خبرگزاری کار ایران

پلی پروپیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۳۲۳

پلی پروپیلن (PP) یک ماده شیمیایی در نوع ترموپلاست است که از پلیمریزاسیون پروپیلن به وجود می آید و همچنین قابل بازیافت می باشد. این ماده برای اولین بار در اوایل دهه 1950 در مقایس آزمایشگاهی تولید شده و در اواخر این دهه به تولید تجاری رسید. در ضمن Poly Propylene در صنعت ساخت انواع پلاستیک، تزئینات داخلی، جعبه باطری، خودروسازی، ساخت پانل درب ها و ... کاربرد دارد.

 از نظر ساختار شیمیایی، پلی پروپیلن یک پلیمر وینیلی است و به پلی اتیلن شباهت دارد اما تفاوت آن با پلی اتیلن در این است که به طور یک در میان، بر روی اتم کربن زنجیر اصلی آن یک گروه متیل وجود دارد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع، خواص، تولید، کاربرد و خرید پلی پروپیلن آشنا می کنیم.

پلی پروپیلن چیست؟

به نقل از وبسایت ایران کایسا :

مواد پلاستیک PP یکی از انواع پلاستیک است که در انواع ساده و الیافدار موجود است و  مصارف بسیار زیادی در جهان دارد و گاها این پلیمر را؛ همه منظوره می نامند. فرمول شیمیایی این پلیمر –CH2-CH(CH3)n- می باشد و یکی از اساسی ترین پلیمر های جهان است. پلی پروپیلن r40، c30s، r60 و z30s یک ترموپلاست است که از پلیمریزاسیون پروپیلن در دما و فشار نسبتا ملایم و در حضور کاتالیست زیگلر – ناتا تشکیل می شود. وجود کاتالیست ها در این پلیمر باعث بالا رفتن درصد تبلور این ماده می شود. 

  • فرمول مولکولی: (C3H6)n
  • چگالی: 0.855 g/cm3 amorphous ، 0.946 g/cm3 crystalline
  • دمای ذوب: ۱۳۰–۱۷۱ °C (266–340 °F)

انواع پلی پروپیلن (Poly Propylene)

به طور کلی هوموپلیمر و کوپلیمر دو دسته از پلی پروپیلن است که وجود دارند و هر کدام دارای تعدادی زیر مجموعه هستند. در ادامه به معرفی بیشتر آن پرداخته ایم.

هوموپلیمر پلی پروپیلن

این نوع از پرکاربردترین و گسترده ترین نوع پلیمر است که شامل مونومر پروپیلن به صورت جامد نیمه متبلور می باشد. این نوع در صنایع بسته بندی، پزشکی، نساجی، صنایع خودروسازی، الکترونیکی و لوله کاربرد دارد.

کوپلیمر پلی پروپیلن

این نوع با پلیمرازیسیون پروپیلن و اتان به وجود می آید و به دو دسته تقسیم می شود:

کوپلیمر بلوکی پلی پروپیلن

میزان اتیلن 5 تا 15 درصد در آن بیشتر است. واحدهای کومونومر براساس الگوی مشخص قرار دارد. این الگوی مشخص موجب سفت شدن ترموپلاستیک و کاهش میزان شکنندگی آن به نسبت کوپلیمر نامتناوب می شود. این پلیمر در صنایعی که به استحکام بالا نیازمند است، استفاده می شود.

کوپلیمر نامتناوب پلی پروپیلن

این نوع از طریق پلیمرازیسیون همزمان اتان و پروپیلن به وجود می آید. به صورت واحدهای اتان بوده و معمولا میزان آن 6 درصد جرمی است که به صورت نامتناوب در زنجیره پلی پروپیلن است. این پلیمر انعطاف پذیر و شفاف بوده که از آن در صنایعی استفاده می کنند که نیاز به ظاهر زیبا و تمیز دارد.

پلی پروپیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

تولید پلی پروپیلن (PP)

برررسی ها تا سال 1395 نشان می دهد، از مقدار 7/4 میلیون تن پلی الفین ها تولید شده در ایران، 4/23 درصد آن را پلی پروپیلن تشکیل می دهد. از تولیدکنندگان پلی پروپیلن در ایران می توان به مناطق ماهشهر و عسلویه اشاره کرد. به طور کلی پلی پروپیلن در 6 دسته زیر تولید می شود که هر کدام کاربرد مشخص به خود را دارند. در جدول زیر بیشتر در مورد آن توضیح داده ایم.

خواص پلی پروپیلن چیست؟

همواره دانستن رفتار یک ترموپلاستیک موجب انتخاب دقیق تر آن می شود. از نظر چگالی یکی از سبک ترین پلیمرهای دنیاست. در ضمن به شدن آتش گیر است. Poly Propylene خواص مکانیکی و الکتریکی خود را در دمای بالا، محیط مرطوب و زمانی که در آب قرار دارد، حفظ می نماید. در برابر ایجاد تنش و ترک و آب مقاوم است. درزمان حملات میکروبی مانند باکتری و قارچ حساس بوده و در برابر پاک کنندگی با بخار آب دارای مقاومت است. از نظر مقاومت شیمیایی شرایط زیر را دارد:

  1. مقاومت عالی در برابر الکل و باز و در برابر اسیدهای رقیق و غلیظ
  2. مقاومت محدود در برابر آروماتیک ها، هیدروکربن های هالوژنی و اکسیدکننده ها
  3. مقاومت در برابر استرها، هیدروکربن های آلیفاتیک، کتون و آلدهیدها

به نقل از ویکی پدیا:

پلی‌پروپیلن دارای سه پیکربندی فضایی مختلف می‌باشد که عبارتند از ایزوتاکتیک (iPP)، سیندیوتاکتیک (sPP) و اتاکتیک (aPP). در نوع ایزوتاکتیک گروه‌های متیلی در یک طرف صفحه عبوری از زنجیر اصلی می‌باشند. در نوع سیندیوتاکتیک گروه‌های متیل به صورت یک در میان در دو طرف صفحه عبوری از زنجیر قرار می‌گیرند. در نوع اتاکتیک هم هیچ نوع نظم خاصی وجود ندارد.

پلی پروپیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد پلی پروپیلن Poly Propylene

پلی پروپیلن یا همان PP به دلیل داشتن ویژگی های چون مقاومت و استحکام خوب و همچنین قابل بازیافت بودن در صنایع گوناگون قابل استفاده هستند. در ادامه تعدادی از کاربردهای آن را گفته ایم.

صنایع نساجی

الیاف پلی پروپیلن در صنعت نساجی، تولید فرش و موکت و انواع طناب کاربرد دارد. نوع هموپلیمر آن برای این هدف استفاده می شود که شرکت های رجال، مارون و پلی نار عرضه کننده گرید این نوع است. در حال حاضر استفاده از منسوجات نبافته در تولید بعضی از کاربردهای بهداشتی، رشد زیادی دارد و بازار جدیدی از پلی پروپیلن را دارد.

تولید و ساخت ظروف

از روش قالب گیری دمشی در تولید ظروف پلی پروپیلن استفاده می کنند. این کاربرد نیاز به خط جوش مناسب و پایداری حرارتی بالا دارد. گریدهای هموپلیمر و کوپلیمر تصادفی نیز برای کاربرد مصرف شده و به وسیله پتروشیمی های جم، رجال، نوید زر و شازند تولید می شود.

کاربرد پلی پروپیلن در پزشکی

به طور کلی برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی از PP استفاده می شود.  از این ماده به عنوان مواد اولیه در تولید تجهیزات پزشکی و محصولات یک بار مصرف پزشکی استفاده می کنند که نوع اختصصای پلی پروپیلن پزشکی برای این هدف در نظر گرفته است. در صورتی که از Poly Propylene غیرپزشکی برای تولید محصولات پزشکی استفاده شود، سرطان زا، حساسیت زا، ناسازگار با بدن و تب زا می باشد.

منابع : creativemechanisms.com ، irankaisa.com

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز