خبرگزاری کار ایران

آزمون استخدامی بخش خصوصی، نظام عادلانه توزیع فرصت‌های شغلی

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۴۴۷

آزمون استخدامی بخش خصوصی سراسر کشور که سال گذشته، چهارمین دوره آن برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز بیش از 2400 شرکت و با حضور نزدیک به 20 هزار داوطلب برگزار شد، با وجود ظرفیت های بالقوه آن، برای بهینه سازی فرایند ها، به طور کلی، یکی از تجربه های تازه در حوزه کار و استخدام کشور بود.

در این گزارش تلاش می کنیم، ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت این آزمون به کارکردهای عملی و اثرات جانبی آن در نظام اشتغال کشور توجه کنیم.

چرا بخش خصوصی مهم است ؟

بخش خصوصی، در کشورهایی با اقتصاد پایدار و توسعه محور، موتور محرکه توسعه و رمز موفقیت اقتصاد های بزرگ جهانی است.

تفاوت بخش خصوصی با بخش دولتی در یک عنصر کلیدی نهفته است که از آن با عنوان « بهره وری » یاد می شود.

از آن جایی که بخش خصوصی در ساختار کلان اقتصاد کشور اهمیت بسیاری دارد، نحوه اختصاص منابع انسانی، تامین تخصص و مهارت های مورد نیاز این بخش و استحکام بنیان این شرکت ها با تزریق به‌موقع و اصولی مهارت هایی که نتیجه فعالیت نظام دانشگاهی است، اهمیت زیادی دارد.

موفقیت نظام برنامه ریزی شغلی در کشور که آزمون استخدامی بخش خصوصی می تواند یکی از ارکان مهم آن باشد، در عملکرد شرکت های بخش خصوصی و کارکرد اقتصاد کلان کشور موثر خواهد بود.

با توجه به این که گسترش و رونق بخش خصوصی، از جمله مهم‌ترین راهکارهای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور محسوب می شود، نظام مند کردن، جذب و به کارگیری نیروی انسانی ماهر، اهمیت بالایی در دستیابی به این هدف دارد.

تجربه ای موفق که می تواند موفق تر باشد

اگر به حضور بیش از 2400 شرکت دانش بنیان، صنعتی و تجارتی در ساختار این آزمون، صرفا به عنوان یکی از دستاوردهای آن نگاه کنیم، مشخص خواهد شد که آزمون استخدامی بخش خصوصی که در چهارمین دوره نسبت به دوره های قبلی رشد قابل توجهی را تجربه کرد، مدل بومی سازی شده و نسبتا استانداردی از فرآیند نیازسنجی و طراحی سنجه‌های مهارتی با هدف ارزیابی و سطح‌بندی متقاضیان اشتغال در بخش خصوصی است.

به طول کلی حوزه ارزیابی منابع انسانی و توزیع عادلانه مشاغل با توجه به ظرفیت، توانایی، تخصص و قابلیت های دیگر داوطلبان یکی از موارد مغفول مانده در سازوکار استخدامی کشور بود که در چند سال گذشته با مدل سازی و یکسان سازی روند های استخدام در سراسر کشور به واسطه آزمون استخدامی بخش خصوصی به مراتب بهتر از گذشته شده است.

آزمون استخدامی بخش خصوصی ، اگر با هدف توزیع تخصصی، عادلانه و هدفمند منابع انسانی کشور و جلوگیری از خروج نیروی انسانی و مهاجرت نخبگان، یا هدر رفت تخصص های شغلی (که با صرف هزینه های گزاف به دست آمده)، بهینه سازی شود، قطعا نتایج به مراتب بهتری به دنبال خواهد داشت.

از این جهت باید گفت که این رویداد یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که در چند سال گذشته در فضای اشتغال مولد و هدفمند کشور صورت گرفته است.

یکی از نکات بارز هوشمند سازی فرایند استخدام بخش خصوصی، استاندارد کردن مراحل راستی آزمایی است که می تواند در تنظیم روابط بین داوطلب و کارفرما و همین طور در تنظیم سایر مناسبت های کاری و واقعی کردن نگاه وی به توانایی های فردی اش موثر باشد.

با توجه به مزیت های فوق باید گفت که شاید این روش استخدامی فراگیر بیش از هرچیز دیگر برای مدیران منابع انسانی شرکت های بزرگ جذاب و کارآمد باشد.

در چهار دوره گذشته چه اتفاقی افتاد ؟

طبق استانداردهای تعریف شده در سازوکار آزمون استخدامی بخش خصوصی سراسر کشور، چهارمین دوره این آزمون درحالی برای تخصیص 264 عنوان شغلی، در پی اعلام نیاز چند هزار شرکت دانش بنیان و صنعتی برگزار شد که فراگیر و سراسری بودن یکی از خصوصیت های بارز آن بود.

نتیجه این روش می تواند دستیابی به حداکثر استاندارد در توزیع عادلانه مشاغل باشد.

در چند دوره گذشته روش برگزاری آزمون استخدامی بخش خصوصی به این شکل بود که داوطلبان برای کسب مناسب شغلی، در دو مرحله به صورت اینترنتی و مصاحبه حضوری، مراحل ارزیابی را سپری کرده و در نهایت ضمن دریافت کتاب راهنمای جامع شغلی، به عنوان نفرات برگزیده به بازار کار بخش خصوصی معرفی می شدند.

کارشناسان معتقدند که آزمون استخدام بخش خصوصی همچنان نیاز به بهتر شدن دارد؛ اما از آن جایی که این روش برای اولین بار برای جذب نیرو در ایران به کار می رود، از آن با عنوان تحولی بسیار مثبت یاد می شود.

 

جذب و استخدام نیروی انسانی یک تخصص است

با توجه به دشواری جذب منابع انسانی در شرکت های صنعتی، تجاری و فناوری و ضریب آزمون و خطای بالایی که در روند استخدام شرکت های بخش خصوصی وجود دارد و با توجه به محدودیت دسترسی این شرکت ها به انبوه رزومه های موجود، به نظر می رسد برای این شرکت ها برگزاری آزمون استخدامی بخش خصوصی ، گزینه مطلوبی برای تامین نیروی انسانی ماهر به شمار می رود.

میزان استقبال این شرکت ها از آزمون فوق که در چندسال گذشته، شاهد بودیم، به خوبی موید این مساله است که روند تخصصی و دشوار احراز صلاحیت در عرصه بخش خصوصی نیازمند یک متولی بوده است که پایگاه اطلاع رسانی آزمون استخدامی بخش خصوصی ، این وظیفه را در راستای استاندارد سازی نظام استخدامی کشور بر عهده گرفته است.

یک دستیار خوب برای شرکت های بخش خصوصی

یکی از مزایای یکسان سازی فرایند های آزمایش، احراز صلاحیت، راستی آزمایی، مصاحبه و اختصاص پست شغلی از نگاه کارفرمایان این است که شرکت هایی که در نقاط مختلف کشور، شعب و دفاتر متعدد دارند، می توانند متکی به نوعی روش یکسان کشوری، ضمن بهره مندی از بهترین فارغ التحصیلان رشته های مختلف، نیروهای مورد نیاز را برای تمام شعب استخدام کنند.

این مساله می تواند ابزار مناسبی برای ارتقای فرهنگ سازمانی و اعمال سیاست های کلی شرکت ها باشد.

از دیگر شاخص های این آزمون متمرکز این است که می‌تواند به درستی نیاز کارفرما و کارجو را شناسایی کرده و علاوه بر کمک به ایجاد یک رابطه حرفه ای بین موقعیت شغلی و متقاضی مورد نظر، آن را به بهترین شکل مدیریت کند.

آزمون های شخصیت شناسی

تخصصی تر کردن فرایند ها همیشه نتایج چند وجهی در زمینه مورد بحث به همراه خواهد داشت که دستاورد نخست آن،  «دانش محور» شدن گردش امور است.

یکی از دستاوردهای طبیعی آزمون استخدامی بخش خصوصی سراسر کشور که در یک پایگاه حرفه ای متمرکز شده، آزمون‌های شخصیت‌شناسی است که به داوطلبان ارائه می شود.

آزمون‌های شخصیت‌شناسی به داوطلبان امکان می دهد در یک چالش واقعی، نگرشی قرین به حقیقت در زمینه خصوصیات فردی و شخصیتی خود در کنار توانایی های مهارتی داشته باشند.

این آزمون همچنین در مواقع لازم این فرصت را فراهم می کند که بتوان بین داوطلبان جامعه های آماری هدفمند مقایسه های متنوعی انجام داد و براساس مطالعات صورت گرفته بهترین گزینه ها را انتخاب کرد. مساله ای که می تواند مبنای اصلی شناخت سازمان از نیروهایی باشد که به تازگی جذب می کند و رزومه آن ها مورد تایید قرار می گیرد.

نتیجه مستقیم این روش، احراز سطح بالاتری از شایستگی است که به وسیله یک ابزار کارآمد سنجش شایستگی به دست آمده است.

آزمون استخدامی بخش خصوصی در سال 1400

با توجه به برگزاری چهار دوره، که در سال های منتهی به 1400 صورت گرفت، در حال حاضر عده زیادی از متقاضیان بازار کار و استخدام منتظر فعال شدن لینک ثبت نام سال 1400 در سایت اینترنتی آزمون استخدامی بخش خصوصی هستند.

به محض فعال شدن این لینک، علاقه مندان می توانند با توجه به شرایط و ضوابط مندرج در آیین نامه های این آزمون در آن شرکت کنند.

با فعال شدن لینک ثبت نام، به روال سال های گذشته، این پایگاه با انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام، شرایط اختصاصی و عمومی شرکت در آزمون را مشخص می کند که داوطلبان می توانند با مراجعه به آن، مدارک خود را آماده کرده و قبل از انقضای مهلت، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

البته برای جواب دادن به سوالات احتمالی داوطلبان قبل از ثبت نام، لینک مشاوره نیز در اختیار مراجعین قرار می گیرد.

یکی از عمده ترین الزامات حضور در این آزمون تکمیل فرم اینترنتی ثبت نام است که معمولا به همراه سایر جزئیات در همان سایت در دسترس قرار می گیرد.

طبیعی است که توجه به جزئیات اولیه مندرج در پایگاه و فرم های مربوطه اهمیت بالایی دارد تا شرکت کنندگان بعد از پذیرش در شغل انتخابی و طی مرحله مصاحبه، بتوانند در شرکت منتخب خود مشغول کار شوند.

واجدین شرایط استخدام در رشته های شغلی شرکت های بخش خصوصی بدون هیچ محدودیتی می توانند اقدام به نام نویسی در این آزمون کرده و گامی عملی برای اشتغال پایدار در حوزه مورد علاقه خود بردارند؛ چرا که یکی از ویژگی های بارز آزمون استخدامی بخش خصوصی که در سال های گذشته نیز شاهد آن بودیم این است که معیار و ملاک پذیرش، شایستگی شغلی داوطلبان است.

همچنان که قبلا هم اشاره شد، این موضوع می تواند آزمون را به روشی بهینه برای توزیع عادلانه فرصت های شغلی، بدون دخالت عوامل بیرونی و غیر حرفه ای تبدیل کند.

نکته قابل ذکر دیگر این است که براساس مقررات این آزمون، پذیرفته شدگان دوره های قبل هم می توانند با هدف ارتقای شغلی خود در آزمون جدید شرکت نمایند. با این توضیح که در شرایط برابر، شرکت کننده های پذیرفته شده در دوره های قبل در اولویت پایین تری قرار می گیرند.

راه های ارتباطی و روش ثبت نام

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از خدمات این مجموعه به پایگاه اطلاع رسانی آزمون استخدامی بخش خصوصی کشور به نشانی inre.ir مراجعه کرده و یا با شماره 02163468886 تماس بگیرند.

ثبت نام، علاوه بر سایت فوق از طریق دفاتر پیشخوان دولت هم امکان پذیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز