خبرگزاری کار ایران

دلیل سفید شدن موها ، چرا مو سفید می شود.

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۳۲۹

به گزارش تازه ترین ها، با وجود اینکه سفیدن شدن مو یک اتفاق کاملا شایع در دوران میانسالی و پیری است، بعضی از  جوانان نیز ممکن است سفیدی زودرس مو را تجربه کنند. این اتفاق موجب می‌شود به این فکر کنند که«چرا مو سفید می‌شود؟» قبل از اینکه به سوال ذکر شده فکر کنیم بیایید نگاهی به عوامل مرتبط با رنگ مو بیندازیم. سفید شدن مو، موضوعی است که مخصوصا برای کودکان سئوال است.در ادامه با تازه ترینها همراه باشید.

چرا مو سفید می شود ، علت سفید شدن مو چیست ؟

اگر شما هم میخواهید بدانید که چرا مو سفید می شود ستید ، این متن را تا اخر بخوانید. با اینکه سفید شدن مو یک اتفاق کاملا شایع در دوران میانسالی و پیری است، برخی از جوانان و حتی نوجوانان نیز ممکن است سفیدی زودرس مو را تجربه کنند. این اتفاق موجب می‌شود به این فکر کنند که«چرا مو سفید می‌شود؟» پیش از آنکه به این سئوال پاسخ بدهیم، بیایید نگاهی به عوامل مرتبط با رنگ مو بیندازیم.

رنگ مو از کجا می‌آید؟

ساقه مو قسمتی از مو است که در خارج از پوست سر قرار گرفته یعنی همان قسمتی که می‌توانید با چشم آن را ببینید. اگر یک نخ موی خود را بکنید، لایه جزیی از بافت سفید رنگی را در قاعده آن مشاهده می‌کنید. این قسمت سفید رنگ را به عنوان فولیکول مو می‌شناسند. فولیکول مو حاوی رنگدانه‌هایی است که ملانوسیت نام دارند و ماده‌ای به نام ملانین تولید می‌کنند. ملانین همان عاملی است که به موی شما رنگ می‌دهد. بیشترین مقدار ملانین تولید شده تیره‌رنگ و مابقی آن به رنگ روشن است. زمانی که ملانوسیت، ملانین کمتری تولید می‌کند، همان وقتی است که رنگ مو روشن شده و مو به سفیدی می‌گراید.

دلیل سفید شدن موها ، چرا مو سفید می شود.

دلیل سفید شدن مو؟

اکنون که با اصول بیولوژیکی سفید شدن مو آشنا شدیم، بیایید نگاهی به فاکتورهای گوناگون موثر بر این پدیده بیندازیم.

عوامل ژنتیکی

ژن‌ها نقش مهمی را در تعیین ویژگی‌های مو، رشد و رنگ آن ایفا می‌کنند. اگر موهای پدر یا مادر شما یا هر دوی آنها‌(یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ) در سنین جوانی سفید شده است، این احتمال وجود دارد که شما نیز با همین پدیده روبرو شوید. در چنین حالتی، هیچ کاری از دست شما بر نمی‌آید. تنها می‌توانید این رویداد را به عنوان بخشی از زندگی خود بپذیرید.

کمبود ویتامین

پزشکان به این نتیجه رسیده اند که کمبود ویتامین هم موجب سفیدی مو می شود ،اگر شما از کمبود شدید ویتامین B12 رنج می‌برید، موهای شما سفید خواهند شد. مشکلات دیگری مانند کم‌خونی یا بیماری‌های غده تیرویید نیز به سفید شدن مو منجر می‌شوند. یک رژیم غذایی سالم، همان چیزی است که می‌تواند مشکل شما را کاهش دهد.

مواد شیمیایی

افرادی که بیش از اندازه در معرض مواد شیمیایی و آلاینده‌های مضر نیز هستند دچار سفید شدن مو می شوند. در عین حال، استفاده مکرر از شامپوهای قوی، رنگ مو و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی ممکن است موجب سفیدی زودرس مو شوند.

استعمال دخانیات

در سال های اخیر دانشمندان توانسته اند ثابت کنند که سیگار کشیدن تاثیر مسقیمی بر روی سفید شدن سریع روی موها داشته باشد. تنباکو، نیکوتین و سایر مواد تشکیل‌دهنده سیگار، برای سفیدی زودرس مو تاثیر شدید و مستقیمی بر روی سفید شدن مو دارد.

عوامل مرتبط با استرس

افرادی‌ که مرتب دارای فکر و استرس می باشند زود تر از سایرن دچار سفیدی مو می شوند. برقراری تعادل بین کار و زندگی، استراحت و خواب کافی می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

سفید شدن اتفاقی است که برای همه مردان و زنان اتفاق می‌افتد. اما فقط عده‌ای از مردم متاسفانه در سنین جوانی آن را تجربه می‌کنند، در حالی که اکثریت مردم در سنین میانسالی دچار سفید شدن مو می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز