خبرگزاری کار ایران

راهنمایی کامل برای ایمنی محل کار در برابر آتش‌سوزی

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۴۶۷

در محل کار شما کپسول های آتش نشانی کجا قرار دارند و آیا در محل مناسب خود نصب شده‌اند؟ اگر مجبور باشید از کپسول آتش نشانی استفاده کنید، با دستورالعمل استفاده از آن آشنا هستید؟ آیا می‌توانید با این کپسول‌ها آتش‌سوزی را مهار کنید یا مانع گسترش آن شوید؟

با کمال تعجب، متأسفانه اکثر مردم کشور ما قادر به پاسخ‌دادن به این سؤالات نیستند! چون در واقعیت فقط کپسول های آتش نشانی را از نزدیک دیده‌اند و از نحوه کارکرد آن اطلاعی ندارند. اما واقعیت چیز دیگری است! اگر ما هم مثل دیگر کشورها استفاده از کپسول آتش نشانی را آموزش ببینیم و بتوانیم در شرایط اضطراری در محل کار یا منزل خود، آموزش‌دیده و آماده باشیم، می‌توانیم در صورت وقوع آتش‌سوزی، واکنش مناسبی از خود نشان دهیم.

در اکثر حوادث آتش‌سوزی بیش از 85% خسارات مالی و جانی، ناشی از رفتار ما انسان‌هاست. این بدین معنی است که با یک طرح پیشگیرانه ایمنی در برابر آتش‌سوزی می‌توان از این حادثه در محل کار یا منزل خود جلوگیری کرد. کارفرمایان عزیز با یک برنامه‌ریزی و آموزش مناسب می‌توانند کارمندان خود را در این زمینه توانمند کنند تا بتوانند در این شرایط خطرناک تصمیم‌گیری درست و اصولی را بگیرند. همچنین مأموران آتش نشانی می‌توانند با برگزاری همایش‌های محلی و منطقه‌ای به اقشار مختلف جامعه و مردم عادی آموزش دهند.

وقتی صحبت از جلوگیری از آتش‌سوزی در محل کار می‌شود، مدیران و کارفرمایان با یک برنامه هدفمند و آغاز طرح ایمنی در برابر آتش‌سوزی محل کار، می‌توانند با آموزش هر کارمند به محافظت از جان خود و سایر افراد و همچنین دارایی‌های ارزشمند تجاری و شرکتی کمک فراوانی کنند. یکی از این طرح‌ها نکاتی است که یک کارفرما در خصوص استفاده از کپسول آتش نشانی باید بداند.

در این راهنما قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توان با ارزیابی خطر آتش‌سوزی از شروع مجدد آن جلوگیری نمود و به چه طریقی پاسخ کارمندان به آتش‌سوزی در محل کار را مدیریت کرد.

هر شرکت بسته به نوع تجارت و تأسیساتی که در محل کار خود دارد، نیازمند تجهیزات ایمنی متفاوتی در برابر آتش‌سوزی است. در واقع علاوه بر سیستم‌های اطفا حریق و چراغ‌خطرهای اضطراری که در ساختمان‌های مسکونی و تجاری تعبیه شده است، هر شرکتی برای ایمنی کامل و اطمینان از حفاظت دارایی‌های فردی و تجاری در محل کار، نیازمند الزامات و تجهیزات منحصربه‌فردی می‌باشد تا کارمندان با تجهیزات لازم به مقابله با آتش‌سوزی بروند.

بیشترین دلایل آتش‌سوزی در محل کار

  1. سیستم برق‌رسانی آسیب‌دیده یا عملکرد آن در اثر استفاده بیش از حد برق ضعیف شده است. تجهیزات نگهداری نادرست از کنتور برق و سیستم برق‌رسانی نیز می‌تواند در این مورد تأثیرگذار باشد.
  2. تجهیزات برقی، دستگاه‌ها و وسایل مختلفی که در دفتر کار از آنها استفاده می‌کنیم ممکن است معیوب باشند یا زمانی دچار مشکل شوند. اگر سیم این تجهیزات معیوب باشد یا دچار قطعی شود می‌تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد.
  3. لوازم پخت‌وپز در آشپزخانه محل کار مانند ماکروویو، یخچال، اجاق‌های گاز، دستگاه قهوه‌ساز و غیره.
  4. نصب و راه‌اندازی نادرست تجهیزات گرمایشی مانند بخاری‌های گازی و برقی می‌تواند دلیل دیگری برای وقوع آتش‌سوزی باشد. شاید برای برخی افراد این مورد ناشناخته باشد که اگر از منابع گرمایشی (به‌خصوص در فصل زمستان که مصرف بالایی دارند) به‌درستی نگهداری نشود، می‌تواند خطر قابل‌توجهی را در آتش‌سوزی داشته باشد.
  5. ممکن است در انباری ساختمان یا شرکت مواد قابل‌اشتعالی وجود داشته باشد که بسیار خطرناک هستند ولی ما از آنها بی‌خبریم.

راهنمایی کامل برای ایمنی محل کار در برابر آتش‌سوزی

چگونه خطر آتش‌سوزی را ارزیابی کنیم؟

در ابتدا اگر بخواهیم از اهمیت این ارزیابی صحبت کنیم باید بگوییم که ارزیابی خطر آتش‌سوزی در واقع فرصتی است برای حفاظت ما در مقابل حوادث پیش‌بینی‌نشده آتش‌سوزی که نیازمند دانش و تخصص حرفه‌ای است. مؤسسه‌های ایمنی و شرکت‌های محافظت از آتش به‌سادگی می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. این دسته از شرکت‌ها نه‌تنها تجهیزات آتش نشانی موردنیاز شما را به فروش می‌رسانند بلکه استراتژی‌های حفاظت در برابر آتش را به‌خوبی می‌دانند و آنها را در اختیار شما قرار می‌دهند. توصیه‌هایی از قبیل اینکه چگونه می‌توانید بهتر از شرکت خود محافظت کنید، کارمندان خود را در برابر آتش ایمن نگه دارید، در اختیار شما قرار می‌دهند.

  1. ارزیابی نیازها و چالش‌های مربوط به حفاظت از آتش‌سوزی

در کشور خودمان نیز این‌گونه مؤسسه‌های ایمنی و آتش نشانی فعالیت دارند که علاوه بر فروش کپسول آتش نشانی و تجهیزات اطفای حریق به ارزیابی خطرات آتش‌سوزی می‌پردازند و کارفرمایان را از این‌گونه خطرات مطلع می‌کنند. متخصصین این مؤسسه‌ها یا به‌اصطلاح ارزیاب‌ها با مراجعه به مالک ساختمان یا صاحب کسب‌وکار باتوجه‌به نیازها، نگرانی‌ها و چالش‌های مربوط به حفاظت از آتش‌سوزی، تصمیم می‌گیرند که چه اقداماتی را در دستور کار قرار دهند. آیا در ساختمان یا محل کار مواد خطرناک و قابل اشتعال وجود دارد؟ اتاق‌های اداری، اتاق سرور، آشپزخانه و سایر بخش‌های شرکت در معرض خطر خاصی قرار دارند؟

  1. بررسی مناطق مختلف ساختمان و ارزیابی خطرات آتش‌سوزی

پس از صحبتی که ارزیاب با مالک ساختمان یا مدیر شرکت انجام داد، جهت بررسی به بخش‌های مختلف ساختمان سرکشی کرده و تجهیزات و تأسیسات را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مناطقی که احتمال خطر آتش‌سوزی وجود دارد یا به‌اندازه کافی ایمن و محافظت شده نیستند را یادداشت می‌کند.

  1. ارائه توصیه‌ها و بهترین روش‌ها برای محافظت در برابر آتش‌سوزی

بر اساس یافته‌های ارزیاب و مشخص‌کردن مناطق احتمالی خطر آتش‌سوزی، بهترین روش‌های فعلی به مالک ساختمان یا مدیر مجموعه توصیه می‌شود. این توصیه‌ها می‌تواند خرید یا تکمیل تجهیزات ایمنی و حفاظت در برابر آتش باشد. در برخی موارد نیز نیازهای ساختمان و شرکت شما تنها در مرحله شارژ کپسول آتش نشانی یا بررسی و آزمایش عملکرد آنهاست. توصیه‌های آخر ایمنی در مقابل این‌گونه حوادث، آموزش به کارکنان یا ساکنین ساختمان است که باید در دستور مدیر شرکت یا ساختمان قرار بگیرد.

راهنمایی کامل برای ایمنی محل کار در برابر آتش‌سوزی

نحوه پاسخ کارکنان به آتش‌سوزی در محل کار:

3 مورد از مهم‌ترین نکاتی که کارکنان باید بدانند و در هنگام وقوع آتش‌سوزی در محل کار از خود واکنش نشان دهند، عبارت‌اند از:

  1. در درجه اول لازم نیست که سعی کنید آتش را مهار کنید. با استفاده از کپسول آتش نشانی ابتدا باید بتوانید از گسترش آن جلوگیری نمایید و مواد قابل اشتعال را از حادثه دور کنید. سپس برای خاموش‌کردن آتش تلاش کنید.
  2. در لحظات اول آتش‌سوزی باید سریع تصمیم‌گیری و اقدام کنید که با یک کپسول آتش نشانی آتش‌سوزی را مهار کنید، یا زنگ خطر را به صدا دربیاورید و از ساختمان خارج شوید. تصمیم‌گیری و اقدام سریع موجب نجات جان و مال خود و سایر افراد می‌شود.
  3. معمولاً اولین واکنشی که کارمندان در هنگام آتش‌سوزی از خود نشان می‌دهند، اطلاع دادن به مدیر شرکت یا ساختمان است. کارکنان باید آموزش‌دیده باشند تا سریع‌ترین واکنش را نسبت به آتش‌سوزی نشان دهند نه اینکه منتظر دستورالعمل از مقام بالاتر باشند.

همکاری با مؤسسه‌های ایمنی و آتش نشانی

در بیشتر مشاغل این امر رایج است که مدیران و کارفرمایان نیاز به تهیه کپسول آتش نشانی قابل‌حمل یا دیگر تجهیزات ایمنی در برابر آتش‌سوزی را دارند. کارفرمایان می‌خواهند کپسول های آتش نشانی را در مکان‌های درستی از محل کار نگهداری کنند که برای تمامی کارکنان شرکت قابل‌دسترس باشند. همچنین نیازمند این هستند که کپسول های خاموش‌کننده را ماهیانه یا دوره‌ای بررسی و شارژ کنند تا در هنگام وقوع حادثه از عملکرد آن‌ها اطمینان داشته باشند.

در مواردی نیز کارفرمایان کپسول های آتش نشانی قابل‌حمل را برای استفاده کارکنان در نقاط قابل‌دسترس نصب می‌کنند و می‌پندارند که تنها با این کار محل کار را ایمن کرده‌اند. اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد و بیشتر اوقات نادیده گرفته می‌شود، آموزش و آشنایی کارکنان با اصول کلی استفاده از کپسول آتش نشانی است. تا کارکنان خطرات ناشی از آتش‌سوزی را ندانند و نحوه استفاده از خاموش‌کننده‌ها را آموزش نبینند، نمی‌توان به طور کامل از حفاظت محل کار در برابر آتش‌سوزی اطمینان پیدا کرد.

به‌عنوان آخرین نکته، مدیران ساختمان و شرکت‌ها باید بدانند که همکاری با مؤسسه‌های ایمنی و آتش نشانی یا شرکت‌های محافظت از آتش‌سوزی می‌تواند ایمنی خود و سایر کارکنان را به همراه داشته باشد. این شرکت‌های ایمنی در برابر حریق، با تخصص و حرفه‌ای که در این زمینه دارند می‌توانند مناسب‌ترین تجهیزات ایمنی و موردنیاز هر ساختمانی را به‌خوبی تشخیص و پیشنهاد دهند. همچنین این شرکت‌ها با ارائه باکیفیت‌ترین تجهیزات ایمنی و ارزان‌ترین قیمت کپسول آتش نشانی می‌توانند هزینه‌های ایمنی سازی حفاظت در برابر حریق را به نسبت زیادی کاهش دهند. مرحله شناخت کارکنان با خطرات احتمالی آتش‌سوزی و آموزش آنان در نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی نیز یکی دیگر از وظایفی است که این‌گونه موسسه‌های ایمنی و شرکت‌های حفاظت در برابر آتش انجام می‌دهند. با این اوصاف، آیا به فکر همکاری با این‌گونه موسسه‌ها و شرکت‌های ایمنی نیستید؟ چه مؤسسه یا شرکتی را در این زمینه می‌شناسید که بتوانید با آنها همکاری کنید و هم تجهیزات ایمنی محل کار شما را مهیا کند و هم آموزش‌های لازم را به کارکنان شما بدهد؟

مؤسسه ایمنی و آتش نشانی سد حریق ناجی:

در زمینه مسائل ایمنی و مسائلی که به حفاظت جان خود و سایر اطرافیانمان مربوط می‌شود، متأسفانه موردی وجود دارد که اکثر مردم از آن مطلع نیستند، اینکه در خرید کپسول آتش نشانی، بهترین کیفیت را بخریم! چون این هزینه‌ای نیست که شما تقبل می‌کنید، این در واقع چیزی است که بعداً و در آینده از هزینه‌های شما جلوگیری می‌کند.

نکته‌ای که کارفرمایان به‌عنوان خریدار باید به آن توجه داشته باشند این است که قیمت کپسول آتش نشانی بر اساس شرکت‌های تأمین‌کننده یا مراکز فروش تجهیزات آتش نشانی متفاوت است. خریداران باید هنگام خرید کپسول آتش نشانی، مراکز فروش یا تأمین‌کنندگان را بر اساس شرایط و ضمانت گارانتی از جمله بیمه‌نامه، انتخاب کنند. این ضمانت‌ها، خریدار را از پرداخت هزینه‌های اضافی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد را پوشش می‌دهد.

شرکت سد حریق ناجی با سرمایه‌گذاری خصوصی و با همکاری مرکز رشد واحدهای دانش‌بنیان استان سمنان، به‌عنوان اولین تولیدکننده کپسول آتش نشانی در شرق کشور، فعالیت خود را با فروش کپسول آتش نشانی آغاز نمود. از همان زمان با به‌کارگیری نیروهای متخصص و مجرب، افزایش کیفیت محصولات را سرلوحه کار خود قرارداد تا موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ملی ایران و گواهینامه بین‌المللی ISO9001 و CE اروپا گردید. به همین دلیل این شرکت توانست گام‌های مؤثری در ایمن‌سازی محیط‌های کار بردارد. به‌طوری‌که امروزه نام ناجی به‌عنوان یکی از معتبرترین و پیشرو‌ترین شرکت‌های داخلی در زمینه تولید، شارژ کپسول آتش نشانی و مشاوره تجهیزات حفاظت حریق مطرح و مورد اطمینان همگان می‌باشد. شرکت سد حریق ناجی مفتخر است که توانسته در سال‌های طولانی کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهد. محصولات گروه صنعتی ناجی علاوه بر پاسخ به نیازهای داخلی توانسته‌اند به بازارهای صادراتی کشورهای مجاور نیز دست یابند. بالاترین میزان ضمانت و خدمات پس از فروش را از سد حریق ناجی بخواهید.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز