خبرگزاری کار ایران

اندیکاتور RSI چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۸۳۶

تحلیل تکنیکال یکی از بهترین روش‌های ارزیابی و تحلیل سهم‌های مختلف در بازار بورس است. معامله‌گران با استفاده از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال، می‌توانند جهت روند سهم‌ها در روزهای آتی پیش‌بینی کنند. یکی از این ابزارهای کاربردی و معروف، «اندیکاتورها» هستند. با استفاده از اندیکاتورها می‌توان نقاط حمایت و مقاوت سهم‌ها را پیش‌بینی کرد. در این مقاله قصد داریم به نوع خاصی از اندیکاتورها با عنوان «اندیکاتور RSI» بپردازیم. برای آشنایی و آموزش rsi پیشرفته در روند معاملات بازار بورس، با ما همراه باشید.

اندیکاتور RSI چیست؟

نام  دیگر اندیکاتور RSI «شاخص قدرت نسبی» است که مخفف عبارت  Relative Strength Index است.  تحلیلگران از اندیکاتور RSI به منظور کشف نقاط بازگشتی سهم استفاده می‌کنند.  از این اندیکاتور برای نمایش قدرت بازار و قدرت خریدارها و فروشنده‌ها نسبت به هم استفاده می‌شود. از نظر بازه زمانی برای تحلیل سهام از طریق این اندیکاتور، بازه 14 روزه در نظر گرفته می‌شود.

اندیکاتور RSI در سامانه معاملاتی آنلاین

در این بخش قصد داریم کارکرد اندیکاتور RSI در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری آگاه را با هم بررسی کنیم. تحلیلگران در گذشته با استفاده از فرمول‌های پیچیده و سخت ریاضی، ارزیابی‌های خود را انجام می‌دادند. در حال حاضر این فرایند ساده‌تر شده و به راحتی می‌توانید از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزارهای بورس، تحلیل‌های خود را برای معاملات سهام در بازار بورس انجام دهید. برای شروع لازم است آیکون کنار نماد را انتخاب کنید تا وارد بخش تکنیکال سهم بشوید.

ابتدا باید روی آیکون اندیکاتورها کلیک کنید و در گام بعدی نوع اندیکاتور مد نظر (اندیکاتورRSI)  خود را انتخاب کنید. با انجام این کار اندیکاتور  RSI در قیمت پایین نمودار اصلی سهام، نمایش داده می‌شود.

کاربرد اندیکاتور RSI در تحلیل تکنیکال

در بخش قبلی متوجه شدیم که نمودار اندیکاتور مورد نظر بعد از انتخاب، در قیمت پایینی نمودار اصلی سهم نمایش داده می‌شود. دقت داشته باشید که در نمودار RSI، دو سطح مهم 30 و 70 وجود دارد که بین بازه 0 تا 100 قرار گرفته‌ است. سهم‌ها در بازار بورس، به طور معمول بین بازه 30 تا 70 در حال نوسان هستند. سطح افقی 30 به عنوان سطح حمایتی و سطح افقی 70 به عنوان سطح مقاومت روند سهام، محسوب می‌شود. معامله‌گران با استفاده از پیش‌بینی نقاط حمایت و مقاومتی سهم در بازار بورس، سیگنال خرید و فروش دریافت می‌کنند.

علاوه بر این می‌توانید در استفاده از اندیکاتور RSI، از خطوط روند استفاده کنید. مطابق با تصویر زیر مشاهده می‌کنید که با استفاده از ترکیب خطوط روند و RSI می‌توان نقاط مناسب برای ورود و خروج از سهم را تشخیص داد.

اندیکاتور RSI چیست؟

در بعضی مواقع بین نمودار اصلی سهام و اندیکاتور مورد نظر، یک واگرایی به وجود می‌آید. تشکیل واگرایی به این شکل است که در نمودار اصلی سهم یک قله بلندتر از قله قبلی وجود دارد و در نمودار اندیکاتور عکس این قضیه مشاهده می‌شود. به زبان ساده خطی که قله‌های نمودار اصلی را به هم متصل می‌کند حالت صعودی داشته و خطی که قله‌های متناظر را در اندیکاتور به هم متصل می‌کند روند نزولی دارد.

برای معتبر بودن نتایج ارزیابی باید دقت داشته باشید که قله دوم در نمودار اصلی سهام، باید به طور کامل تشکیل شده باشد و بعد از آن چند کندل پایین‌تر هم شکل گرفته باشد تا به بتوانیم بالاترین سطح قبلی را به عنوان قله در نظر بگیریم. در غیر این صورت، نتیجه‌ تحلیل انجام شده در سهام مورد نظر، اعتباری نخواهد داشت. برای درک بهتر این فرایند، به تصویر زیر دقت کنید.

اندیکاتور RSI چیست؟

بر عکس حالت قبلی، ممکن است در استفاده از اندیکاتور RSI شاهد یک واگرایی مثبت بین نمودار اصلی سهم با اندیکاتور باشیم. در این حالت قله اول در چارت اصلی سهام در نقطه بلندتری نسبت به قله قبلی قرار دارد و با رسم خط روند، شاهد یک روند نزولی خواهیم بود و با رسم خط روند بین قله‌های متناظر در اندیکاتور، روند صعودی ربه وجود می‌آید. در نهایت واگرایی مثبت به وجود می‌آید. در این واگرایی مانند حالت قبلی باید بعد از قله دوم، نمودار در چند کندل به سمت بالا رشد داشته باشد تا بتوانیم آن نقطه را به عنوان قله دوم در نظر بگیریم. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید.

کلام آخر

معامله‌گران همیشه به دنبال راه‌کارهای متفاوت برای کسب سود در بازار بورس هستند. تحلیل تکنیکال یکی از بهترین روش‌های بررسی و ارزیابی سهام در این بازار سرمایه‌گذاری است. ابزارهای متعددی در تحلیل تکنیکال وجود دارند که یکی از این ابزارهای پرکاربرد، «اندیکاتورها» هستند. در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل به «اندیکاتور RSI» بپردازیم. معامله‌گران با استفاده از اندیکاتور RSI، می‌توانند بهترین زمان را برای ورود و خروج از سهم شناسایی کنند. به عبارت دیگر، با استفاده از این اندیکاتور می‌توانید نقاط حمایت و مقاومت در سهم‌های بورسی را پیش‌بینی و سیگنال خرید و فروش دریافت کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز