و رولبرینگ ، تسمه و قطعات صنعتی با برندهای معروف اروپایی با نزدیک به پانزده سال تجربه در خدمت صنعت کشور و حمایت از تولید ملی میباشد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز