خبرگزاری کار ایران

اجزا و ساختار انواع واگن ریل و بال اسکرو

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۶۹۷

واگن ریل و بال اسکرو در واقع دو مورد از یاتاقان های صنعتی می باشند که در شکل های مختلف و برای کاربری های صنعتی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

 استفاده از شکل های مختلف رولر یا ساچمه متناسب با کاربری در انواع یاتاقان های صنعتی صورت می پذیرد. در ساختار واگن ریل ها که اغلب در اتصالات کشو ها بکار گرفته می شوند از ساچمه هایی به شکل غلتک استفاده می شود که در ایجاد حرکت خطی نقش موثری دارند.

این در حالی است که بال اسکرو ها مانند انواع بلبرینگ و رولبرینگ دارای ساچمه های کروی شکل می باشند اما مبنای عملکرد آنها دارای تفاوت هایی با بلبرینگ می باشد.

اجزای بال اسکرو Ball screw ها که در محور مرکزی خود بعنوان شافت از یک نوع شافت دنده شده با دنده های نوع کبریتی استفاده می کند نوعی از یاتاقان با قابلیت ایجاد حرکت خطی می باشد. بدین ترتیب که تنها امکان عملکرد بال اسکرو همراه با جابجایی نسبت به شافت مرکزی فراهم می باشد.

کاربری بال اسکرو ها خاص و متفاوت با دیکر انواع یاتاقان های صنعتی می باشد. ساختار بال اسکرو متشکل از 3 بخش اصلی یعنی بدنه بلوک بال اسکرو که از آلیاژ های فولادی و یا استتنلس استیل و به روش فورج گرم تولید می شود، ساچمه های بال اسکرو که از نوع ساچمه های کروی و دقیقا مانند ساچمه های بلبرینگ ها بصورت تو پر تولید می شوند و پیچ بال اسکرو می باشد که از نوع دنده کبریتی و از متریالی مشابه با بلوک بال اسکرو مورد استفاده قرار می گیرد.

واگن ریل چیست و چه اجزایی دارد؟

واگن ریل که با لاینر گاید یا Linear guide که مفهوم آن به انگلیسی راهنمای خطی است در واقع نوعی از یاتاقان های صنعتی می باشد که برای ایجاد حرکت خطی و کاهش اصطکاک سطوح راست نسبت به هم مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف دیگر انواع یاتاقان های صنعتی که در آنها اتصال با یک شافت دوار صورت می پذیرد مانند اتصالات بلبرینگ، رولبرینگ و بال اسکرو، در اتصالات واگن ریل ها در واقع با دو سطح که نسبت به هم حرکت خطی دارند روبرو هستیم. استفاده از واگن ریل ها بصورت عمده در قرار دادن کشو ها در موقعیت حرکت صورت می گیرد اغلب بصورت دوبل در هر طرف و در سایز های بالاتر در فواصل برابر در هر دو سمت کشو ها صورت می پذیرد.

اجزا و ساختار انواع واگن ریل و بال اسکرو

ساختار واگن ریل ها از دو بخش اصلی یعنی یک بلوک که نگهدارنده رولر ها یا ساچمه های غلتکی می باشد و یک ریل خطی که بصورت قفل شده با درجه آزادی یک یعنی تنها با قابلیت حرکت رفت و برگشتی در داخل واگن ریل فیکس شده است. بلوک واگن ریل ها در سایز های مختلف بصورت لبه دار و بدون لبه و همراه با اتصالات ریل هایی در سایز های مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع ساچمه در اتصالات یاتاقان های صنعتی

ساچمه ها در واقع قلب انواع یاتاقان می باشند. با توجه به اینکه یاتاقان ها در هر شکلی که باشند یک مبنای یکسان یعنی کاهش اصطکاک در حرکت سطوح نسبت به یکدیگر دارند که این سطوح در مورد بلبرینگ و رولبرینگ از نوع حرکت دورانی، در مورد بال اسکرو یک حرکت ترکیبی خطی و دورانی و در مورد واگن ریل ها یک حرکت خطی است صورت می پذیرد. کاهش اصطکاک در یاتاقان ها با بکارگیری انواع مختلف ساچمه یاتاقان صورت می پذیرد.

اجزا و ساختار انواع واگن ریل و بال اسکرو

ساچمه بلبرینگ و بال اسکرو از نوع کروی، ساچمه واگن ریل ها از نوع غلتکی و ساچمه رولبرینگ ها که دسته دیگری از اتصالات کاربردی صنعتی هستند در شکل های بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع ساچمه های استوانه ای در ساختار رولبرینگ استوانه ای، ساچمه های بشکه ای در ساختار رولبرینگ بشکه ای، ساچمه هایی سوزنی رولبرینگ های سوزنی و ساچمه های مخروطی در ساختار رولبرینگ مخروطی که یکی از قدرتمند ترین نوع یاتاقان های صنعتی می باشد بکار گرفته می شوند.

برخی از برند های تولید کننده انواع یاتاقان بلبرینگ مانند برند های SKF, FAG و تیمکن TIMKEN آمریکا نقشی تعیین کننده در ثبت طراحی های جدید انواع یاتاقان بلبرینگ ها داشته اند. بگونه ای که رولبرینگ بشکه ای برای اولین بار توسط برند SKF و رولبرینگ مخروطی برای اولین بار توسط برند TIMKEN به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز