خبرگزاری کار ایران

تعریف طرح صنعتی به زبانی ساده

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۱۵۳

یکی از دعاوی رایجی که امروزه در محاکم دیده می شود و تولید کنندگان بسیاری به دنبال این موضوع هستند شکایت سوء استفاده از طرح صنعتی ثبت شده می‌باشد. اگر نگاهی به ماده ۲۰ داشته باشیم متوجه خواهیم شد که از لحاظ این قانون طرح صنعتی به ترکیب خطوط یا رنگ و هر نمونه شکل سه بعدی می باشد. به زبانی ساده تر در خصوص طرح صنعتی اینگونه گفت که هر نمونه تغییر فنی یا ظاهری که در محصول یا صنایع‌دستی ایجاد شود به نوعی که اصیل و جدید باشند و قدیمی و کپی نباشند به عنوان طرح صنعتی شناخته می‌شود.

در محصولات زیادی ما میتوانیم نمونه طرح صنعتی را مشاهده کنیم و زمانی این طرح صنعتی به تایید می رسد که دارای شرایط قانونی باشند و قابل ثبت باشد. در موارد بسیاری شاهد وجود نمونه طرح صنعتی هستیم که می توان به لوازمی که در منزل استفاده می شود یا انواع ماسک هایی که امروزه با وجود کرونا تولید می شود.

اگر که قرار باشد قبل از ثبت طرح صنعتی به فروش برسد قطعاً با شرایطی که پس از ثبت امکان فروش و انتقال آن وجود دارد بسیار متفاوت خواهد بود؛ زمانی که طرح صنعتی به ثبت برسد برای متقاضی یا متقاضیان آن سند مالکیت صادر خواهد شد که در این سند نام آنها قید می‌شود.

این نکته را دقت کنید که حتماً در صورت تصمیم به فروش طرح صنعتی قبل از ثبت یا حتی پس از ثبت با کارشناسان و مشاوران خبره در این رابطه مشورت کنید.

دو مورد مهم در خصوص طرح صنعتی به جدید بودن طرح صنعتی و اصیل بودن آن اشاره می کند. جدید بودن طرح صنعتی یعنی پیش از اینکه تاریخ تسلیم اظهارنامه به اداره ثبت مالکیت معنوی انجام شود در هیچ کجای دنیا افشا نگردیده باشد منظور از افشا رونمایی و نشان دادن آن به صورت عمومی در دنیا می باشد و منظور از اصیل بودن طرح صنعتی که جز یکی از مهم‌ترین ارکان طرح صنعتی به شمار می رود این بوده که منحصر به فرد است و همچنین کپی نبوده و این طرح ایجاد شده حاصل خلاقیت طراح بوده است. اگر تا این قسمت مطلب را مطالعه کرده باشید دید کلی در خصوص طرح صنعتی بدست اورده اید و لازم است که در ادامه با دعاوی طرح صنعتی نیز آشنا شوید.

نحوه ی اجرا و رسیدگی به دعاوی طرح صنعتی

بعد از اینکه طرح صنعتی به ثبت برسد مورد حمایت قانون قرار می‌گیرد و اگر فردی بخواهد از آن بهره برداری کنند حتماً باید از مالک طرح اجازه بگیرد و در غیراینصورت خلاف قوانین عمل نموده است و فرد مالک می تواند بدین منظور شکایت خود را اعلام کرده و برای رسیدگی به دعوای طرح صنعتی پروسه های مربوطه طی و بررسی می گردند.

در خصوص دعاوی طرح صنعتی باید بدانید در صورتی قابل طرح بوده که در کشوری که طرح صنعتی به ثبت رسیده است اعمال نقض آمیز ایجاد شده باشد و صرفاً قابل حمایت در کشوری خواهد بود که مورد ثبت قرار گرفته است.  اگر که شخصی از طرح صنعتی استفاده کند یا آن را مورد بهره‌برداری بدون اجازه مالک قرار بدهد در دادگاه های ذی صلاح قابل تغییر بوده است.

شروع دعاوی طرح صنعتی با ارائه شکایت از سمت صاحب طرح آغاز خواهد شد و صاحب طرح باید مدارک و مستنداتی را ارائه بدهد که نشان دهد فرد خوانده به صورت مستقیم حق  وی را نقض نموده است و یا به شکل غیرمستقیم به حقوق او تجاوز کرده است. پس از آن برای اینکه اثبات شود خوانده نقضی را مرتکب شده باید خواهان صاحب حق این کار را انجام بدهد و البته در برابر آن خوانده نیز می‌تواند طرح دعوی نماید. به همین جهت باید توسط خواهان این ادعا برای اینکه خوانده نقض حق او را انجام داده، اثبات گردد.

در این راستا مدارکی را در خصوص دعاوی طرح صنعتی باید ارائه کرد که شامل موارد زیر می باشد:

نقشه عکس و مشخصات گرافیکی کالا که طرح صنعتی را تشکیل می دهد، ادعای طراح در اظهارنامه در خصوص جدید و نو بودن طرح، ارائه نمونه ماکتی یا واقعی از آن در فرضی که طرح صنعتی سه بعدی می باشد.

چه زمانی مجازات کپی طرح صنعتی اجرا خواهد شد؟

یکی از سوالات رایجی که در خصوص طرح صنعتی مطرح می شود زمان اجرای مجازات کپی طرح صنعتی است. در واقع وقتی که طرح صنعتی از سمت شخصی مورد سوء استفاده قرار بگیرد یا شخصی آن را کپی کرده باشد و قاعدتاً شروع طرح دعوی صنعتی آغاز خواهد شد و مالک طرح اقدامات لازم را انجام می دهد تا بتوانند به پیشگیری از این سوء استفاده کمک کند و قانونگذار به منظور جلوگیری از سوء استفاده دو راهکار را در نظر گرفته است که شامل شکوائیه کپی از طرح صنعتی و دادخواست حقوقی کپی طرح صنعتی میباشد. این نکته را به خاطر بسپارید که این اقدامات زمانی انجام می‌شود که ثبت طرح صنعتی انجام گردیده باشد.

مجازاتی که برای کپی طرح صنعتی در نظر گرفته می‌شود با توجه به قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری با توجه به ماده ۶۱ به این صورت است که هر شخصی که به صورت عمدی و با علم چنین عملی را مرتکب شود که با توجه به ماده ۱۵ و ۲۸ و ۴۰ قانون به عنوان نقض حقوق محسوب شود یا طبق ماده ۴۷ به‌عنوان یک عمل غیر قانونی شناخته شود پس مجرم خواهد بود و علاوه بر این که باید جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال پرداخت کند یا حبس تعزیری از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا هر دوی آنها برای مجرم در نظر گرفته می شود.

طرح صنعتی که ثبت شود تا چند سال دارای اعتبار است؟

طرح صنعتی که ثبت شود در شروع یک اعتبار پنج ساله داشته است که این مدت تا دو مرتبه با پرداخت هزینه می تواند تمدید شود یعنی طرح آغازین شما به مدت ۱۵ سال دارای اعتبار است و اگر که شما بخواهید طرح شکایت و سواستفاده از طرح صنعتی را طی این مدت داشته باشید قابل اجرا و ارائه خواهد بود و پس از این زمان از طرح شما قانون حمایتی وجود نخواهد داشت.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز