خبرگزاری کار ایران

هر آنچه که باید در مورد روکش دندان بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۷۸۴

داشتن یک لبخند زیبا یکی از مهم‎ترین مولفه‌های زیبایی در دنیای امروزه محسوب می‌شود. در گذشته افراد جز حفظ بهداشت دهان و دندان راه دیگری برای حفظ زیبایی لبخندشان نداشتند، اما امروزه با ظهور تکنولوژی‌ و افزایش دانش و مهارت دندان پزشکان، علاوه بر حفظ بهداشت دهان و دندان، اقدامات اثربخش دیگری نیز می‌توان انجام داد. یکی از این روش‌های مؤثر، روکش دندان است.

در این مطلب ابتدا توضیحاتی در خصوص آن داده، مواد مورد استفاده در روکش دندان و سپس نحوه انجام آن را توضیح داده و پس از آن به روش‌های دیگری که زیبایی بخش لبخند و چهره شما هستند مانند لمینت و کامپوزیت می‌پردازیم و تفاوت‌های آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برخی روکش دندان را آخرین راه چاره می‌دانند. چرا که فرآیندی طولانی و پر مشقت است. اما این روش برای کسانی که دیگر امیدی به دندان یا دندان‌هایشان باقی نمانده آخرین و بهترین راه است.

روکش دندان در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

روکش دندان برای موارد زیر مناسب‌ترین راه است:

  • دندان از دست رفته در اثر شکستگی‌های وسیع دندانی؛ در شرایطی که بخش عمده‌ای از دندان در نتیجهِ وجود شکستگی‌های وسیعی از دست رفته باشد، روکش دندان یکی از گزینه‌های پیش رو برای فرد است.
  • وجود پوسیدگی‌های گسترده و عمیق؛ در صورتی که تقریباً هیچ بافتی در اثر پوسیدگی‌های بسیار جدی در دندان باقی نمانده باشد و فقط ریشه‌ی سالمی دارد، روکش دندان بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته است.
  • ایمپلنت دندان؛ اگر فردی ایمپلنت دندان انجام داده باشد، نیازمند روکش‌های دندان ساختگی برای تکمیل فرآیند ایمپلنت است.
  • بریج‌های دندانی؛ بریج‌های دندانی راه حلی موثر برای افرادی هستند که چندین دندان از دست رفته در همایسگی یکدیگر دارند. بریج‌های مورد استفاده در این فرآیند، در واقع روکش‌های دندانی متصل به یکدیگر هستند.

انواع مختلف روکش دندان

روکش دندان انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها از مواد متفاوتی ساخته شده‌اند. هر کدام از این روکش‌ها ویژگی‌هایی دارند که هنگام انتخاب باید حتماً در نظر گرفته شوند. انواع مختلف روکش‌های دندانی عبارت اند از:

  • روکش‌های فلزی

این نوع روکش‌ها از آلیاژی ساخته می‌شوند که عمدتاً از ترکیب فلزهای طلا و پلاتینیوم تشکیل شده است. البته انواع دیگری از آلیاژ برای ساخت این روکش‌ها استفاده می‌شوند مانند آلیاژ نیکل- کروم و آلیاژ کبالت- کروم. این دسته از روکش‌ها به عنوان با دوام‌ترین نوع روکش دندان، استحکام و مقاومت بالایی دارند؛ اما گاهاً افراد به دلیل رنگ آن‌ها از انتخاب آن‌ها سر باز می‌زنند. روکش‌های فلزی به دلیل رنگ ناهماهنگ و اسحتکام بالا، اغلب برای روکش کردن دندان‌های عقبی و آسیاب استفاده می‌شوند.

  • روکش‌های تمام سرامیک

همانطور که از اسمشان بر می‌آید، این دسته از روکش‌ها به کل از جنس سرامیک هستند. روکش‌های سرامیکی به دلیل رنگشان که به رنگ دندان طبیعی شباهت دارد، بیشتر مورد انتخاب قرار می‌گیرند. به دلیل رنگ و استحکام کمتر، از این نوع روکش دندان اغلب برای دندان‌های جلویی (پیش و نیش) که هنگام لبخند بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود.

هر آنچه که باید در مورد روکش دندان بدانید

  • روکش‌های فلز- سرامیک

این دسته از روکش‌ها از ترکیب دو نوع دیگر ساخته می‌شوند. این دسته از روکش‌ها دارای مقاومتی تقریباً مشابه روکش‌های فلزی و شکل و شمایلی همانند روکش‌های سرامیکی هستند، چرا که در بخش داخلی آنها از فلز و برای قسمت بیرونی از سرامیک استفاده شده است. ترجیح بر این است که این دسته از روکش‌ها برای دندان‌های عقبی استفاده نشوند چون که در اثر فشار، سرامیک رویی آن ممکن از دچار پریدگی یا به اصطلاح لب پر شود.

نحوه انجام روکش دندان به چه صورت است؟

روکش دندان معمولا هفته‌ها به طول می‌انجامد، فرآیند آن به شرح زیر است:

در وهله اول، دندان شما باید آماده (بخوانید تراشیده) شود. میزان تراش بسته به نوع روکش مورد استفاده متفاوت است اما بدانید که دور تا دور دندان شما باید تراشیده شود. سپس دندانپزشک شما با استفاده از ابزارهای مخصوصی نوع قالبی که باید برای روکش دندان تهیه شود را مشخص کرده و برای ساخت به لابراتوار می‌فرستد. فرآیند ساخت روکش 2-3 روز به طول می‌انجامد که در این مدت، برای شما روکش موقت کارگذاری می‌شود.

در مرحله بعد فریم و پایه روکش قرار داده می‌شود و پس از تأیید نهایی شما، برای انجام مراحل پایانی دوباره به لابراتوار فرستاده می‌شود.

در مرحله سوم، روکش آماده، کار گذاشته می‌شود (اصطلاحاً سیمان می‌شود)؛ اگر مشکلی وجود نداشت کار روکش دندان شما تمام است در غیر این صورت دوباره برای اعمال تغییرات نهایی به لابراتوار باز می‌گردد و پس از بازگشت برای آخرین بار، سر جایش قرار داده می‌شود.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان که با نام ونیر نیز شناخته می‌شود، به فرآیندی گفته می‌شود که در آن برای افرادی که دندان‌های بد رنگ و با فاصله دارند، لایه‌ای نازک بر روی دندان‌هایشان قرار داده می‎‌شود تا رنگی طبیعی و در مواردی بسیار سفید هدیه داده شود. در نتیجه در لمینت، دندان‌ها خوش رنگ و یکدست می‌شوند و فضاهای خالی میان آنها پر می‌شود.

لمینت دو نوع دارد: لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

تفاوت این دو نوع در مواد مورد استفاده، ضخامت بیشتر آن در مورد لمینت سرامیکی و همچنین ضخامت سطحی که باید تراشیده شود تا اصطکاک لازم برای قرارگیری لمینت فراهم شود است که در مورد لمینت سرامیکی ضخامت سطح گفته شده باید بیشتر باشد. همچنین خوب است بدانید که نوع جدیدی از لمینت به تازگی طراحی شده که برای قرارگیری بر روی دندان، نیاز به تراشیده شدن آن ندارد که به آن لومینیرز گفته می‌شود.

کامپوزیت چیست؟

در پاسخ به سوال کامپوزیت دندان چیست باید گفت:

با توجه به پیشرفت علم دندانپزشکی،  روش‌ها و ونیر های متنوعی برای زیباسازی ظاهر دندان‌ها ابداع شده است؛ یکی از ساده‌ترین و کم‌خرج ترین این روش‌ها ونیر کامپوزیت است. کامپوزیت دندان، یک روش خوب برای پوشش دندان شکسته یا ترک‌خورده است که از آن برای اصلاح طرح لبخند و زیباتر کردن ظاهر دندان‌ ها نیز استفاده می‌شود. فرآیند نصب کامپوزیت دندان بسیار ساده و سریع است و فقط یک جلسه زمان می ‌برد. کامپوزیت یک روش سریع، کم هزینه و زیبا، برای اصلاح طرح لبخند شما است.

هر آنچه که باید در مورد روکش دندان بدانید

تفاوت لمینت و کامپوزیت در چیست؟

در واقع تفاوت این دو روش علاوه بر مواد مورد استفاده که پیش‌تر گفته شد، در کاربرد آن‌هاست. لمینت بیشتر مناسب افرادی‌ست که از مشکلات ظاهری جدی بر روی دندان‌های خود رنج می‌برند و لازم است به طور جدی به آنها رسیدگی شود، اما کامپوزیت بیشتر مناسب افرادی‌ست که در صدد رفع کردن مشکلات جزئی مانند لب پریدگی دندان هستند.

اگر به دنبال محلی هستید تا امر مهم روکش، لمینت یا کامپوزیت دندان‌های خود را به آن بسپارید، با کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا آشنا شوید. در این کلینیک، از خدمات کادری متخصص و باتجربه بهره ببرید و بدون نگرانی امور مربوط به زیبایی و سلامت دندان‌هایتان را به آن‎ها بسپارید. برای آشنایی بیشتر و رزرو نوبت مجازی به سایت آن به نشانی https://drserita.com مراجعه فرمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز