خبرگزاری کار ایران

مقررات پرواز کوادکوپتر | قوانین هلی شات چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۵۱۳

محبوبیت کوادکوپتر و استفاده از آنها امروزه در کشور ما روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل این حوزه نیازمند وضع قوانینی است تا بتواند به استفاده از این وسایل محبوب، سر و سامان دهد. قوانین وضع شده برای پرواز کوادکوپترها بسیار جامع کامل و دقیق هستند که در اینجا به قوانین پرواز کوادکوپتر های کوچک و تجاری اشاره می کنیم که امکان خرید کوادکوپتر بدون مجوز از سایت‌های دارای نماد الکترونیک مانند سایت ایستگاه پرواز مقدور است. 

این قوانین توسط سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجعی که وظیفه وضع و تعیین قوانین را بر عهده دارد تهیه شده است و مسئولیت اجرای آن بر عهده کاربران کوادکوپتر ها،  مالکین و بهره‌برداران آن است . همان طور که گفتیم در اینجا به قوانین مربوط به دسته بندی اولیه پهپاد ها اشاره می کنیم که به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

وزن کوادکوپتر کمتر از ۲۰۰ گرم باشد

این کوادکوپترها که به پهپادهای ورزشی معروف هستند بر اساس وزن به زیر ۲۰۰ گرم دسته بندی می شود. هنگام پرواز این کوادکوپتر ها مجاز هستند تا بالای سر افراد غیر درگیر در عملیات پرواز پهپاد مانور دهند، البته این موضوع برای توده های جمعیت صدق نمیکند چون سرعت چرخش ملخ‌ها در این کوادکوپترها بسیار بالاست و ممکن است در اثر برخورد با جمعیت ، باعث آسیب‌ به آن‌ها شود. 

حداکثر سقف پرواز برای این کوادکوپتر ها کمتر از ۵۰ متر است، بنابراین نباید ارتفاعی بیشتر از این مقدار بگیرید و سن خلبان محدودیتی ندارد. به دلیل وزن کم این کوادکوپترها نیازی به ثبت پهپاد و تعیین محدودیت جغرافیایی برای پرواز نیست. بنابراین با توجه به این قوانین این می‌توان از این پرنده ها به عنوان کوادکوپترهای تفریحی ورزشی استفاده کرد چون نیازی به ثبت و مجوز پرواز ندارد و به راحتی قابل خرید هستند. 

مقررات پرواز کوادکوپتر | قوانین هلی شات چیست؟

 

وزن کوادکوپتر بین ۲۰۰ تا ۹۰۰ گرم باشد

کوادکوپتر هایی که در این وزن بسته بندی می‌شوند هم امکان پرواز در بالای سر افراد غیر درگیر در عملیات پرواز پهپاد را دارند. در این کوادکوپترها حداکثر سقف پروازی عملیات کمتر از ۱۰۰ متر از سطح زمین یا ۳۰ متر بالاتر از موانع طبیعی یا انسانی (مانند ساختمان ها) است . نکته ای که باید برای پرواز این کوادکوپترها در نظر گرفت این است که سن خلبان پهپاد باید حداقل ۱۴ سال باشد و اگر فردی با سن کمتر از این بخواهد آنها را پرواز دهد حتماً باید با نظارت فردی که صاحب صلاحیت است و بالای ۱۴ سال دارد، صورت بگیرد. ثبت پهپادها فقط برای بهره‌بردار لازم است و برای تک تک پروازهایی که انجام می شود نیازی نیست گزارش انجام داده شود. در مورد تعیین محدودیت جغرافیایی و امکان پرواز هلی شات باید در نظر داشت که اگر دوربین کوادکوپتر کیفیت بالای ۵ مگاپیکسل داشته باشد نیاز به تعیین محدودیت جغرافیایی وجود دارد.

نکته‌ای که در اینجا مطرح است این است که بیشتر کوادکوپترهای تاشو که دوربین با کیفیتی دارند و برای تفریح و گردشگردی مورد استفاده قرار می‌گیرند در این دسته جای می گیرند و شاید دریافت مجوز و ثبت پلاک برای آن‌ها کاری طاقت فرسا برای مالکین باشد. بنابراین باید در نظر داشته باشید که این قوانین در صورت پرواز کوادکوپتر ها در مناطق عمومی است و در کوهستان ها و بیابان ها که شخصی در آن وجود ندارد می توانید کوادکوپتر خود را برای مصارف شخصی و تصویربرداری از خود و خانواده تان به پرواز در بیاورید.

مقررات پرواز کوادکوپتر | قوانین هلی شات چیست؟

محل پرواز پرنده های اسباب بازی

در این آیین نامه بخش هایی به عنوان محل پرواز کوادکوپتر های اسباب بازی در نظر گرفته شده اند که این محل‌ها مکان هایی با ابعاد معین در پارکها و اماکن تفریحی هستند که توسط شهرداری ها با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و شورای تامین استان ها تعیین می گردد و استفاده برای عموم آزاد است. در خارج از شهرها نیز مناطق غیر مسکونی و فاقد اماکن دارای طبقه بندی برای پرواز مجاز خواهند بود و می توانید به راحتی کوادکوپتر خود را در آنها به پرواز در بیاورید.

مناطق پرواز کوادکوپتر های کوچک

مناطقی هستند که با ابعاد معین (حداکثر ارتفاع مجاز ۵۰ متر و حداکثر شعاع ۱۰۰ متر ) در خارج از مناطق شهری تعبیه شدند که توسط شرکت متقاضی آموزش و یا سایر ارگان‌ها معرفی و با مجوز و نظارت سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت پروازی آموزشی و تفریحی به صورت کنترل شده در آنها صورت می پذیرد. این اماکن برای آموزش به کاربران در نظر گرفته شده اند و مختص پرواز پهپادهای کوچک هستند.

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان برداشت کرد که با توجه به قوانین پرواز کواد کوپتر های کوچک به خصوص زیر ۹۰۰ گرم، نیاز به ثبت پلاک و دریافت مجوز نیست اما باید این نکته را در نظر گرفته شود که امکان تصویربرداری مناطق شخصی سایر افراد و مکان‌های محافظت شده را ندارید و باید در محیط‌های باز و طبیعی و یا از منازل خود تصویربرداری کنید.

تفصیل این قوانین و مقررات مربوط به دسته‌بندی‌های دیگر کوادکوپتر ها برای وزن های بالاتر را می توانید در سامانه دستورالعمل های هواپیمایی کشوری به دقت بخوانید.

منبع : سایت ایستگاه پرواز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز