خبرگزاری کار ایران

وزنه کالیبراسیون یا وزنه استاندارد چیست ؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۰۴۳

کالیبراسیون در واقع دو مفهوم دارد . اولی یعنی تشخیص مقدار خطا و دومی یعنی تشخیص مقدار خطا و صفر کردن آن. در واقع در بعضی از تجهیزات که قابلیت صفر کردن خطا داشته باشند میتوان بعد از تشخیص مقدار خطا آن تجهیز اقدام به صفر کردن آن کرد.

در این مقاله به بررسی وزنه کالیبراسیون و یا وزنه میپردازیم. برای این که کاربرد وزنه کالیبراسیون و یا وزنه استاندارد بفهمیم ابتدا لازم است در مورد کالیبراسیون و مفهوم آن بدانیم.

کالیبراسیون در واقع دو مفهوم دارد . اولی یعنی تشخیص مقدار خطا و دومی یعنی تشخیص مقدار خطا و صفر کردن آن . در واقع در بعضی از تجهیزات که قابلیت صفر کردن خطا داشته باشند میتوان بعد از تشخیص مقدار خطا آن تجهیز اقدام به صفر کردن آن نمود. ترازو ها در ۹۰ درصد موارد قابلیت کالیبراسیون از نوع دوم را دارا می باشند و میتوان بعد از تشخیص مقدار خطای وزنی چه مثبت و چه منفی آن را صفر کرد . اما سوال اینجاست که چگونه میتوان میزان خطای یک ترازو یا باسکول را اندازه گیری کرد؟  در اینجا وزنه کالیبراسیون یا وزنه استاندارد به کمک ما می آید ‌. در واقع وزنه کالیبراسیون و یا وزنه استاندارد وزنه دقیقی است که خطا ندارد و میتوان آن را به عنوان مرجع جهت صفر کردن خطای ترازو یا باسکول در نظر گرفت . از این رو در برخی موارد به وزنه کالیبراسیون وزنه مرجع یا وزنه دقیق نیز میگویند . به مجموعه ای از وزنه های کالیبراسیون جعبه وزنه کالیبراسیون میگویند ‌. مشخص است که برخی موارد به آن ها جعبه وزنه مرجع یا جعبه وزنه دقیق نیز اطلاق میشود.

آشنایی بیشتر با کلاس های وزنه کالیبراسیون:

معمولا وزنه های کالیبراسیون در کلاس های مختلفی تولید میشوند. ‌ کلاس وزنه کالیبراسیون و یا وزنه استاندارد فقط میزان خطای وزنه را مشخص میکند. مثلاً برای ترازو هایی که چهار رقم بعد از اعشار را میتوانند اندازه گیری نمایند و ترازو های بسیار حساس و دقیقی هستند میتوان از جعبه وزنه کلاس e2 و یا جعبه وزنه کلاس f1 استفاده کرد و برای ترازو هایی با دقت کمتر میتوان از جعبه وزنه f2 جهت کالیبراسیون ترازو استفاده نمود .

 اگر بخواهیم کلاس جعبه وزنه کالیبراسیون را به ترتیب نام ببریم و این ترتیب صعودی باشد یعنی هر چه جلو بریم جعبه وزنه استاندارد ما دقیق تر باشد ترتیب آن اینگونه میشود:

M2 . M1 . F2 . F1 . E2 . E1

میبینیم که جعبه وزنه استاندارد e1 بالاترین دقت را دارد و در رتبه آخر جعبه وزنه کلاس m2 قرار دارد.

در استاندارد oiml r111 که استاندارد مربوط به ساخت و استفاده از وزنه کالیبراسیون میباشد الزاماتی برای وزنه ها تدوین شده است . به عنوان مثال وزنه کالیبراسیون باید در کلاس f2   و کلاس f1 و کلاس e2 و کلاس e1 حتما استیل باشد و جنس این استیل نیز از نوع ۳۰۴ غیر مغناطیس و ضد زنگ باشد . حتی در مورد چگونگی ساخت وزنه کالیبراسیون نیز توضیح داده شده و علاقه مندان به ساخت وزنه استاندارد میتوانند این استاندارد را مطالعه نموده و با ساخت وزنه کالیبراسیون آشنا شوند . دقت داشته باشید که طبق این استاندارد تمامی کلاس ها ی وزنه کالیبراسیون میبایست در زیر وزنه استاندارد پیچ تنظیم داشته باشند به غیر از کلاس f1 و e2 و e1

وزنه کالیبراسیون یا وزنه استاندارد چیست ؟

حال پیچ تنظیم در وزنه دقیق چیست؟

در واقع حفره ای است که میتوان با اضافه و یا کم کردن مقداری سرب در آن حفره وزنه را به بالاترین دقت خود رسانید .

اگر کمی فکر کنیم متوجه میشویم که خود وزنه دقیق نیز باید کالیبره شوند تا خطای آنها پیدا شود . در واقع جعبه وزنه های با کلاس بالا میتوانند وزنه های کلاس پایین تر را نیز کالیبره کنند   . بالاترین کلاس وزنه استاندارد  e1 میباشد که قیمت فوق العاده بالایی دارد و معمولا بالاترین مرجع یک کشور که در غالب اوقات سازمان ملی استاندارد آن کشور هست اقدام به تهیه جعبه وزنه کلاس e1 می نماید . صنایع حساس مانند  دارو سازی ها نیز گاهی اوقات از جعبه وزنه کلاس e1 و در اکثر موارد از جعبه وزنه کلاس e2 و f1 استفاده میکنند . چون در این صنایع ترازو های دقیقی وجود دارد الزام به وجود این وزنه های کالیبراسیون نیز همواره احساس میشود . هر چه کلاس وزنه استاندارد بالاتر باشد قیمت هم بالاتر است و بلعکس.

در مورد وزنه های کلاس m2 و m1 نیز باید گفت که طبق استاندارد این وزنه ها میتوانند چدنی نیز باشند که در این صورت قیمت بسیار مناسب تر خواهد بود . به عنوان مثال وزنه ۲۰ کیلویی چدنی که جهت کالیبره باسکول ها استفاده میشوند و دقتی در حدود یک گرم دارم از این دست موارد هستند.

وزنه های چدنی مخصوص کالیبراسیون در رنج های 100 گرم تا 500 کیلوگرم به صورت زیر دسته بندی و تولید میگردند:

100 گرم

200 گرم

500 گرم

1 کیلوگرم

2 کیلوگرم

5 کیلوگرم

10 کیلوگرم

20 کیلوگرم

50 کیلوگرم

100 کیلوگرم

200 کیلوگرم

500 کیلوگرم

همچنین وزنه ها هم به صورت مکعبی دسته دار هم به صورت شیار دار باسکولی قابل تولید میباشند.

وزنه کالیبراسیون یا وزنه استاندارد چیست ؟

گروه صنعتی و بازرگانی مترولوژی تنها وارد کننده وزنه ها و جعبه وزنه های کالیبراسیون در کشور می باشد و افتخار همکاری با شرکت های متعدد دارو سازی و صنایع حساس را در رزومه خود دارد . همچنین تنها تولید کننده وزنه چدنی مخصوص کالیبراسیون در رنج های 100 گرم تا ۵۰۰ کیلو گرم در کشور می باشد و تمامی وزنه های خود را با گواهی کالیبراسیون معتبر ارائه می نماید.

یکی از خدمات که این شرکت ارائه می نماید تضمین اعطای گواهی کالیبراسیون به تمامی وزنه ها و جعبه وزنه ها و همچنین وزنه های چدنی ساخت این شرکت می باشد به این گونه که مشتری می‌تواند علاوه بر گواهی کالیبراسیون که روی وزنه ها وجود دارد وزنه های استاندارد را به هر مرجع و آزمایشگاه کالیبراسیون ارائه دهد و در صورتی که در کلاس مورد نظر این وزنه ها تایید نشد بدون هیچگونه خسارتی شرکت وجه مشتری را عودت می نماید.

جهت اطلاع بیشتر و مشاوره رایگان جهت خرید وزنه استاندارد میتوانید با شماره ۰۹۱۲۹۴۱1۹۹۰ مهندس امینی تماس بگیرید.

همچنین میتوانید به صورت حضوری جهت مشاهده انواع وزنه ها از نزدیک به دفتر مرکزی شرکت مراجعه بفرمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز