خبرگزاری کار ایران

بورسی‌‌ها بخوانند: 200 میلیون دلار حمایت، این پول چه تاثیری در بازار خواهد داشت و چگونه از این فرصت می‌توان استفاده کرد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۰۰۶

حمایت صندوق تثبیت بازار در کوتاه مدت و بلند مدت چه نقشی در بازار خواهد داشت؟ چگونه می‌توان از این حمایت در جهت افزایش بازدهی سبد سهام استفاده کرد؟ با توجه به شرایطی که حالا در بازار حاکم است و آنچه در 6 ماه اخیر رخ داده حمایت صندوق تثبیت می‌تواند حداقل در کوتاه مدت به بورس و سهامداران بازار سرمایه کمک کند تا هم نقدشوندگی سهام افراد بالاتر رود و هم بازار کمی جذاب‌تر شود.

نکات اصلی مقاله:

  • بررسی میزان اثرگذاری 5000 میلیارد در روند بازار
  • بررسی فرصت‌هایی که این حمایت برای سرمایه‌گذاران و بورسی ‌ها خواهد داشت
  • بررسی آثار بلند مدت حمایت صندوق تثبیت بازار

اخبار مربوط به حمایت دولتی‌ها و نمایندگان مجلس از بازار سرمایه هر چند وقت یکبار موضوعی است که در رسانه‌ها منتشر شده و باعث ایجاد امیدهایی در دل سرمایه‌گذاران می‌شود. البته بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به این اخبار بی‌تفاوت شده و دیگر نمی‌توان آنها را صرفاً با خبر و وعده ترغیب کرد. امّا حالا بنظر می‌رسد که صندوق توسعه ملی قصد دارد 200 میلیون دلار پول به ارزش تقریبی 5هزار میلیارد تومان را به صندوق تثبیت کرده تا با استفاده از این مبلغ از بازار حمایت شود.

از ابتدای سال 99 تاکنون (25 شهریور ماه 1400) شاخص رشد 130% داشته است. این درحالی است که بسیاری از افرادی که در سال 99 وارد بازار شده‌اند متضرر شده و نسبت به وضعیت بازار معترض‌اند. حال که مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس وعده عملی شدن حمایت از طریق اختصاص 1% از منابع صندوق توسعه را داده‌اند باید دید که این پول چگونه می‌تواند به بهبود وضع بازار کمک کند.

شرایط بازار، آنچه که صندوق تثبیت و سرمایه‌ گذاران با آن روبرو هستند

برای آنکه حجم این عدد را بهتر درک کنیم ابتدا باید دید که این عدد نسبت به ارزش معاملات چه جایگاهی دارد.  در شش ماه اخیر ارزش معاملات(فقط سهام) بصورت میانگین روزانه 10

بورسی‌‌ها بخوانند: 200 میلیون دلار حمایت، این پول چه تاثیری در بازار خواهد داشت و چگونه از این فرصت می‌توان استفاده کرد؟

هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالیست که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت 1400 ارزش معاملات افت محسوسی داشته است.

5هزار میلیارد تومانی که قرار است به بازار تزریق شود نیمی از ارزش معاملات یک روز را شامل می شود. امّا باید دانست که  معمولاً سهم حقیقی‌ها در ارزش معاملات روزانه به مراتب بیش‌تر از سهم حقوقی‌ها است. در همین بازه 6 ماهه بصورت میانگین 85% از ارزش خریدها مربوط به حقیقی‌های بازار بوده. بنابراین حقوقی‌ها در این مدت بصورت روزانه 1500 میلیارد تومان خرید کرده‌اند که بخشی از این خریدها با هدف حمایت از بازار صورت گرفته. در کنار این موارد باید نگاهی هم داشت به ارزش صف‌های فروش بازار. در سال گذشته و در بدترین روزهای بازار ارزش صف‌های فروش بعضی از روزها از 10 هزار میلیارد تومان هم می‌گذشت. در روزهای اخیرکه برخی از صف‌ها از بین رفته معمولاً ارزش این صف‌ها 3 تا 6 هزار میلیارد تومان بوده.

بورسی‌‌ها بخوانند: 200 میلیون دلار حمایت، این پول چه تاثیری در بازار خواهد داشت و چگونه از این فرصت می‌توان استفاده کرد؟

انتظارات بورسی ‌ها از صندوق تثبیت بازار

صندوق تثبیت بازار باید با توجه به حقایقی که مطرح شد مبلغ 5 هزار میلیارد تومان را طوری وارد بازار کند که باعث شود در گام اول بیشتر از این شاهد خروج پول حقیقی‌ها نباشیم زیرا اقداماتی که در 1 سال اخیر صورت گرفته اعتماد سرمایه‌گذاران را خدشه دار کرده. در گام دوم باید این بازار برای افرادی که از آن خارج شده‌اند دوباره جذاب شود. امّا برای اینکه افراد به این بازار بازگردند باید بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی جذاب‌تر جلوه کند. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال در چند وقت اخیر نظر افراد را به خود جلب کرده و بسیاری از ایرانی‌ها هم وارد این بازار شده‌اند تنها کاری که صندوق تثبیت می‌تواند انجام دهد صبر کردن و  امید داشتن به افت آن بازار است. زیرا با توجه به عوامل بنیادی شروع رشد سریعی مانند آنچه در سال‌های 98 و ابتدای 99 دیدیم در این برهه از زمان تقریباً ناممکن بنظر می‌رسد و این درحالیست که بازار ارزهای دیجیتال تبدیل به جایی شده که افراد فکر می‌کنند می‌توانند از طریق آن پول‌های خود را چند برابر کنند.

صندوق تثبیت این پول را چگونه و در چه سهم‌هایی سرمایه گذاری خواهد کرد

در ابتدا باید بدانیم که با توجه به قوانین صندوق تثبیت این نهاد معمولاً برای حمایت از سهام شرکت‌ها بصورت کوتاه مدت عمل می‌کند و هدف اصلی این نهاد افزایش نقدشوندگی سهام شرکت‌ها است. لذا این موارد به ما نشان می‌دهد که سهم‌هایی شامل حمایت‌ خواهند شد که احتمالاً 1. با مشکل نقدشوندگی مواجه باشند 2. باید به قدری بزرگ باشند که جمع شدن صف فروش آنها به روند کل بازار کمک کند. امّا اینطور نیست که این صندوق فقط از سهام شرکت‌های بزرگ حمایت کند. در سال 99 مدیرعامل این صندوق گفته است که در برهه‌ای از زمان از آنها از 178 نماد حمایت کرده‌اند. حمایت از سهم‌های کوچک سناریو‌ای است که بعداً به آن خواهیم پرداخت.

با توجه به موارد ذکر شده در برخی از سهام‌ های مربوط به شرکت‌های بزرگ مثل شپنا، سهام شستا(سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، سهم شتران، فولاد و فملی شاهد بهبود معاملات و نقدشوندگی مناسبی هستیم. بنابراین اینگونه سهم‌ها شانس کمتری برای حمایت دارند. امّا سهم‌هایی هم مثل خساپا و خودرو هستند که با وجود افت شدید در بعضی از روزهای معاملاتی صف‌های فروش سنگینی دارند. این سهم‌ها بدلیل اینکه در روند کلی بازار هم تاثیر داشته و افراد زیادی آنها را زیر نظر دارند شانس خوبی برای حمایت دارند.

بورسی‌ ها و سرمایه‌ گذاران چگونه از این فرصت استفاده کنند

با توجه به موارد بالا ابتدا باید دید که در چه تاریخی صندوق تثبیت حمایت از بازار را آغاز می‌کند. زیرا بنظر می‌رسد که حمایت این صندوق حداقل در کوتاه مدت موجب رشد بازار شود. امّا برای انتخاب سهم با دو رویکرد می‌توان سهم‌هایی که مناسب هستند را انتخاب کرد. افرادی که می‌خواهند معاملاتی با  ریسک کمتر داشته باشند شرکت‌هایی را انتخاب کنند که در روزهای بد بازار هم معاملات متعادلی داشته و هم نسبت به شاخص همبستگی بیشتری دارند. زیرا این سهم‌ ها در بازار بد امتحان خود را پس داده‌اند. امّا افرادی که می‌خواهند ریسک بیشتری را بپذیرند و به طبع آن سود بیشتری کسب کنند باید بیشتر به سهم‌ هایی نگاه کنند که هم نقدشوندگی کمتری داشته‌اند و هم جمع شدن صف آنها به روند کلی بازار کمک می‌کند. البته یک سناریو احتمالی دیگر هم برای افراد پر ریسک وجود دارد و آن هم جمع شدن یکباره صف تعداد زیادی از سهم‌هایی است که صف آنها نسبت به شرکت‌های بزرگ ارزش کمتری دارد. از اسفند ماه سال 1399 تا کنون سهم‌هایی در بازار وجود بوده‌اند که اغلب کوچک بوده و تا کنون صف فروش آنها جمع نشده. چون جمع کردن صف این سهم‌ها نسبت به سهم‌های بزرگ پول خیلی کمتری نیاز داردند. در انتخاب اینگونه سهم ها دقت داشته باشید که افت آنها نسبت به کل بازار چگونه بوده؟ اگر با توجه به حجم پایین معامله‌ای که داشته‌اند قیمت آنها خیلی افت نکرده شاید خرید اینگونه سهم‌ها ریس بالایی داشته باشد.

اخبار و تابلوی سهام شرکت‌هایی که در این مقاله ذکر شد را می‌توانید در سایت تلبورس مشاهده کنید.

 حمایت صندوق تثبیت در بلند مدت چه نقشی در بازار دارد

با توجه به وضعیتی که در چند وقت گذشته بر بازار حاکم بوده و عوامل بیرونی همچون قیمت دلار، وضعیت بازارهای موازی و برجام، نمی‌توان گفت که در یک ماه یا حتی یکسال آینده بازار به کدام جهت حرکت می‌کند. امّا در بازه زمانی بیش از یکسال با توجه به نرخ تورم و بهبودهایی که شرکت‌ها از لحاظ بنیادی داشته‌اند انتظار می‌رود که روند کلی بازار مثبت باشد.

در رابطه با ریسک‌هایی که این حمایت از بازار دارد نیز باید این سوال را پرسید که درصورتیکه مبلغی که صندوق تثبیت می‌خواهد به بازار تزریق کند که اتفاقاً تبدیل به ابزاری شده که سیاسیون از طریق آن حمایت خود را از بازار نشان دهند، اگر این پول وارد بازار شد و نتوانست انتظارات را برآورد کند و بعد از مدت کوتاهی بازار باز با منفی‌های سنگین مواجه شد آیا این موضوع باعث تشدید دیدگاه‌های منفی و ناامیدی بیشتر نخواهد بود؟ آیا این مبلغی که برای بازار هزینه شد در صورت مدیریت نامناسب نمی‌تواند تاثیر معکوس بر بازار بگذارد؟ این‌ها سناریوهایی بود سرمایه گذاران و بورسی ها باید با درنظر گرفتن هر یک آماده باشند تا در صورت وقوع کدام به درستی تصمیم‌گیری کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز