خبرگزاری کار ایران

صفرتا صد شرایط خرید ملک در استانبول ترکیه (مزایای خرید و فروش ملک)

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۸۱۹

خرید خانه در ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخی این کشور همیشه یکی از گزینه‌های اصلی ایرانیان برای سرمایه گذاری بوده است. برای اخذ اقامت ترکیه راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه‌ها خرید ملک در ترکیه است.

 برای اخذ اقامت ترکیه راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه‌ها خرید ملک  و خانه در ترکیه است.

قبل از سال 2018، یک فرد خارجی با خرید ملکی به ارزش یک میلیون دلار می‌توانست شهروندی ترکیه را دریافت کند.

ولی در حال حاضر دولت ترکیه برای جذب سرمایه گذار خارجی ، این مبلغ را به 250 هزار دلار کاهش داده است.

البته شما با مبالغی بسیار کمتر نیز می‌توانید در ترکیه خانه خریداری کنید و از این طریق اقامت موقت بگیرید.

و بعد از 5 الی 8 سال به اقامت دائم تبدیل کنید.

قوانین خرید ملک در ترکیه

بر اساس قانون شماره 35مربوط به املاک و اراضی در ترکیه مصوب سال 2012، اتباع خارجی به شرط رعایت مواردی که در پایین اشاره خواهیم کرد می‌توانند در ترکیه خانه خریداری نمایند. یک تبعه‌ی خارجی نمی‌تواند بیش از 30 هکتار ملک و یا اراضی خریداری نماید. این املاک نبایستی در محدوده‌ی منطقه‌ی نظامی قرار گرفته باشند.

اتباع خارجی می‌توانند بعد از استعلام از مراجع ذیربط اقدام به خرید ملک مورد نظر نمایند. برای استعلام ملک مورد نظر می‌توان به سازمان ثبت و نقشه برداری اراضی در ترکیه مراجعه کرد. اگر یک تبعه‌ی خارجی اقدام به خرید زمین کند ، بایستی در طول دو سال شروع به ساخت این زمین بکند و پروژه‌ی زمین مربوطه را به وزارت مربوطه تسلیم نماید.

برای پروژه‌های تجاری باید مجوزهای لازم از ادارات دریافت و اقدامات لازم را قبل از شروع پروژه انجام دهد. چنانچه این موارد از طرف تبعه‌ی خارجی رعایت نگردد ، قرارداد خرید وی باطل می‌گردد.

مدارک مورد نیاز برای خرید ملک در ترکیه

  1. سند ملک و کلیه‌ی اطلاعات شامل محل دقیق قرار گیری ملک ، آدرس، مختصات زمین و همچنین تائیدیه‌ی سازمان ثبت اسناد در مورد هویت مالک
  2.  مدارک خریدار از جمله پاسپورت و کارت شناسایی که به ترکی ترجمه‌ی رسمی شده و توسط نوتر تائید گشته.
  3.  پرداخت عوارض شهرداری
  4.  دو قطعه عکس شش در چهار از خریدار و فروشنده
  5.  دو نفر شاهد
  6.  حضور وکیل با ارائه‌ی اصل و کپی وکالتنامه با ترجمه‌ی رسمی مورد تائید وزارت خارجه و دادگستری
  7.  حضور مترجم رسمی

مزایای خرید ملک در ترکیه

صفرتا صد شرایط خرید ملک در استانبول ترکیه (مزایای خرید و فروش ملک)

خرید ملک در ترکیه یک سرمایه گذاری امن و مطمئن می‌باشد. با توجه به توسعه و رشد اقتصادی ترکیه ، خرید خانه در این کشور موجب افزایش سرمایه‌ی شما در مدت زمان کوتاهی خواهد شد. علاوه بر این شما به وسیله‌ی خرید ملک در ترکیه ، موفق به اخذ شهروندی خواهید شد.

با اخذ شهروندی ترکیه شما می‌توانید با سراسر جهان مراودات تجاری داشته باشید. از تسهیلات بانکی ترکیه استفاده کنید. بدون ویزا به بسیاری از کشورهای دنیا رفت و آمد کنید .

حق رای داشته باشید و از مزایای دیگر شهروندی برخوردار گردید که اشاره به همه‌ی آنها از حوصله‌ی این مطلب خارج است. ترکیه کشوری جوان و در عین حال پرجمعیت می‌باشد . همچنین سالیانه نزدیک به 40 میلیون گردشگر از کشور ترکیه بازدید ‌می‌کنند.

این آمار نشان دهنده‌ی پتانسیل بالای ترکیه برای سرمایه گذاری و خرید خانه در ترکیه می‌باشد. شما می‌توانید با خرید خانه در ترکیه و گرفتن شهروندی این کشور، بدون هیچ محدودیتی تجارت خود را توسعه دهید.

اقامت ترکیه با خرید ملک

هموطنان ایرانی بدون ویزا به مدت 90 روز می‌توانند در ترکیه اقامت کنند. خرید ملک در ترکیه یکی از روش‌های مطمئن برای اخذ اقامت و شهروندی در ترکیه می‌باشد. همانطور که در سطور پیشین گفته شد ، اتباع خارجی با خرید ملک به ارزش 250 هزار دلار و بالاتر می‌توانند شهروندی ترکیه را دریافت دارند.

و نیز با مبالغ کمتر می‌توانند اقامت ترکیه بصورت موقت خود را گرفته و بعد از 5 الی 8 سال تبدیل به اقامت دائم کنند.

خرید خانه در ترکیه کمتر از 250 هزار دلار

اتباع خارجی که اقدام به خرید ملک در ترکیه با قیمت زیر 250 هزار دلار کرده اند ، ابتدا اقامت موقت یکساله‌ی خود را دریافت می‌کنند، از سال دوم می‌توانند این اقامت را دوساله تمدید کنند .بعد از 5 سال شخص می‌تواند درخواست اقامت دائم کند.

برای کسانیکه که بعد از خرید ملک تا 5 سال اقامت موقت دریافت می‌کنند، احتمال رد درخواست اقامت دائم وجود ندارد. این اشخاص بعد از 5 الی 8 سال اقامت دائم را دریافت خواهند کرد .

مهمترین نکته در خرید ملک در ترکیه

در ترکیه انتقال مالکیت فقط از طریق مدارک رسمی و ثبتی در دفتر اسناد رسمی و با امضاء هر دو طرف یعنی خریدار و فروشنده و یا وکیل رسمی آنها صورت میگیرد.

خرید خانه در کدام شهر ترکیه بهتر است

طبیعتا ترکیه نیز مانند ایران یا هر کشور دیگری دارای شهرهای زیبا با پتانسیل‌های مختلف است. اگر شما به دنبال شهری شلوغ با پتانسیل بالای تجاری و اقتصادی هستید ، به شما شهرهایی همچون استانبول و ازمیر را پیشنهاد می‌دهیم.

ولی شاید ترجیح شما شهری آرام و بدور از هیاهو و در عین حال مدرن باشد که در اینصورت شهری مثل آنکارا را پیشنهاد می‌دهیم .

خرید خانه در استانبول H3

صفرتا صد شرایط خرید ملک در استانبول ترکیه (مزایای خرید و فروش ملک)

با توجه به وسعت استانبول ، می‌توان گفت تقریبا همه قشر‌هاى جامعه در همه جاى شهر زندگى می‌کنند. بافت شهری استانبول طوریست که همه مایحتاج روزانه زندگى‌تان را در محله خود مى‌توانید پیدا کنید و تقریبا در همه محلات مراکز خرید لوکس هم وجود دارد.

اگر قصد خرید ملک در استانبول را دارید و نمى خواهید در اطراف خانه شما بافت بومى نشین باشد بهترین انتخاب محلات غرب استانبول خواهد بود. محلاتى مثل بیلیک دوزو ،باشاک شهیر و بخش‌هایی از اسنیورت.

بافت جوان این مناطق و مجاورت در بزرگراه‌ها و سیستم‌هاى حمل و نقل عمومى ، نزدیکى به ساحل دریا و مراکز خرید لوکس از دیگر مزایاى این مناطق برای خرید خانه در استانبول بشمار مى‌آید.

و ازهمه مهمتر قیمت بسیار مناسب ملک نسبت به امکانات آن که مانند هتل‌هاى پنج ستاره است و اکثر خانه‌ها در این مناطق یا به صورت برج و رزیدنس‌هاى لوکس است یا به صورت شهرک‌های با امنیت بالا و امکانات مناسب.

علاوه بر استانبول ، شهرهای ازمیر و آنکارا نیز در بین ایرانیان محبوب میباشد .متوسط قیمت در این شهرها به نسبت استانبول پایین‌تر است و می‌توان با قیمت‌های پایین‌تر متراژهای بالاتری خریداری کرد.

خرید خانه در ازمیر

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه، در غرب شبه جزیره‌ی آناتولی، مرکز منطقه‌ی اژه و اطراف خلیج ازمیر واقع شده است.

وجود : راه‌های حمل ونقل آسان، ایلچه‌های فوق العاده، امکانات رفاهی اجتماعی و انسان‌های شاد در ازمیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این موضوع بر روی شاخص‌های املاک این شهر تاثیر گذاشته است. قیمت مسکن در ازمیر رو به افزایش است.

اطلاعات مهم خرید و فروش ملک در ترکیه

یک تبعه‌ی خارجی برای خرید ملک در ترکیه ابتدا بایستی گزارش اکسپرتیز ملکی را که قصد خرید آنرا دارد، بگیرد. این گزارش اکسپرتیز در واقع گزارش کارشناسی هست که تعیین می‌کند ارزش واقعی این ملک چقدر است.

توجه داشته باشید قیمت حدودی این گزارش بین هزار تا هزار و پانصد لیر می‌باشد ولی ضروریست و بدون این گزارش ملک بنام شما سند زده نمی‌شود. اخیرا برای فروش ملک نیز این گزارش اجباری شده است یعنی اگر شما به عنوان یک تبعه‌ی خارجی قصد فروش ملک خود را داشته باشید بایستی گزارش اکسپرتیز دریافت کنید .بدین ترتیب از ارزش کنونی ملک خود نیز با خبر میشوید.

در صورتیکه شما به عنوان خریدار یا فروشنده هنگام سند زدن حضور نداشته باشید در هر دو مورد باید وکالتنامه‌ی محضری به شخصی دهید که به عنوان وکیل خود برای پیگیری روند کارها انتخاب کرده اید. برای دادن وکالتنامه‌ی محضری شما با در دست داشتن پاسپورت، کیملیک ( در صورتیکه اقامت ترکیه را داشته باشید برای شما کیملیک صادر میشود )، و سه قطعه عکس به نوتر مراجعه کرده و به وکیل خود ( فرد مورد اعتماد شما چه از خانواده و چه غیر میتواند باشد) وکالت میدهید.

اگر خواندن و نوشتن زبان ترکی استانبولی را میدانید نیازی به مترجم ندارید در غیر اینصورت باید یک مترجم رسمی همراه شما باشد. معمولا در نزدیکی تمامی نوترها دفاتر ترجمه‌ی رسمی وجود دارد. همچنین پاسپورت شما باید ترجمه‌ی رسمی شده و به تائید نوتر برسد.

فروش ملک به اتباع خارجی در ترکیه

موضوع دیگری که شاید خالی از لطف نباشد تا در مورد آن صحبت کنیم بحث فروش ملک به تبعه‌ی خارجیست، گاهی متاسفانه اطلاعات ناقص و غلطی به عزیزان داده میشود و این اطلاعات باعث شبهه و ترس آنها میشود.

یکی از این اطلاعات غلط اینست که گفته میشود اگر ملکی در ترکیه خریده باشید، نمی‌توانید این ملک را به ترکها بفروشید. چنین چیزی صحت ندارد. هیچ محدودیتی برای فروش ملک یک تبعه‌ی خارجی وجود ندارد.

موضوع اصلی این هست که اگر شما ملکی به ارزش 250 هزار دلار و به قصد وطنداشی یا همان شهروندی خریداری کرده اید ، بمدت 3 سال حق فروش این ملک را نخواهید داشت در غیر اینصورت حق شهروندی شما باطل میشود.

همچنین اگر یک تبعه‌ی خارجی قصد خرید ملکی برای گرفتن شهروندی را داشته باشد نمیتواند از یک تبعه‌ی خارجی بخرد و حتما باید صاحب این ملک یک ترک باشد.

اگر چنین شرایطی پیش آمد که یک تبعه‌ی خارجی قصد خرید ملک یک تبعه‌ی خارجی دیگر را داشت میتوانند ابتدا سند را بنام یک ترک بزنند سپس از ترک خریداری کنند. غیر از این  مورد ، هیچ محدودیت دیگری برای خرید و فروش به ترک یا غیر ترک وجود ندارد.

هزینه های خرید خانه در ترکیه

هزینه‌ی نقل و انتقال تاپو : نقل و انتقال سند توسط اداره‌ی کل ثبت زمین و کاداستر انجام می‌پذیرد. در هنگام نقل و انتقال سند هر دو طرف یعنی خریدار و فروشنده باید حضور داشته باشند، مگر اینکه هر یک از دو طرف وکالتنامه ی رسمی برای امضاء نهایی داده باشند.

هزینه ها به شرح زیر میباشد :

  • 4% از ارزش اعلام شده‌ی ملک ، به عنوان مالیات نقل و انتقال به دفتر اسناد پرداخت میگردد.
  • مبلغ مالیات را خریدار پرداخت میکند.
  • ترجمه ی گذرنامه در دفتر اسناد رسمی (نوتر )
  • ترجمه ی مدرک اثبات آدرس جهت باز کردن حساب بانکی در دفتر اسناد رسمی
  • مترجم قسم خورده
  • وکالت ( اختیاری )
  • دریافت شماره مالیاتی
  • عکس
  • مالیات کاداستر
  • مالیات سرمایه در گردش

جمع بندی نهایی

در این مقاله تلاش کردیم تا حدی به مسائل پر رنگی که هر تبعه‌ی خارجی در هنگام خرید ملک در ترکیه ممکن است . با آن مواجه شود اشاره کنیم طبیعتا موارد بسیاری وجود دارد که به مرور همه‌ی آنها را بررسی خواهیم کرد.

چنانچه سوالی در مورد خرید ملک در ترکیه داشتید می‌توانید از خدمات مشاوره‌ی رایگان گروه مشاورین ارکیده بهره‌مند شوید.

امیدواریم با رعایت موارد بالا بتوانید معامله‌ی سالمی را انجام داده و از زندگی در کشور سرسبز و شادی مثل ترکیه لذت ببرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز