خبرگزاری کار ایران

آنژیوگرافی قلب چیست و چگونه انجام می شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۳۹۸

آنژیوگرافی قلب یک عمل خاص است که عکس های اشعه ایکس دینامیک از قلب شما می گیرد. هدف از این روش این است که ببینید آیا عروق کرونر شما باریک یا مسدود شده است یا به دنبال ناهنجاری های عضله قلب یا دریچه های قلب خود باشید. اصطلاح دیگر آنژیوگرافی کرونر کاتتریزاسیون قلب است.

این آزمایش در یک آزمایشگاه ویژه به نام آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلب (آزمایشگاه cath) که شبیه سالن اتاق عمل است، انجام می شود.

یک کاتتر باریک (یک لوله پلاستیکی نازک و توخالی) از طریق مچ دست یا شریان کشاله ران از طریق بزرگ ترین شریان بدن شما (آئورت) پیچ می شود تا زمانی که به عروق کرونر قلب برسد. یک رنگ مخصوص ماده حساس به اشعه ایکس (کنتراست) تزریق می شود و با حرکت کنتراست از درون آن ها، اشعه ایکس پویا از رگ ها گرفته می شود.دکتر مرجان ثابتی متخصص قلب و عروق در رابطه با این موضوع نکاتی را بیان می کند

مشکلاتی که با آنژیوگرافی قلب تشخیص داده می شود

جدا از عروق کرونر بیمار، با آنژیوگرافی می توان طیف وسیعی از مشکلات قلبی از جمله آنوریسم (بالون زدایی غیرطبیعی دیواره قلب) ، آریتمی های قلبی (ضربان قلب نامنظم) یا نقایص مادرزادی مانند سوراخ قلب را تشخیص داد.

موارد پزشکی که باید قبل از انجام آنژیوگرافی قلب در نظر گرفته شود.

قبل از انجام این روش، شما باید طیف وسیعی از مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید از جمله:

  • سابقه پزشکی خود از جمله اینکه آسم، آلرژی یا بیماری کلیوی دارید یا نه
  • اگر به هر دارویی واکنش آلرژیک داشته اید.
  • هر داروی فعلی که مصرف می کنید. ممکن است لازم باشد برخی از داروها را قبل از آزمایش قطع کنید، مانند داروهای رقیق کننده خون.
  • نخوردن غذا - چهار تا شش ساعت قبل از آزمایش نباید چیزی بخورید.
  • آزمایشات دیگر - ممکن است قبل از آنژیوگرام آزمایش های مختلفی انجام دهید، از جمله آزمایش خون، الکتروکاردیوگرام و عکس برداری از قفسه سینه و CT قلب (توموگرافی کامپیوتری).

روش آنژیوگرافی قلب

شما برای انجام آنژیوگرافی در طی یک روز در بیمارستان هستید. قبل از عمل، یک پرستار سابقه پزشکی شما را می گیرد و شما لباس بیمارستان می پوشید. پرستار با قرار دادن یک کانول IV و تراشیدن هر دو طرف کشاله ران و مچ در صورت لزوم، شما را برای انجام این روش آماده می کند.

در آزمایشگاه cath ، روی یک میز خاص دراز خواهید کشید. یک مانیتور قلب ضربان قلب شما را در طول آزمایش ثبت می کند. پوست مچ دست و دو طرف کشاله ران شما با یک شستشوی ضد عفونی کننده تمیز می شود و روی شما با پارچه های استریل پوشانده می شود.

پزشک مقدار کمی داروی بی حسی موضعی را در اطراف محل دسترسی (مچ دست یا کشاله ران) تزریق می کند تا ناحیه بی حس شود و سپس کاتتر کوچکی را از طریق پوست به داخل رگ خونی وارد می کند. پزشک از طریق اشعه ایکس پویا که به مانیتور تلویزیون منتقل می شود، پیشرفت کاتتر را مشاهده می کند.

پس از قرارگیری کاتتر مقدار کمی کنتراست (رنگ حساس به اشعه ایکس) از طریق آن تزریق می شود. با عبور کنتراست از رگ های خونی، اشعه ایکس پویای دیگری گرفته می شود. با تزریق کنتراست ممکن است احساس گرگرفتگی و گرگرفتگی کنید. آنژیوگرافی قلب حدود 40 دقیقه طول می کشد.

بلافاصله بعد از آنژیوگرافی کرونر

بعد از آنژیوگرافی می توانید موارد زیر را انتظار داشته باشید:

  • فشار خون، نبض، تنفس و محل زخم شما به طور منظم بررسی و ثبت می شود.
  • ممکن است برای مدت کوتاهی مایعات داخل وریدی به شما داده شود؛ اگرچه به محض احساس توانایی برای خوردن و آشامیدن تشویق خواهید شد.
  • ممکن است بعد از چهار ساعت اجازه نشستن داشته باشید.
  • ممکن است برای رفتن به خانه تا شش ساعت پس از بهبودی مرخص شوید.
  • اگر قبلا از رژیم خاصی استفاده نکرده اید، به شما توصیه می شود که رژیم کاهش کلسترول را اتخاذ کنید.
  • نتایج اولیه توسط متخصص قلب و عروقی که این روش را انجام داده است، به شما داده می شود. ممکن است مجبور شوید با بهترین متخصص قلب و عروق قرار ملاقات بگذارید تا در مورد درمان خود بیشتر بحث کنید.

عوارض آنژیوگرافی کرونر (قلب)

برخی از عوارض احتمالی آنژیوگرام کرونر عبارت اند از:

  • واکنش آلرژیک به ماده حاجب، از جمله کهیر و خارش پوست
  • خونریزی از زخم
  • آریتمی قلب
  • حمله قلبی
  • سکته.

مراقبت از خود در خانه بعد از آنژیوگرافی کرونر

توسط پزشک خود راهنمایی شوید؛ اما پیشنهادات کلی شامل موارد زیر است:

  • تا جایی که برای شما امکان دارد، استراحت کنید.
  • هر بار بیش از چند دقیقه از ایستادن خودداری کنید.
  • حداقل تا یک هفته پس از عمل از بلند کردن وزنه ها خودداری کنید.
  • اگر نگران عفونت زخم هستید، به پزشک مراجعه کنید. علائم شامل قرمزی، گرما ، تورم یا ترشح از محل زخم است.
  • هشت ساعت بعد از عمل مایعات زیادی بنوشید ( مگر اینکه توسط متخصص قلب و عروق شما چیز دیگری گفته شود) تا بدن را از بین ببرد.

چشم انداز طولانی مدت پس از آنژیوگرافی قلب

برای بحث در مورد نتایج آنژیوگرافی قلب باید قرار دیگری با دکتر خود بگذارید. درمان بستگی به تشخیص دارد.

عروق کرونر تنگ ممکن است در طی آنژیوگرام با تکنیکی معروف به آنژیوپلاستی درمان شوند. کاتتر مخصوصی از طریق رگ های خونی و در شریان های کرونر قرار می گیرد تا انسداد را برطرف کند.

یکی دیگر از گزینه های جراحی برای عروق کرونر به شدت تنگ شده، عمل بای پس است. این شامل پیوند رگ ها و رگ ها از قسمت های دیگر بدن به قلب شماست.

سایر آزمایش های قلب

در حال حاضر آنژیوگرافی قلب دقیق ترین آزمایش تشخیصی برای انواع مشکلات قلبی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب است. سایر آزمایش هایی که می توانند در تشخیص کمک کنند؛ اما نمی توانند نتایج قطعی ارائه دهند عبارت اند از:

تست استرس ورزشی

اسکن توموگرافی کامپیوتری

اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

اکوکاردیوگرام ( سونوگرافی ویژه قلب ).

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری های قلبی و روش های تشخیص و درمان می توانید به وب سایت http://drmarjansabeti.com/ مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز