خبرگزاری کار ایران

ورق روغنی و کاربرد آن در صنعت

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۳۴۴

ورق روغنی محصول نورد سرد بوده و اصلی‌ترین محصول این دسته به‌شمار می‌رود. ورق‌های گالوانیزه و ورق رنگی نیز جز دسته‌ی ورق‌های سرد قرار می‌گیرند.

ورق روغنی در ضخامت‌های مختلف بین 0.30 تا 4 میلی‌متر و به دو صورت  کلاف (Coil) و یا برش (Sheet) تولید می‌شود. این ورق‌های فولادی به‌دلیل شکل ظاهری و آغشته‌بودن به روانساز به ورق روغنی معروفند. برای آگاهی از قیمت ورق روغنی کارخانه‌های مختلف ازجمله؛ کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، فولاد غرب آسیا، کارخانه فولاد گیلان و کارخانه فولاد هفت الماس، با ما تماس بگیرید.

کاربردهای عمده ورق روغنی

ورق روغنی یکی از پرکاربردترین انواع ورق فولادی است و در صنایع  لوازم خانگی و خودرو سازی، استفاده می‌شود. برای تولید فیلتر اتومبیل از ورق روغنی فوق کشش، گرید تجاری ST14، استفاده می‌شود. در بدنه‌ی اتومبیل از ورق روغنی فوق کشش، گرید تجاری ST13، استفاده شده و برای قطعات زیرین اتومبیل از ورق روغنی نوع QSTE ضد سایش استفاده می‌شود. برای تولید اگزوز از ورق روغنی با ویژگی ضد خورندگی و زنگ‌زدگی استفاده می‌شود.

سطح ورق‌های روغنی، صاف و براق بوده و از ظاهر زیبایی برخوردار هستند. به همین دلیل از مهمترین کاربردهای ورق روغنی می‌توان به استفاده ‌آنها در لوازم و تجهیزاتی که نیاز به ظاهر زیبایی دارند، مانند لوازم خانگی اشاره کرد. به عنوان مثال در تولید اجاق گاز که صفحه فلزی لعاب گیر دارد، از ورق روغنی EK2 ، استفاده می‌شود.

مراحل تولید ورق روغنی

در فرایند تولید ورق روغنی, از ورق سیاه استفاده می‌شود. سپس ورق سیاه با طی‌کردن مراحل زیر به ورق روغنی تبدیل شود:

  • مرحله‌ی اسیدشویی: در این مرحله باید ورق سیاه با اسید شسته شود تا آلودگی‌ها و پولک‌های سطحی آن که باعث ایجاد یک لایه‌ی سیاه در سطح ورق شده است، زدوده شود.
  • مرحله‌ی نوردکاری: این مرحله، مرحله‌ی مهمی در تولید ورق روغنی است. به‌خاطر انجام عملیات نورد سرد روی ورق، این ورق در بازار به نام ورق نورد سرد نیز شناخته می‌شود. تفاوت ورق روغنی با سایر ورق‌های فولادی، حاصل همین روش نورد سرد است. در مرحله‌ی نورد سرد، ورق سیاه ازبین غلتک‌هایی عبور داده می‌شود تا با اعمال نیروهای فشاری و کششی، ضخامت آن، کاهش یافته و برای استفاده در صنایع مختلف، خواص فیزیکی خاصی پیدا کند که از مهمترین آنها ایجاد مقاومت بالا و یکنواخت در کل سطح ورق و ایجاد ظاهری یک‌دست و صاف است. اما هنوز پس از انجام این مرحله، فولاد سختی خود را حفظ کرده و قابلیت شکل‌پذیری کافی را دارا نیست و باید وارد مرحله‌ی بعدی شود.
  • مرحله‌ی آنیل‌کاری: در این مرحله، فولاد قابلیت انعطاف‌پذیری پیدا می‌کند. در این مرحله، فلز برای در امان ماندن از اکسید‌شدن با هوای اطراف، ابتدا با روغن پوشانده شده و سپس توسط کوره‌های هوای داغ، گرمادهی می‌شود و به‌شکل کویل درمی‌آید.
  • مرحله‌ی پرداخت یا تمپررولینگ: در این مرحله، با انجام یک نورد سرد سطحی، با دمای خیلی پایین، سطح ورق یکنواخت و صیقلی می‌شود.

عملیات آنیل‌کردن

در تولید ورق نورد سرد فرآیند آنیل یا بازپخت وجود دارد که به دو روش جعبه‌ای و یا پیوسته انجام می‌شود. عملیات آنیل‌کردن پیوسته، گران تمام می‌شود. چرا که کوره در مدت زمان زیادی اشغال می‌گردد و این مساله از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه نیست. فرآیند آنیل پیوسته، به‌منظور بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی ورق فولادی پس از نورد سرد انجام می‌گیرد. به‌طور کلی فرآیند آنیل پیوسته یکی از مهمترین بخش های خطوط تولید ورق نورد سرد، ورق گالوانیزه و قلع اندود است که در بسیاری از صنایع فولادسازی دنیا جایگاه خاصی دارد. در اکثرکارخانه‌های تولید ورق به‌منظور کاهش هزینه‌ی تولید، از روش جعبه‌ای استفاده می‌کنند. پس از آنیل، یک فرآیند نورد پوسته‌ای وجود دارد که در این فرآیند ورق‌ها از لحاظ ویژگی‌های مکانیکی و کیفیت ظاهر سطح و موج، بررسی شده و عیوب آن برطرف می‌شود.

کارخانه های تولید کننده ورق روغنی در ایران

شرکت فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه‌ی تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌نماید. این شرکت بیش از پنجاه درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین، لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تامین می‌نماید.

شرکت فولاد غرب آسیا

شرکت فولاد غرب آسیا به اهتمام سرمایه‌گذاران خصوصی و با تکیه بر تجربه‌ی مدیران ارشد فولاد مبارکه در سال 1383 برای اجراء پروژه نورد ورق سرد به ظرفیت 550،000 تن در سال با ضخامت نهایی 0,18 تا 3 میلی‌متر، عرض 600 تا 1700 میلی‌متر و وزن هر کلاف 6 تا 30 تن با استانداردهای بین‌المللی، در زمینی به مساحت 53 هکتار و زیربنای 40،000 متر مربع در استان قم، 30 کیلومتری شهرستان دلیجان تاسیس شد. عمده‌ی محصولات این پروژه در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، پوشش ساختمان‌ها، ورق‌های رنگی، ورق‌های گالوانیزه، قوطی‌سازی برای صنایع بسته‌بندی مانند رنگ روغن‌های صنعتی، کنسروسازی و غیره مصرف می‌شود.

کارخانه فولاد هفت الماس

کارخانه فولاد هفت الماس از تولیدکنندگان ورق روغنی در ایران است. این کارخانه مدعی است توانایی تولید انواع ورق روغنی را به‌صورت کلاف، ورق مسطح و کلاف نواری شده را دارد.

کارخانه‌ی فولاد گیلان

می‌توان گفت کارخانه‌ی فولاد گیلان، یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی بزرگ در صنعت نورد می‌باشد. اغلب از ورق‌های این واحد صنعتی برای ساخت لوله‌های آب، نفت، گاز، صنایع ساخت خودرو، مخازن تحت فشار و انواع مصارف ساختمانی و صنعتی استفاده می‌کنند.

منبع: www.sgt-steel.com

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز