خبرگزاری کار ایران

نگاهی به قیمت ها و نوسانات بازار آهن

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۱۱۶

در بازه زمانی سال گذشته و تورم افسار گسیخته در اقتصاد کشور و نوسانات شدید بازار بورس، بازار آهن نیز دچار نوسانات شدیدی شد که در طی آن قیمت آخن طی این مدت 2.5 برابر افزایش داشت. البته در سطح بین الملل نیز به دلیل اثرات مخرب همه گیری کرونا بر اقتصاد بین الملل، قیمت ها در بازار های جهانی دچار افت و خیزهای شدیدی شد

 

در بازه زمانی سال گذشته و تورم افسار گسیخته در اقتصاد کشور و نوسانات شدید بازار بورس، بازار آهن نیز دچار نوسانات شدیدی شد که در طی آن قیمت آهن طی این مدت 2.5 برابر افزایش داشت. البته در سطح بین الملل نیز به دلیل اثرات مخرب همه گیری کرونا بر اقتصاد بین الملل، قیمت ها در بازار های جهانی دچار افت و خیزهای شدیدی شد. در نتیجه قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی بالغ بر 50 درصد رشد داشته است.

نوسانات نرخ ارز نقش بی بدیلی در نرخ آهن آلات دارد. با توجه به عدم واردات مقاطع فولادی به کشور و بالعکس وجود بسترهای صادراتی در این حوزه، نوسان قیمت ارز تاثیر قابل توجهی بر قیمت آهن آلات ندارد. در سال پیش رو تحرکات قیمت دلار و بالا رفتن نرخ ارز را می توان از عوامل موثر در بازار آهن قلمداد کرد. از دیگر عوامل اثرگذار بر نرخ آهن آلات در کشور، چند و چون بودجه تخصیص داده شده به بخش عمرانی در لایحه بودجه 1400 می باشد. بودجه بخش عمران تاثیر غیرقابل اغماضی بر تقاضای فولاد کشور برجای می گذارد.

در سال های اخیر به دلیل یک سری عوامل درونی و بیرونی موثر بر اقتصاد کشور سهم بودجه عمرانی از کل بودجه کشور بسیار کاهش داشته است. همین موضوع نشان از کاهش بسیار زیاد تقاضای طرح های عمرانی دولتی دارد. بودجه عمرانی از اولویت های اصلی دولتمردان در چند سال اخیر نبوده و نیست. در بازار داخلی کمبود مواد اولی بخش فولاد به شدت احساس می شود. این کمبود مواد اولیه در بخش های ضایعات آهن و آهن اسفنجی محسوس تر است. و علت آن عدم تخصیص تعرفه واردات بر این محصولات است. در ضمن فرآوری سنگ آهن و تولید کنسانتره نیز با چالش هایی روبرو است. که امید است با تصمیم های درست مسئولان به زودی این چالش ها مرتفع گردد. یکی از دلایل افزایش تقاضا برای آهن، رشد دوباره تولید فولاد خام در کشورهای آسیایی و اروپایی است. چین یک از کشورهای مهم در زمینه تولید و تقاضای آهن در دنیا به شمار می رود. و از بازیگران عمده بازار آهن به حساب می آید

با توجه به ادامه مذاکرات وین نرخ ارز با کاهش مواجه بود. از سمت دیگر بورس کالا دوباره به افزایش یک درصدی قیمت پایه شمش برمبنای میانگین موزون دادوستدها در هفته پیش اقدام کرد؛ البته قابل توجه است که برای دادوستدهای این هفته با توجه به کم شدن قابل ملاحظه فاصله بین شمش و مقاطع، بورس کالا در این هفته دامنه نوسان را برای مقاطع مثبت و منفی 3 در نظر گرفته است. نکته قابل تامل دیگر این است که با کاهش نرخ ارز و حکمفرمایی شرایط رکودی بر بازارآهن، این احتمال بسیار اندک است که در هفته جاری فاصله میان شمش و مقاطع افزایش پیدا کند.

شاخص های تاثیر گذار بر قیمت پروفیل در بازار آهن

در صنایع ساختمانی، مصالح مختلفی استفاده می شود. یکی از اصلی ترین مصالحی که در صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی استفاده می شود، انواع مصالح فلزی است. هر کدام از این مصالح با توجه به کارکرد و شرایط خاصی که دارند، در بخش خاصی از حوزه ساخت و ساز مورد بهره برداری قرار می گیرند. پروفیل یکی از این مصالح است که دارای دو نوع ساختمانی و صنعتی است. پروفیل های ساختمانی در صنعت ساختمان و به کار می روند مانند در و پنجره های از جنس آلومینیوم. اما پروفیل های صنعتی تولیداتی هستند که در صنایع مختلف به عنوان قطعات و اجزای صنعتی به صورت گسترده استفاده می شوند. از جمله این صنایع می توان به صنایع نظامی و صنعت خودروسازی و قطعات یدکی اشاره کرد.

نگاهی به قیمت ها و نوسانات بازار آهن

در ساخت و تولید پروفیل باز و پروفیل زد از روش مستقیم بهره می برند. دستگاه های تولید لوله و پروفیل معمولاً از بخش های مختلفی تشکیل می شوند این بخش ها هرکدام کارویژه مخصوص به خود را دارند. قسمت های مختلف دستگاه تولید لوله و پروفیل با توجه به اینکه دستگاه برای تولید چه محصولاتی طراحی گردیده و از چه شیوه ای برای تولید استفاده نموده با تغییرات اندکی روبرو خواهند شد. از موارد استفاده پروفیل های باز با سطح مقطع زد می توان به، طراحی و ساخت سقف سالن بزرگ مثل سوله ها و سالن های ورزشی و چند منظوره، پارکینگ های عمومی اشاره نمود. نوع دیگر پروفیل ها، که به آن پروفیل بسته می گویند نیز تولید و ساخت قوطی، لوله، پروفیل پی وی سی، پروفیل در و پنجره و پروفیل ها کرکره برقی به صورت گسترده استفاده می شوند. قوطی پروفیل به پروفیل یا سطح مقطع مربع یا مستطیل توخالی می گویند.

تغییر و تحولات قیمت پروفیل در آینده

قیمت پروفیل بسیار از قیمت ورق سیاه تاثیر می پذیرد. اما بدون شک این عامل تنها عامل تاثیر گذار بر روند قیمت پروفیل نیست و حتما باید به سطح تقاضا در بازار نیز توجه کرد. قیمت قوطی پروفیل همانند قیمت آهن از افت و خیزهای شدیدی برخوردار است ولی پروفیل به عنوان محصول نهایی کارخانجات آهن از نوسانات کمتری در بحث قیمت برخوردار می شود. باید توجه داشت که قیمت پروفیل مبلی و زد وابسته به قیمت روز قوطی پروفیل است. با توجه به روند نزولی قیمت ارز و رکود مسلط در بازار آهن، تولیدکنندگان حوزه نبشی و ناودانی قیمت پروفیل و قوطی خود را همچنان بدون تغییر اعلام کردند و هیچ گونه افتی در نرخ های اعلامی به چشم نمی خورد. البته باید در نظر داشت با روند نزولی قیمت دلار و نرخ ارز، نرخ های مقاطع فلزی نیز با افت محسوسی روبرو خواهند شد. در این زمان به دلیل  شرایط بیرون از بازار، بازار آهن به نوعی به حالت نیمه تعطیل در آمده و همه منتظر نتایج و رویدادهای اتفاق افتاده در مسیر مذاکرات وین هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز