خبرگزاری کار ایران

مزایای سمعک نامرئی و سمعک هوشمند دیجیتال

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۳۲۹

ساختار بدن انسان به گونه‌ای است که با بالا رفتن سن دچار ضعف می‌شود. در صورت عدم رعایت اصول ایمنی و بهداشتی و تغذیه، ساختار دفاعی بدن تحلیل رفته و مقاومت بدن تضعیف می‌شود. ضعف در شنوایی یکی از مواردی است که در دوران پیری در انسان پدیدار می‌شود.

اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری و تولید ابزارهای کمک حال انسان، نگرانی بابت عدم شنوایی وجود ندارد. خرید سمعک‌ و استفاده مناسب از آن شنوایی را مجدداً به گوش‌ها هدیه می‌دهد. با هوشمندسازی سمعک‌های جدید، خرید سمعک راه‌گشای ادامه روند عادی زندگی را میسر می‌سازد.

در طول روند تولیدات سمعک و بروز رسانی آن بر اساس تکنولوژ‌های پیشرفته، انواع مختلف سمعک در بازار یافت می‌شود و هر کدام بنا بر ساختار و امکانت ویژه قیمت‌گذاری می‌شوند.

بطور مثال برای آگاهی از قیمت سمعک نامرئی، قیمت سمعک هوشمند، سمعک ویدکس، زیمنس و... بهتر است خصوصیات آن‌ها را نیز شناخته تا در تصمیم‌گیری لحاظ نماییم. البته ذکر این نکته هم لازم است که ضعف شنوایی فقط مربوط به دوران کهنسالی افراد نبوده و احتمال وجود آن در سایر سنین هم به علت‌های مختلف می‌تواند پدیدار گردد.

در این نوشتار با معرفی سمعک نامرئی و سمعک هوشمند دیجیتال، راهنمای‌هایی در مورد خرید سمعک خواهیم داشت.

ویژگی‌های مورد توجه در خرید سمعک

سمعک، پروتز یا وسیله‌ی الکترونیکی پیشرفته‌ای است که در تقویت شنوایی گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل سه بخش میکروفون، تقویت‌کننده و رسیور می‌باشد. به علت برخی اختلالات جسمانی برای افرادی که احتمال دارد از بدو تولد و یا در طول زمان و مخصوصاً در دوران کهنسالی دچار کم شنوایی شده باشند که بعضاً موجب به انزوا کشیدن از جامعه و اطرافیان نیز ممکن است بینجامد، خرید سمعک در ارتباط آنان با دنیای اطراف کمک بسیار زیادی خواهد کرد تا بتوانند در صحبت کردن با دیگران شریک باشند.

برای استفاده از سمعک باید مراحلی گذرانده شود. اگر فردی احساس می‌کند که با اختلال در شنوایی مواجه شده است قبل از هر اقدامی می‌بایست به متخصصین مربوطه در کلینیک‌های معتبر مراجعه نموده تا مورد معاینه قرار گیرد. پس از معاینه و تشخیص وجود کم‌شنوایی، میزان شنوایی سنجیده شده و متخصص مربوطه نسبت به خرید سمعک متناسب با آن توصیه و راهنمایی خواهد نمود تا سمعکی که قرار است تهیه شود هم در بهبود شنوایی کمک نماید و هم هزینه‌های اضافی به خریدار متحمل نشود.

در این راستا مرکز شنوایی شناسی طنین سمعک با بهره‌گیری از کادری مجرب و متخصص در معیت وهمراهی آقای عزت ا... میرزائی- کارشناسی ارشد شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی ایران- با حدود 30 سال سابقه کار تخصصی در این حوزه، از معتبرترین مراکز ارائه مشاوره و تجویز مراحل درمان و کمک و همراهی و راهنمایی در خرید سمعک می‌باشد.

مزایای سمعک نامرئی و سمعک هوشمند دیجیتال

به علت اینکه خیلی از افراد آشنایی و اطلاعاتی با نحوه تهیه و استفاده از سمعک ندارند، می‌بایست در فرآیند خرید سمعک اطلاعاتی را به پزشک مربوطه بدهند تا متناسب با آن نسبت به استفاده از سمعک اقدام نمایند. استفاده از سمعک با توجه به انواع، امکانات و تکنولوژی‌های خاص بکار رفته، خواص فیزیکی و ظاهری و ... متفاوت است که این ویژگی‌ها در قیمت سمعک تأثیرگذار خواهد بود. انواع کاربرد و قیمت سمعک شامل سمعک‌های معمولی، سمعک ویدکس و ... با قیمت سمعک هوشمند دیجیتال تفاوت‌هایی دارد.

هر انسانی میزان شنوایی مخصوص به خود را دارد و مانند اثر انگشت هر کسی منحصربه فرد می‌باشد. پس بنابراین افرادی که سمعک را تجویز می‌کنند باید از دانش فردی و مهارت بالایی برخوردار باشند تا عملکرد سمعک روند پیشرفت در شنوایی را بوجود بیاورد.

چه زمانی خرید سمعک لازم است؟

اگر فردی به هر دلیلی در شنیدن صداهای اطراف و دیگران  اعم از سخت و دشوار شنیدن صداهای گفتاری ، احساس وجود نویز و سر و صدای اضافه ، بلند کردن صدای رادیو و تلوزیون و‌ صحبت کردن با صدای بلند به تصور اینکه چون او صدای دیگران را نمی‌شنود دیگران هم صدای او را نمیشنوند مشکل داشته باشد زمان آن سیده است که به متخصصین شنوایی شناسی مراجعه نمایند تا نسبت به مشاوره و خرید سمعک مناسب به ایشان کمک کنند. عدم مراجعه به متخصص جهت درمان، نارسایی‌های اجتماعی دیگری مانند انزوا گزینی، عدم رغبت به مشارکت‌های اجتماعی را نیز به‌همراه دارد. در ادامه به معرفی سمعک نامرئی و سمعک ویدکس(هوشمند) خواهیم پرداخت.

سمعک نامرئی (invisible hearing aid)

یکی از نگرانی‌های که ممکن است برای کسانی که دچار عارضه شنوایی شده و مجبور به خرید سمعک و استفاده از آن شوند، در رؤیت دید دیگران قرار گرفتن سمعک می‌باشد که بعضاً بسیاری از افراد ناشنوا به همین دلیل از سمعک استفاده نکرده و مشکلات خاصی برایشان حادث شده است. امروزه سمعک‌های مدل جدیدی ساخته شده که در مجرای گوش قرار گرفته و از دید دیگران مخفی است. ساختار سمعک نامرئی با سمعک‌های دیگر متفاوت است. با توجه به تکنولوژی‌های مختلف بکار رفته در سمعک نامرئی و میزان شنوایی و همچنین شکل مجرای گوشی در تجویز و خرید آن تأثیرگذار است. بهتر است قبل از هرگونه اقدام به خرید سمعک اطلاعات کافی و لازم درباره انواع و قیمت سمعک داشته باشیم.

سمعک نامرئی در ابتدا به صورت کاملاً داخل مجرا (completely in canal) وجود داشت که در ادامه پیشرفت، سمعک نامرئی داخل مجرا (invisible in canal) ساخته و تولید شد.

مزایای سمعک نامرئی و سمعک هوشمند دیجیتال

بسیاری از افراد از این سمعک برای اینکه زیبایی فیزیکی خاصی دارد تمایل دارند از آن استفاده کنند و در تجویز آن توسط متخصص، قالب‌گیری درست و صحیح و متناسب با اندازه گوش کاربر اهمیت دارد. زیرا اگر قالب‌گیری درست انجام نشود احتمال اینکه هنگام غذاخوردن و صحبت کردن از گوش بیرون بیاید زیاد است. علیرغم ظاهر بسیار کوچکی که سمعک نامرئی داشته و برای انواع کم شنوایی های ملایم تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ساختار آن تکنولوژی پیشرفته‌ای مانند اتصال بلوتوث بکار رفته و فضای کافی برای تعبیه آمپلی فایر و رسیور قوی وجود دارد.

در خرید سمعک باید به این نکته نیز توجه کرد که سمعک نامرئی درون مجرای گوش و در معرض رطوبت گوش قرار دارد. عمر باتری کمی داشته و بنابراین عمر باتری کمی داشته و نسبت به سمعک های پشت گوشی آسیب پذیری بیشتری دارند.

قیمت سمعک نامرئی

قیمت سمعک نامرئی هوشمند با توجه به سطح تکنولوژی بکار رفته در آن متفاوت با سایر سمعک‌ها می‌باشد. سمعک نامرئی متناسب با مشخصات فناوری تعبیه شده در آن به سه دسته پایه، متوسط و عالی تقسیم‌بندی شده، با قیمت‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند که در خرید سمعک باید مورد لحاظ قرار گیرند.

سمعک هوشمند

یکی از سمعک های هوشمند نسل جدید سمعک ویدکس است که  جدیدترین  نسل سمعک های امروزی بوده که پس از سمعک های دیجیتال به بازار عرضه شده اند.

سمعک‌های دیجیتال خاصیت تبدیل صداهای دریافتی به سیگنال‌های الکتریکی را داشته و ضمن داشتن قابلیت اتصال به رایانه، امکان تعریف برنامه بر روی آن وجود دارد و اعمال تنظیمات خاص در تفکیک صداها در حالت‌های مختلف شنوایی از دیگر مزایای آن در خرید سمعک محسوب می‌شود.

در سمعک هوشمند علاوه بر پردازش الکترونیکی بکار رفته در آن، امکان ذخیره سازی اطلاعات نیز وجود دارد. به این طریق که پس از استفاده مدت کوتاه دو الی سه هفته‌ای از سمعک و اعمال تنظیم برنامه‌های متناسب با محیط، تمامی برنامه‌ها در حافظه دستگاه ذخیره شده و پس از ورود فرد به هر محیطی، برنامه سمعک با شناسایی محیط، بطور خودکار روی برنامه ذخیره شده متناسب با آن تنظیم می‌شود. سیستم ردیاب گفتاری نیز ضمن تقویت و کنترل میزان صدای گفتار، سوت و اصوات مزاحم را حذف می‌نماید.

به‌ خاطر اینکه این سمعک میزان مطلوب اصوات گفتاری را با محاسبات سریع برای فرد فراهم می‌کند، به آن سمعک هوشمند گفته می‌شود. قابلیت تنظیم برنامه‌های سمعک هوشمند با رایانه، این امکان را فراهم آورده است که کانال‌ها و باندهای متعدد را به سادگی تنظیم نماید. قیمت این سمعک در زمان خرید با توجه به فناوری نوین بیسیم (وایرلس) استفاده شده در آن متفاوت با انواع دیگر سمعک هوشمند بوده و سیستم بیسیم اعمال شده در آن قابلیت اتصال به تلفن، لپ تاپ، تلویزیون و ... را دارد.

مزایایی که در خرید سمعک هوشمند تأثیرگذار است بطور خلاصه می‌توان بشرح ذیل برشمرد

فن آوری بسیار پیشرفته ، تشخیص صداهای گفتاری و حذف اصوات مزاحم ، وجود میکروفن های جهت دار برای تمرکز بیشتر بر روی صداهای دریافتی از جهات مختلف، اعمال مدارهای ضد سوت و ردیاب نویز، قابلیت برنامه ریزی و ذخیره سازی برنامه‌های محیطی و قابلیت انعطاف پذیری بالا.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت taninsamak.com مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز