خبرگزاری کار ایران

طرز استفاده از دریل

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۹۱۰

دریل‌های برقی ابزارآلاتی ضروری برای انجام بسیاری از پروژه‌های صنعتی یا خانگی می‌باشند. شما می‌توانید آنها را با مته‌های نازک جهت ایجاد حفره‌های کوچک برای صنایع دستی یا ایجاد حفره‌هایی با قطر 5 اینچ توسط گردبر‌ی بزرگ در دیوار‌های گچی و سایر اجسام نرم استفاده نمایید. یا حتی بواسطه یک سری پیچ گوشتی دوسو یا چهارسو از دریل خود به عنوان یک پیچ گوشتی برقی استفاده نمایید.

 

همانطور که یک دریل برقی جز ارزشمندی از یک مجموعه ابزار است، قدرت زیاد آن گاهی اوقات می‌تواند مشکلاتی از قبیل ایجاد حفره‌هایی نامنظم و بدون دقت یا حتی در مواقعی صدمات فیزیکی را نیز بوجود بیاورد. اما استفاده صحیح از یک دریل، می تواند به شما در انجام پروژه‌های مختلف کمک کرده، و شما زمان بسیار کمتری را برای اتمام یک پروژه صرف خواهید کرد.

اساس کار دریل‌های برقی

دریل های برقی در دو نوع سیم دار یا شارژی عرضه می شوند. دریل‌های برقی سیم‌دار اطمینان خاطر و قدرت بالایی را به کاربران خود می‌دهند اگر که کاربران با سیم همیشه متصل به برق آنها نیز مشکلی نداشته باشند. دریل‌های شارژی نیز که عموما انرژی مورد نیاز خود را از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ تامین می‌کنند، کاربران را از دردسر پیدا کردن نزدیک‌ترین پریز برق برای استفاده از آنها بی‌نیاز می‌سازند. اگرچه که باتری لیتیومی عموما گران قیمت بوده و مستعد خرابی می‌باشد.

دریلی را انتخاب نمایید که با نیازها و مهارت‌های شما تطابق داشته باشد. اگر که شما دریل برقی خود را برای انجام امور سبکی مانند نصب آیینه سرویس بهداشتی خود یا جالباسی نیاز دارید، مدل‌های ارزان‌تر سبک وزن شارژی 8 تا 10 ولت نیز نیاز شما را برطرف خواهد ساخت. برای اموری که نیاز به قدرت متوسط دارند مانند نصب دیوارهای پیش‌ساخته و پروژه‌های مانند آن، یک دریل شارژی 18 ولت نیز کار شما را انجام خواهد داد. برای استفاده از گرد بر یا مته حفاری، شما به یک دریل 20 ولت شارژی یا یک دریل برقی نیاز خواهید داشت.

نکات ایمنی

اگر دریل‌های برقی درست استفاده نشوند می‌توانند خطرناک باشند. همیشه از عینک محافظ چشم استفاده نمایید، چه مشغول ایجاد حفره یا بستن پیچ هستید. همچنین توصیه می‌شود که از یک هدفون عایق صدا نیز استفده نمایید. اگرچه که مقدار آلودگی صوتی ایجاد شده توسط دریل‌ها به 100 دسی بل که مقدار صدای ایجاد شده توسط ابزارهای پرصدا دیگری مانند اره گرد بر نمی‌رسد، ولی میانگین نویز ایجاد شده توسط آنها که مقدار در حدود 65 دسی بل است، می‌تواند در طولانی مدت شنوایی کاربران را تحت تاثیر قرار دهد.

هنگامی که دریل‌های برقی از کنترل خارج شوند می‌توانند باعث شکستن شانه یا دستان شما شود. این حادثه زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی گشتاور چرخشی دریل از نیروی وارد شده توسط دستان شما بیشتر شود. دریل‌هایی که دارای دسته جانبی هستند به طرز چشمگیری از بروز چنین حوادثی جلوگیری می‌کنند. اگرکه دریل شما زا چنین امکانی برخوردار نیست، با محکم گرفتن دسته اصلی دریل بوسیله دست آزاد خود می‌توانید در خلاف جهت چرخش به آن نیرو وارد کنید تا دریل به اصطلاح قلاب نکند.

مراحل

  1. سری پیچ‌گوشتی و یا مته مناسب خود را انتخاب نمایید.

برای بستن پیچ‌ها توسط دریل، از یک سری پیچ‌گوشتی کوچک که نوک آن مطابق با شکل پیچ شماست استفاده نمایید. دریل پیچ‌گوشتی‌های برقی معمولا به همراه یک سری پیچ‌گوشتی دوسو و چهارسو عرضه می‌شوند. شما می‌توانید سری‌های مورد نیاز دیگر همچون سری بکس و ستاره‌ای را از بازار به راحتی تهیه نمایید.

شماره حک شده بر روی بسته بندی مته‌ها نشانگر قطر آنها هستند. ست‌های مته ترکیبی معمولا مته‌هایی از سایز یک شانزدهم اینچ تا سایز یک دوم اینچ را دارا هستند. مته‌های بزرگتر و کوچکتر نیز در انواع مختلف در بازار موجود می‌باشد. مته‌های سرپهن نیز به منظور ایجاد حفره‌های عمیق مناسب لولاهای آرام بند در سطوح چوب و MDF مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته:

همیشه سعی کنید از مته‌هایی با نوک تیز استفاده نمایید تا علاوه بر تمیزی و دقت کار، دریل‌کاری امن‌تری را نیز تجربه کنید چراکه مته‌ها با سر کند نیاز به وارد کردن نیروی بیشتری هستند.

2.سه‌نظام در دریل و پیچ‌گوشتی های برقی

اکثر دریل‌های برقی دارای سه‌نظام اتوماتیک هستند. این بدان معناست که شما می‌توانید به راحتی با چرخاندن سه‌نظام آن را به قدر باز نموده که مته یا سری پیچ‌گوشتی شما در آن قرار گیرد. سپس، سه‌نظام را در جهت مخالف چرخانده تا محکم شود. چرخش خود دریل هنگام کار نیز باعث محکمتر شدن مته در جای خود و چرخش ایمن آن می‌گردد.

برخی از دریل‌ها نیز دارای سه‌نظام آچارخور می‌باشند که این آچارها عموما دارای سر ستاره‌ای شکل بوده که به همراه دریل عرضه می‌شوند. برای باز و بسته کردن اینگونه سه‌نظام‌ها فقط کافیست که آچار را در محل تعبیه شده قرار داده و با چرخش آچار قفل سه‌نظام را باز کرده تا مته را در آن قرار دهید.

طرز استفاده از دریل

 

3.در صورت نیاز برای پیچ‌های خود خزینه ایجاد کنید.

به منظور بستن راحت‌تر پیچ‌ها در سطوح چوبی بدون نگرانی از ترک خوردن آنها، نجارها از تکنیکی به نام ایجاد خزینه استفاده می‌کنند که در آن با استفاده از مته‌ای مقداری کمتر از طول پیچ را سوراخ کرده و گودالی برای قرار گرفتن سر پیچ ایجاد می‌کنیم یا اینکه از یک مته خزینه برای سهولت هرچه بیشتر کار بهره می‌گیریم. پس از آن پیچ را در جای خود می‌بندیم.

4.قرار دادن نوک مته یا سری پیچ‌گوشتی

هنگامی که دریل شما خاموش می‌باشد، نوک مته خود را درمحلی که می‌خواهید حفره ایجاد کنید قرار داده و یا سری پیچ‌گوشتی موردنظر را بر روی پیچ قرار دهید تا با دقت بیشتری کار خود را انجام دهید.

شروع به دریل‌کاری یا بستن پیچ‌ها نمایید.

اکثر دریل‌های برقی دارای گزینه‌ای برای تنظیم سرعت هستند که با میزان نیروی وارد شده بر شاسی دستگاه رابطه مستقیم دارد، بصورتیکه با افزایش فشار بر روی کلید دسنگاه سرعت چرخش مته نیز بیشتر خواهد بود. درهرحال بهتر است که با سرعت کم شروع به کار نمایید. این به شما کمک خواهد کرد تا کنترل بهتری بر دریل خود داشته باشید. اول دریل خود را با دست آزاد خود فشار داده و سپس به آرامی سرعت را زیاد نمایید.

نکته: برای بستن پیچ‌ها بهتر است تا به کمک تنظیمات تورکمتر دریل خود، سرعت چرخش دریل را کاهش داده تا با قدرت بیشتر پیچ‌ها ببندید.

طرز استفاده از دریل

  1. بر دریل خود نیرو وارد نمایید.

در برخی از موارد هنگامی که مشغول به دریل‌کاری به سمت پایین هستیم، وزن دریل به ما کمک کرده تا مته در مصالح مورد نظر با سختی کم‌تری وارد شود. این درحالیست که در اکثر اوقات شما باید با دست خود به دریل در جهت دریل‌کاری خود نیرو وارد نمایید.

پس از اتمام دریل‌کاری خود، به منظور درآوردن مته، دریل را بدون چرخش مته به سمت بیرون بکشید. اگر که احساس کردید که مته گیر کرده‌است جهت چرخش دریل را عوض کرده و با چرخش معکوس مته، آن را آزاد نمایید.

درپایان لازم به ذکر است خرید یک دریل با قدرت مناسب و کیفیت و کارایی بالا می‌تواند یک عضو ارزشمند و همیشگی جعبه ابزار شما باشد و طی سالها شما را در پروژه‌هایتان یاری نماید. به همین دلیل پیش از خرید این ابزار برقی در انتخاب خود دقت و با تحقیق کامل خرید خود را انجام دهید تا مجبور به صرف هزینه مجدد نباشید. برای مشاهده انواع و مدل‌های مختلف دریل‌های شارژی و برقی و کسب اطلاعات درباره آنها می‌توانید از سایت آریا کالا دیدن نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز