خبرگزاری کار ایران

مثلث سیاه بین دندان ها، برمودای باکتری ها!

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۷۲۴

لبخندهای هالیوودی هر روز محبوب تر می شود. به مثابه آنها، افراد بیشتری به دنبال اصلاح نقض های دندان خود می روند. مثلث های سیاه بین دندان ها، یکی از بخش هایی است که افراد مایل به رفع آنها هستند. مثلث سیاه دندان، همان بخش نزدیک به ریشه است. به علت خالی بودن فضای بین دو دندان و تاریکی دهان، این مثلث ها به صورت سیاه دیده می شوند. اما رسیدگی به این بخش از دندان، تنها مربوط به دندانپزشکی زیبایی نمی شود. بلکه این موضوع شامل رسیدگی به سلامتی دندان ها نیز هست. اما چگونه این موضوع میتواند بر روی سلامتی دندان های شما تاثیرگذار باشد؟

مثلث سیاه بین دندانی چیست؟

به شکل ساده می توان اینگونه پاسخ داد. شکاف های کوچکی که بین دو دندان وجود دارند، مثلث سیاه بین دندانی نامیده می شوند. 67 درصد افراد بالای 20 سال این مثلث های سیاه را در دندان های خود دارند.

درک چگونگی رشد آنها و تاثیرشان روی سلامتی مهم است. چرا که این مثلث های به ظاهر بی آزار می توانند باعث مشکلات و آسیب های بعدی به دندان های شما شوند.

چرا مثلث های سیاه ایجاد می شوند؟

یک آینه بردارید و به دندان های خود نگاه کنید. آیا نزدیک به لثه و بین ریشه دو دندان، فضاهای خالی وجود دارد؟ اگر پاسخ شما مثبت است حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. مثلث های سیاه به دلایل مختلفی می توانند ایجاد شوند. برخی از این دلایل مربوط به سلامت دندان و لثه شماست. بنابراین رسیدگی به آنها امری مهم است. در ادامه درباره عواملی که میتوانند باعث ایجاد این مثلث های سیاه بشوند، برایتان خواهیم گفت.

تحلیل لثه

لثه های سالم، صورتی رنگ اند. آنها فضای بین دندان ها را پر می کنند. انگار که بافتی صورتی و چاق دندان هایتان را در آغوش گرفته باشد. اما زمانی که لثه ها تحلیل می روند، مقدار بیشتری از دندان های شما نمایان می شود. پس­رفت لثه باعث می شود، مثلث های سیاه نمایان شوند. سن، استعمال دخانیات و بیماری پریودنتال (لثه) باعث عقب رفتن و تحلیل لثه می شود. لثه ها در چنین شرایطی به مرور از دندان های شما دور می شود. این موضوع می تواند لثه ها را در معرض دید قرار دهد. همچنین دسترسی باکتری، پلاک ها و حفرات به ریشه دندان بیشتر خواهد شد.

از دست دادن استخوان لثه

بیماری لثه، پوکی استخوان و سایر شرایط می تواند باعث از بین رفتن استخوان نزدیک پایه دندان شود. وقتی استخوان از بین می رود، بافت لثه در آن بخش عقب نشینی خواهد کرد. این موضوع می تواند باعث ایجاد مثلث سیاه بین دندانی شود. در چنین مواردی پیدا کردن مشکلی که باعث مثلث سیاه می شود، مهم تر از خود مثلث است. چرا که این موضوع نشان نشان دهنده، مشکلی بزرگ تر است که نیاز به رسیدگی سریع دارد.

عادت های بهداشت دهانی

بافت لثه بسیار حساس است. اگر عادت دارید، خیلی سریع و تند دندان هایتا را مسواک بزنید، شما کاندیدای مثلث سیاه هستید! چرا که مسواک زدن محکم، میتواند به لثه ها آسیب وارد کند.

یک منبع معتبر تحقیقاتی در سال 2011 اعلام کرد که پاک کننده های بین دندانی، میتوانند در دراز مدت باعث ایجاد فضاهای خالی بین دندانی شوند. بنابراین بهتر است در عادت های بهداشتی دندان هایتان دقت کنید.

تاثیر ارتودنسی در ایجاد مثلث های سیاه بین دندانی

اگر جز کسانی هستید که دندان هایتان را ارتودنسی کرده اید، احتمالا دچار مثلث های سیاه بین دندانی هستید. چرا که با ارتودنسی، دندان ها حرکت میکنند تا در جای درست خود قرار بگیرند. با قرار گرفتن در موقعیت های جدید، شکاف های سیاه کوچکی بین دندان ها ایجاد خواهد شد. باید بدانید که گاه دیده شده، ارتودنسی باعث آسیب طولانی مدت به لثه نیز می شود.

دندان های مثلثی شکل

شکل دندان افراد متفاوت است. بعضی افراد دندان های مستطیلی دارند. دندان های مستطیلی، تفاوت چشم گیری در جایی که به لثه می رسند و در نقطه انتهایی خود ندارند. در واقع این دندان ها در نزدیکی لثه و در نقطه انتهایی تقریبا یک اندازه هستند. اما نوع دیگری از دندان ها وجود دارد که مثلثی هستند. این دندان ها در نزدیکی لثه باریک تر می شوند. دندان های که فرم مثلثی دارند، شکاف بین دندانی شان بیشتر است.

بافت نازک لثه ای

ضخامت بافت لثه در افراد مختلف متفاوت است. یک منبع معتبر تحقیقاتی در سال 2013 اعلام کرد که هر چه بافت لثه نازک تر باشد، مقاومت آن کمتر خواهد بود. این افراد اگر، جراحی لثه و یا ایمپلنت داشته باشند، ممکن است بافت لثه هایشان بعد از دوره درمان نیز، هرگز به حالت عادی خود بازنگردد.

چگونه میتوان از مثلث های سیاه بین دندانی خلاص شد؟

اگر شما به دلیل هر کدام از مواردی که در بالا گفته شد، دچار مثلث های سیاه بین دندانی باشید، بی شک بدنبال درمان آن هستید. بسته به علت و شدت فاصله بین دندان هایتان ممکن است پزشک متخصص راهکارهای متفاوتی را به شما پیشنهاد دهد. بنابراین گزینه درمانی دقیق شما به تشخیص پزشک بستگی دارد. در ادامه این مقاله درباره روش های درمانی این موضوع با شما خواهیم گفت.

با دندان های خود مهربان باشید

توصیه دندانپزشکی آمریکا (ADA) این است که حتما روزانه دوبار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. البته استفاده از نخ دندان، باید بسیار با احتیاط باشد. چرا که نخ دندان اگر درست استفاده نشود میتواند به لثه ها آسیب وارد کند.

اگر لثه های شما مشکل دیگری نداشته باشد، استفاده ملایم از نخ دندان و مسواک میتواند باعث شود که مثلث های سیاه بین دندانی به حالت طبیعی برگردد. بنابراین در قدم اول بهتر است با دندان های خود مهربان باشید.

درمان هیالورونیک اسید

یکی از روش های درمان مثلث های سیاه، تزریق هیالورونیک اسید به لثه است. این روش نسبتا جدید است و هنوز دوام درمانی آن بررسی نشده است. البته بسیاری از افراد درمان های جراحی را به این تزریق ترجیح می دهند. چرا که درد کمتری دارد و دوره نقاهت سریع تری دارد.

درمان با کامپوزیت دندان

این درمان از روش های پرطرفدارتری است. در درمان با کامپوزیت دندان پزشک با روکش کامپوزیت فاصله های سیاه بین دندانی را پوشش می دهد. این روش درمانی به جراحی نیازی ندارد. طول درمان زیادی ندارد. معمولا در یک جلسه پزشک روکش های کامپوزیت را روی دندان قرار می دهد و متناسب با صورت و دندان هایتان به آن شکل می دهد.  کامپوزیت دندان علاوه بر پوشاندن مثلث سیاه بین دندانی، ظاهر لبخند شما را نیز بهبود می بخشد.

مثلث سیاه بین دندان ها، برمودای باکتری ها!

درمان با روکش های سرامیکی دندان

روکش سرامیکی کامپوزیت نیز، یکی دیگر از روش هایی است که میتواند به جنگ با مثلث های سیاه دندان های شما بیاید. روکش های سرامیکی یا پرسیلن با قرار گرفتن روی دندان هایتان، سطحی یکنواخت ایجاد می کند. هم چنین کامپوزیت سرامیکی می تواند باعث طرح لبخند شما را زیباتر کند. کارشناسان زیبایی دندان معتقدند که اگر نگهداری از این روکش ها درست انجام شود، روکش ها تا هفت سال دوام خواهند داشت.

درمان جراحی

اگر مشکلات لثه شما بیش از حد باشد. به گونه ای که نتوان با روکش سرامیکی و کامپوزیت ونیر آن را درمان کرد، پزشکان پیشنهاد خواهند کرد که پیوند لثه انجام دهید. البته این نظریه بسته به نظر متخصص (پریودنتیست) بر اساس وضعیت دندان های شما دارد. در این روش پریودنستیست مقداری از بافت لثه در سقف دهانتان را خارج می کند. سپس از این بافت برای درمان تحلیل لثه استفاده خواهد کرد. گاهی ممکن است برای درمان کامل، نیاز به بهبود استخوان لثه نیز باشد. اگر مشکلات لثه زیاد باشد، این روش، بسیار مناسب به نظر خواهد رسید.

 

کلام آخر

زمانی که لثه های شما از دندان دور شوند، مثلث های سیاه به سراغ دندان هایتان خواهند آمد. این مثلث ها میتواند جایی برای جمع شدن باکتری ها باشد و به مرور به دندان هایتان آسیب جدی وارد کند. سن، عدم ملایمت با دندان در زمان مسواک زدن، شکل و فرم دندان ها، مشکلات لثه، همه و همه می تواند باعث آسیب و ایجاد مثلث های سیاه شود.

بخاطر داشته باشید که ظاهر و زیبایی تنها دلیلی نیست که باید به سراغ درمان و از بین بردن این مشکل بروید. این نیاز زمانی اهمیت پیدا میکند، که مثلث ها شبیه به مثلث برمودا عمل کنند! جایی که مواد غذایی و باکتری ها را در خود نگه دارند و در خود غرق کنند. با گیر انداختن مواد غذایی و باکتری ها، در درازمدت لثه ها آسیب خواهند دید. اگر شما جز آن گروهی نباشید که به دندان هایشان رسیدگی میکنند، وضعیت بدتر نیز خواهد شد. در واقع این موضوع می تواند شروع مشکلات جدی تری برای دندان هایتان باشد.

امروزه طیف وسیعی از درمان ها در دسترس است. شروع درمان با تغییر در عادت های بهداشتی دهان و دندان شروع می شود.

در مرحله بعد، بسته به شرایط دندان هایتان، ممکن است کامپوزیت، روکش دندان و یا اصلاحات جراحی پیشنهاد شود. اگر با خواندن این مقاله و بررسی دندان هایتان متوجه شدید که شما هم از این مثلث های سیاه برمودایی در دهان خود دارید، حتما موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. پزشک متخصص، میتواند بهترین روش درمانی و رسیدگی به دندان ها را به شما پیشنهاد دهد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز