خبرگزاری کار ایران

صفر تا صد دستگاه فن کویل (Fan coil unit) + مزایا و معایب

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۸۱۹

شما عزیزان نیز می توانید در صورت تمایل به خرید چیلر، انواع فن کویل ها، برج های خنک کننده و سایر تجهیزات گرمایشی و سرمایشی با کیفیت و مدرن، همین حالا از طریق وب سایت ساران اقدام به سفارش کنید.

فن کویل چیست؟

دستگاه های فن کویل (FCU) که به آن فن کوئل هم گفته می شود، یکی از ساده ترین اشکال دستگاه های سیستم تهویه هوای مطبوع در میان دیگر دستگاه ها به حساب می آید. این دستگاه یک واحد توزیع بسیار ساده و کارآمد به حساب می باشد که می تواند در کنار دستگاه های چیلر و بویلر (دیگ بخار یا دیگ آب گرم) و همچنین پمپ های سیرکولاتور نوعی سیستم تهویه هوایی گرم کننده و خنک کننده را به وجود بیاورد.

تماس با ما دفتر مرکزی ساران جهت خرید فن کویل:

نشانی:ایران، تهران، سهروردی شمالی، خیابان خرمشهر، بین نو بخت و مهناز، شماره ۹۵، ساختمان ساران

کدپستی:۱۵۳۳۸۶۳۸۹۳

شماره تماس:۰۲۱۸۵۷۲۰ - ۰۲۱۸۵۸۳

نمابر:۰۲۱۸۸۱۷۵۱۶۱

پست الکترونیکی: info@saran-mfg.com

فن کویل دو لوله و چهار لوله چیست؟

فن کویل های را بر اساس تعداد لوله هایی که در آنها به کار می رود می توان به دو نوع 2 لوله و 4 لوله تقسیم بندی کرد، که در ادامه به هرکدام از این سیستم ها بصورت جداگانه می پردازیم.

فن کوئل دو لوله ای چیست؟

همانطور که گفتیم، این سیستم دارای دو نوع دو لوله و چهار لوله می باشد. در نوع دو لوله ای، این سیستم معمولا فقط یک مبدل حرارتی است که بصورت مشترک به عنوان کویل سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم ها، یک لوله برای ورود و یک لوله به منظور خروج آب صورت در داخل دستگاه نصب می شود.

همچنین مسیر آب ورودی به این کویل ها که ممکن است آب سرد چیلر یا آب گرم دیگ بخار را در بر بگیرد، و آب خروجی از آنها به برگشت به چیلر یا دیگ نیز با استفاده از یک شیر سه راهه انجام می شود.

فن کویل چهار لوله چیست؟

در برخی از مواقع دیده می شود که با توجه به نوع کاربری یا نحوه معماری ساختمان، نیاز به سرمایش و گرمایش به شکل همزمان احساس می گردد. در این مواقع از فن کویل های چهار لوله استفاده می کنیم.

این فن کویل ها که از چهار لوله استفاده می کنند، دارای دو لوله ی ورودی در کنار دو لوله ی خروجی هستند که در کنار دو عدد کویل جداگانه ی مستقل (که یکی برای سرمایش و دیگری برای گرمایش استفاده می شود) قرار می گیرند.

استفاده از فن کویل های چهار لوله این مزیت را دارد که بتوان در برخی نقاط ساختمان هوای گرم، و در برخی از نقاط دیگر هوای سرد برقرار کرد.

اکثرا این نوع از فن کویل ها در بیمارستان ها، هتل ها و بصورت کلی ساختمان هایی که سلایق افراد نسبت به دمای هوا متفاوت است، و یا در ساختمان های صنعتی که در برخی از قسمت ها دمای هوا باید بالاتر از سایر قسمت ها باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر این موارد، در ساختمان هایی که به دلیل داشتن نمای شیشه ای می توان تابش مستقیم آفتاب را دریافت کرد و محیط ساختمان را حتی در فصل های پاییز و زمستان هم گرم کرد، استفاده از فن کویل های چهار لوله ای می تواند یک انتخاب مناسب باشد.

انواع فن کویل

فن کویل ها را علاوه بر تعداد لوله های بکار رفته در آنها، می توان بر اساس ساختار های طراحی نیز دسته بندی کرد، که در این دسته بندی ها پارامتر های مختلفی تاثیر گذار خواهند بود. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدودیت های موجود در زمینه معماری ساختمان ها،
  • الزامات مربوط به کاربری ساختمان و محیط،
  • سلیقه ی مصرف کننده.

به این ترتیب، بر اساس این شاخصه ها می توان فن کویل ها را به انواع زیر دسته بندی کرد:

فن کویل زمینی

فن کویل های زمینی نوعی از این دستگاه است که ممکن است بیش تر از سایر انواع دیگر به چشم ما آشنا بنظر برسد.

نوع زمینی این دستگاه به دو شکل بالا زن و روبرو زن ساخته می شود، که تفاوت این دو در جهت تولید هوای سرد و گرم است. همانطور که از نام آنها می توان فهمید، نوع بالا زن، باد را به سمت بالا،و نوع روبرو زن، باد را به صورت مستقیم میدمد.

از این نوع فن کوئل زمانی استفاده می شود که فضای کافی در گوشه از اتاق برای نصب وجود داشته باشد، و یا محیط مورد نظر فاقد سقف کاذب باشد که در این حالت، خرید فن کویل زمینی بالازن می توان یک انتخاب هوشمندانه باشد.

امکان نصب آسان، هزینه نگهداری و سرویس کم، راندمان مناسب و صدای کم دستگاه از جمله مزیت هایی است که خرید این فن کویل ها می تواند در اختیار شما قرار بدهد.

اما بزرگ ترین عیبی که نوع زمینی فن کویل ها دارد مساحت و فضایی است که اشغال می کند، که نسبت به سایر انواع فن کویل ها یک نقص بزرگ به حساب می آید.

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار بر خلاف فن کویل های زمینی که کاملا نمایان هستند، در داخل سقف های کاذب قرار می گیرند که این امر می تواند از نظر زیبایی و مرتب بودن محیط تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.

از دیگر مزایایی که استفاده از این نوع فن کوئل ها می تواند داشته باشد سادگی در نصب و انتخاب محل دریچه های هوادهی می باشد که باعث می شود زمان و مراحل راه اندازی دستگاه به شدت کاهش پیدا کند.

اکثرا در پروژه های ساختمانی، این فن کویل ها را در بالای درب ورودی در زیر سقف کاذب نصب می کنند، که در زیر آن نیز دریچه ای جهت دسترسی، بازدید، نگه داری و تعمیر تعبیه می شود.

فن کویل کانالی

نوع پرطرفدار دیگر در میان فن کویل ها، فن کویل های کانالی هستند که در آنها جریان هوا از طریق کانال های هوایی به داخل محیط وارد می شود.

اساسا تشابه ظاهری بالای این دستگاه ها با فن کویل های سقفی توکار گاها باعث می شود که بسیاری از افراد این دو نوع دستگاه را با یکدیگر اشتباه بگیرند.

فن کویل کانالی معمولا در ظرفیت های 800 تا 3000 CFM طراحی و به بازار دستگاه های تهویه هوای مطبوع وارد می شوند.

ظرفیت بالا و نوع توزیع هوایی در این شکل از دستگاه باعث شده تا خرید فن کویل کانالی یکی از انتخاب های اول مناطق صنعتی و تجاری باشد و در میان آنها طرفداران بسیاری پیدا کند.

با این حال، نکته ی مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که اگر می خواهید این فن کویل های کانالی بهترین عملکرد خود را در اختیار شما بگذارند، می بایست سرعت پرتاب هوا در خروجی کانال ها، دمای هوا و اندازه دریچه های خود را مطابق با حجم اتاق تنظیم کنید.

صفر تا صد دستگاه فن کویل (Fan coil unit) + مزایا و معایب

مزایا و معایب استفاده از فن کویل

ضمن تشکر از شما همراهان عزیز بابت همراهی ما تا اینجای کار، امیدواریم که تا این بخش از مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.

تا اینجا با انواع فن کویل ها و شرایط استفاده از آنها آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم به برخی از مزایا و معایبی که خرید فن کویل می تواند داشته باشد را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

دمای متفاوت در هر بخش

شاید بزرگ ترین مزیتی که خرید فن کویل کانالی و دیگر انواع فن کویل ها می توانند داشته باشند این است که برخلاف سایر سیستم های گرمایشی و سیستم سرمایشی، شما می توانید دمای هر قسمت از ساختمان یا خانه را متفاوت از دمای بخش دیگر تنظیم کنید، و یک تفکیک دمایی در یک محیط واحد به وجود بیاورید.

برای مثال می توانید دمای یک اتاق را 23 درجه، و دمای اتاق دیگر را 25 درجه تنظیم کنید تا همه ی افراد از دمای مناسب خودشان لذت ببرند.

سرمایش و گرمایش در یک دستگاه

دیگر ویژگی مهم فن کویل ها این است که با خرید آن شما می توانید یک سیستم سرمایشی و یک سیستم گرمایشی را در یک دستگاه در اختیار داشته باشید.

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، فن کویل ها یا از نوع دو لوله هستند یا 4 لوله که یک یا دوتای آنها آب گرم و دیگری آب سرد را حمل می کند. این امر به شما اجازه می دهد تا هم در فصل گرما و هم در فصل سرما بتوانید توامان از قابلیت سرما یا گرما ی این دستگاه استفاده کنید.

عدم نیاز به کانال کشی

بجز نوع کانالی، دیگر انواع فن کویل ها برای راه اندازی و نصب نیازی به کانال کشی ندارند و جهت استفاده از آنها، یک یا دو لوله ی آب گرم و آب سرد کفایت می کند، که این امر تا حد بسیار زیادی می تواند نصب و راه اندازی آن را آسان تر و کم هزینه تر کند.

عدم تامین هوای تازه

از معایب خرید فن کویل ها می توان به این امر اشاره کرد که آنها در واقع هوای تازه ای را وارد جریان هوای اتاق نمی کنند، بلکه نحوه کارشان به این شکل است که هوای موجود در اتاق را سرد یا گرم کرده و مجددا آن را به اتاق باز می گردانند.

هزینه سرویس و نگه داری

درست است که فن کویل ها معمولا سالی یکبار به سرویس نیاز دارند، اما در مراکز اداری و ساختمان های مسکونی که از چندین و چند فن کویل استفاده می شود، همین سرویس و نگه داری سالانه گاها می تواند هزینه های بالایی در پی داشته باشد.

سرد و گرم روزگار را با ساران آسان کنید!

گروه کارخانجات ساران یکی از بزرگ ترین، با تجربه ترین و شناخته شده ترین برند های تولید وسایل سرمایشی و گرمایشی در ایران و خاورمیانه است که با داشتن بیش از 4 دهه فعالیت حرفه ای در این زمینه، امروزه موفق به ساخت با کیفیت ترین و مدرن ترین تجهیزات تهویه هوایی در دنیا شده است.

صفر تا صد دستگاه فن کویل (Fan coil unit) + مزایا و معایب

شما عزیزان نیز می توانید در صورت تمایل به خرید چیلر، انواع فن کویل ها، برج های خنک کننده و سایر تجهیزات گرمایشی و سرمایشی با کیفیت و مدرن، همین حالا از طریق وب سایت ساران اقدام به سفارش کنید.

در نهایت از تمامی شما همراهان گرامی بابت اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده اید بی نهایت سپاسگزاریم.

گروه کارخانجات ساران:

نشانی:هشتگرد، نظر آباد،شهرک صنعتی سپهر، تیر شرقی

شماره تماس:۰۲۶۴۵۳۳۲۰۵۱ الی ۹

نمابر:۰۲۶۴۵۳۳۲۰۵۰

پست الکترونیکی:factory@saran-mfg.com

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز