خبرگزاری کار ایران

کلینیک ترک اعتیاد بهترین گزینه برای ترک مصرف مواد مخدر

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۴۳۸

ممکن است بسیاری از شما نام کلینیک ترک اعتیاد را شنیده باشید یا از طریق دوستان و آشنایان تا حدودی با نوع کاربری آن آشنا شده باشید. ما در این مقاله می خواهیم بررسی دقیق تری از کلینیک ترک اعتیاد داشته باشیم و بدانیم که مراکز تخصصی ترک اعتیاد چه خدماتی را به افراد داری اعتیاد ارائه می دهند؛ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کلینیک ترک اعتیاد چیست ؟

کلینیک یا مرکز ترک اعتیاد در واقع مکانی است که در آن پزشکان متخصص روانشناس، روانپزشک و ترک اعتیاد، افراد با تجربه و همچنین امکانات منحصر به فردی گردآوری شده اند تا افرادی که دارای بیماری اعتیاد هستند را به سمت بهبودی سوق داده و دوباره به زندگی عادی بازگردانند و سلامت دوباره ای به آن ها ببخشند.

امروزه با گسترش اعتیاد در جامعه ، و احساس نیاز به مراکز تخصصی برای از بین بردن این بیماری،  نیاز به مرکز ترک اعتیاد و فرهنگ سازی برای معرفی افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند و اقدام به ترک اعتیاد می کنند به کلینیک های ترک اعتیاد بیش از پیش احساس می شود زیرا افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و پس از مدتی تصمیم به ترک می گیرند و خودسرانه عمل می کنند، نا خود آگاه درگیر روش های ترک غیر اصولی شده و در نتیجه نه تنها موفق به ترک اعتیادشان نمی شوند بلکه این روش ها به خودی خود می تواند جان آن ها را به خطر بیندازد و همچنین انگیزه، زمان و انرژی آن ها را هدر دهد.

غالباً افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند برای ترک اعتیادشان با دوستان و نزدیکانشان مشورت می کنند و یا گاهاً از طرف خانواده به اجبار آن ها را مجبور به ترک می کنند که  این افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی ناخواسته با نشان دادن روش های غلط به فرد بیمار صدمات جبران ناپذیری به او می زنند و در نتیجه او را به سمتی سوق می دهند که انگیزه ، زمان و همینطور سلامتی  اور را به خطر می اندازند.

یکی از این روش ها که اکثرا پیشنهاد می شود استفاده از داروهای ترک اعتیاد مانند : قرص ب2 و یا ریتالین است که این داروها اگر زیر نظر پزشک متخصص مصرف نشود نه تنها باعث ترک نمی شود بلکه باعث اعتیاد فرد به این داروها می شود که در نهایت بسیار مشاهده شده که فرد معتاد در اثر استفاده از قرص ب2 دچار سکته ، اختلالات عصبی و همینطور بیشتر شدن اعتیادش شده است.

یکی دیگر از روش هایی که افراد معتاد به جای مراجعه به مرکز ترک اعتیاد ترجیح می دهند انجام دهند روش ترک اعتیاد در خانه است که این روش هم مضرات خاص خود را دارد ، در این روش که در خانه شروع به ترک اعتیاد می کنند هیچگونه نظارتی روی آن از طرف افراد متخصص انجام نمی گیرد و همینطور مشکلات اعتیاد فرد به شکل ریشه ای مورد بررسی قرار نمی گیرد که بتوان مسیر درستی را برای پیشبرد اهداف ترک اعتیاد مشخص کرد.

کلینیک ترک اعتیاد بهترین گزینه برای ترک مصرف مواد مخدر

بیماری اعتیاد بیماری است که باید به صورت کاملاً اصولی مورد بررسی قرار گیرد و در پروسه ترک اعتیاد دو موضوع ترک اعتیاد و عدم مراجعه دوباره فرد به مصرف مواد مخدر پس از ترک اعتیاد در نظر گرفته می شود. متخصصین ترک اعتیاد با برگزاری جلسات مشاوره منظم و تخصصی و کشف مشکلات ریشه ای فرد بیمار که غالباً مشکلات روحی و روانی است و موجب روی آوردن فرد به مصرف مواد شده است و با بررسی شرایط هر بیمار به صورت جداگانه از نظر مقدار و نوع مواد مصرفی و مدت زمان اعتیاد شخص، با تجویز تخصصی دارو هم مسیر ترک اعتیاد و دوران سم زدایی و خماری را برای افراد آسان تر می کنند و هم از بازگشت مجدد فرد به مصرف مواد پس از ترک جلوگیری می کنند.

دلایل متعددی برای انتخاب روش ترک اعتیاد در منزل به جای مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد وجود دارد ، یکی از همین دلایل این است که فرد تصور غلطی نسبت به مرکز ترک اعتیاد دارد و این مراکز را با کمپ ترک اعتیاد اشتباه می گیرند و فکر می کند در این مراکز روش های سختگیرانه اتخاذ می شود که باعث آزار و اذیت او می شود و ترس او غالباً مانع از مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد می شود. البته این نکته حائز اهمیت است که ترک اعتیاد به هیچ وجه پروسه ی آسانی نیست و فرد بیمار باید با عزم و اراده قوی خود را  آماده ی چالش های مختلف کند؛ به هر حال فرد معتاد مدت زمان زیادی (چند ماه تا چند سال) مواد مخدر مصرف کرده است و باید این سموم از بدن او خارج شوند و این عادت را کنار بگذارد. یکی دیگر از دلایل انتخاب ترک اعتیاد در خانه این است که به نظر می آید از نظر زمان و هزینه باعث صرفه جویی می شود؛ در صورتی که اینطور نیست و در صورت اقدام به ترک خودسرانه مواد مخدر که غالباً با روش های غیراصولی همراه است، باعث هدر رفتن زمان و انگیزه افراد شده و عزت نفس و اعتماد به نفس افراد شدیداً آسیب می بیند و مجدداً افراد به مصرف مواد روی می آورند. 

در ادامه می خواهیم بررسی دقیق تری داشته باشیم از اینکه درمان بیماری اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد چگونه است و چه راهکار ها و امکاناتی برای افراد در دسترس قرار می گیرد تا به هدف نهایی که سلامت کامل جسمی و روانی است بینجامد پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

مراحل پذیرش و درمان بیمار در کلینیک ترک اعتیاد یک برنامه ی کامل و جامع است به گونه ای که پس از بررسی های اولیه ای که از شرایط و دلایل اعتیاد فرد شکل می گیرد برنامه ی کاملی برای او تنظیم می شود. یکی از همین برنامه ها انجام مشاوره با دکتر متخصص و روانشناس است که این مورد نقش بسیار مهمی در روند ترک اعتیاد دارد زیرا با برگزاری این جلسات، به صورت ریشه ای مشکلات مرتبط با اعتیاد مشخص می شود و با گفتگوهایی که در این جلسات شکل می گیرد انگیزه افراد روز به روز بیشتر شده  و بر تقویت روحیه ی مبارزه طلبی فرد افزوده می شود.

کلینیک ترک اعتیاد بهترین گزینه برای ترک مصرف مواد مخدر

یکی دیگر از مراحل ترک در مرکز ترک اعتیاد انجام جلسات گروهی ترک اعتیاد یا همان انجمن معتادان گمنام است که فرد در این جلسات می تواند نکاتی حائز اهمیتی را از دیگر افراد معتاد فرا گیرد. یکی از نکته های مثبت این نوع جلسات این است که فرد معتاد به هیچ وجه مورد قضاوت افراد دیگر قرار نمی گیرد و ترسی بابت از بین رفتن روحیه و انگیزه ی خود نخواهد داشت.

خدمات ترک اعتیاد در یک مرکز ترک اعتیاد تخصصی شامل موارد زیرمی باشد :

درمان سرپایی بیماران دارای اعتیاد

بستری بیماران دارای اعتیاد

سم زدایی سریع

سم زدایی فوق سریع

روانشناسی و روانپزشکی

خدمات روانشناختی و علوم اعصاب

همانطور که ملاحظه کردید در کلینیک ترک اعتیاد  برنامه های مدوّنی برای ترک اعتیاد افراد در نظر گرفته شده است که می تواند بدست آوردن سلامت دوباره را تا حد بسیار بالایی امکان پذیر کند ، علاوه بر این روش هایی که گفته شد باید در نظر داشته باشید که نقش خانواده هم در این مسیر بسیار مهم است ، خانواده ها با برخورد منطقی با این بیماری و حمایت های همه جانبه از عزیزان خود می توانند درصد موفقیت فرد را تا حد زیادی بالا ببرند.

یکی دیگر از نکته هایی که در مرکز ترک اعتیاد وجود دارد امکانات رفاهی و ورزشی است که در این مراکز وجود دارد که این امکانات می توانند نقش موثری در پروسه ترک اعتیاد ایفا کنند. ورزش برای افراد دارای اعتیاد بسیار مفید است زیرا ورزش کردن باعث تقویت قوای جسمانی آن ها ، سریع تر شدن خروج سموم از بدن و همچنین تقویت انگیزه ی آن ها می شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید از شما عزیزان خواهشمندیم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع : سایت ترک اعتیاد دکتر پیمان راد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز