خبرگزاری کار ایران

چگونه از یک دانشگاه خارجی پذیرش بگیریم؟ فوت و فن های مراحل اپلای

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۶۰۰

. اگر در نزدیکی خود فرد یا افرادی را که قبلاً مراحل اپلای را گذرانده‌ باشند، نداشته باشید، روند اپلای برای شما مبهم و پر از نقطه تاریک به نظر می‌رسد، اما نگران نباشید ما در این مقاله قصد داریم با اراده لیستی از اقدامات لازم برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌‌های خارجی در این مسیر همراهتان باشیم.

چگونه از یک دانشگاه خارجی پذیرش بگیریم؟ فوت و فن های مراحل اپلای

روند مراحل اپلای برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور، مسیری پر از چالش و طولانی است زیرا  در طی این راه شمار زیادی از متقاضیان به دلیل سختی ‌های مراحل و شرایط لازم برای اپلای گرفتن نا امید و خسته می‌شوند.

اگر شما تصمیم نهایی خود را مبنی بر تحصیل در خارج از کشور و اپلای کردن برای یک دانشگاه خارجی، به عنوان یک دانشجوی بین المللی را گرفته اید؛ اکنون شما فقط باید راجع به دانشگاه‌های مختلف و شرایط پذیرش آن‌ها تحقیقات خود را انجام دهید و برای دانشگاه اقدام کنید. اگر به علت نداشتن اطلاعات کافی راجع به مراحل اپلای و نحوه پذیرش گرفتن از دانشگاه‌ها، برای شروع فرآیند اپلای خود استرس دارید و آن را به تاخیر می‌اندازید.

فرایند اپلای کردن مراحلی دارد که به ترتیب توضیح خواهیم داد. اگر در نزدیکی خود فرد یا افرادی را که قبلاً مراحل اپلای را  گذرانده‌ باشند، نداشته باشید، روند اپلای برای شما مبهم و پر از نقطه تاریک به نظر می‌رسد، اما نگران نباشید ما در این مقاله قصد داریم با اراده لیستی از اقدامات لازم برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌‌های خارجی در این مسیر  همراهتان باشیم.

لیست حاضر شامل 10 مرحله از اصلی‌ترین اقدامات لازم برای اپلای کردن است. خواندن این مراحل و شرایط لازم برای اپلای گرفتن به شما کمک  می‌کند تمام مواردی را که به عنوان متقاضی باید آن‌ها را انجام دهید مطلع شوید.

مراحل اپلای برای اخذ پذیرش

چگونه از یک دانشگاه خارجی پذیرش بگیریم؟ فوت و فن های مراحل اپلای

  • کشور مناسب خود را انتخاب کنید.

فرایند گرفتن اپلای، فرایندی است که زمان زیادی نیاز دارد و پرهزینه محسوب می‌شود. به همین دلیل قبل از شروع فرایند اپلای، بهتر است که تمامی جوانب و نکات را در نظر بگیرید تا در وقت و زمان خود صرفه جویی کرده باشید. اولین و مهم‌ترین موردی که باید در مسیر گرفتن اپلای به آن توجه کنید، مقصد مدنظر شما برای تحصیل است. پس اولین گام انتخاب درست کشور مقصد است.

برای انتخاب کشور مقصد، شما باید روحیات و انتظارات خود را بشناسید، مزایا و معایب تحصیل در آنجا را بررسی کنید و با توجه به انتظار و هدف خودتان، آن‌ها را اولویت بندی کنید.

 در مسیر انتخاب کشور مناسب، موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی کشور‎های مقصد را به خوبی بشناسید، از نحوه‌ی کسب درآمد برای کارهای پاره وقت یا دائم، شرایط تحصیلی، سبک زندگی، فرهنگ و روابط اجتماعی آن‎ها اطلاعاتی  به دست آورید و از افرادی که تجربه‎ ی اپلای و مهاجرت در آن کشور‎ها را دارند؛ در این باره سوال کنید.

  • گزینه‌های انتخابی خود را گسترده و متنوع نگه دارید.

حتی اگر هدف مشخصی تعیین کرده باشید که می‌خواهید در یک دانشگاه خاص دانشجو باشید، همیشه بهتر و عاقلانه است که حداقل در سه دانشگاه درخواست دهید، حتی اگر آ‌‌ن‌ها در مکان‌های مختلف در کشورهای خارجی باشند. در مسیر اپلای کردن و پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های بین المللی برای رسیدت به خواسته‌ی خود باید صبر زیادی داشته باشید. بنابراین اگر یک بار طرد شدید یا همه چیز دقیقاً همانطور که می‌خواهید پیش نمی‌روند ناامید نشوید. سعی کنید تصویر بزرگتر را ببینید و اجازه ندهید مانعی باعث دلسرد شدن شما شود.

  • سطح و مدرک زبان

سطح زبان یکی دیگر از فاکتورهای مهم در مراحل اپلای است. بعد از انتخاب کشور مقصد، شما باید مهارت‎های زبانی خود را بر اساس اولویت زبان کشور و دانشگاه مورد نظر تقویت کنید. اگرچه زبان انگلیسی در حال حاضر جز فراگیر‎ترین زبان‎های دنیاست اما باید توجه داشته باشید که بر‌خی کشورها همچون آلمان، اتریش، ایتالیا و… به زبان انگلیسی صحبت نمی‎کنند و مسلما با یادگیری و تسلط کافی به زبان اول این کشور‎ها علاوه بر افزایش احتمال پذیرش، مسیر موفقیت خود را در این دانشگاه‎ها را تسهیل می‎کنید.در اکثر موارد دانشگاه‎ها به نمره تافل و یا آیلتس احتیاج دارند و عموما تفاوتی بین آن دو قائل نیستند و نمرات آن‎ها قابل تطبیق است، مگراینکه دانشگاه انتخابی شما جز استثناها باشد.

  • لیستی دقیق و کامل از رشته‌ها و دانشگاه‌هایی مطلوب خود تهیه کنید.

تفاوت‎هایی بین انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد اما در هردوی آن‌ها شناخت، علاقه و تصور آینده مورد انتظار خود در الویت قرار دارد. بسیاری از افراد بعد از تلاش‎های فراوان موفق به گرفتن پذیرش از دانشگاه مورد نظر می‎شوند، اما پس از مدتی از این انتخاب پشیمان شده و انصراف می‌دهند. همچنین دانشجویانی نیز ممکن است از ادامه تحصیل در رشته خود خسته شده باشند و یا با موضوعات و مشکلات مختلفی درگیر شوند و با بی‌میلی مسیر انتخابی را ادامه دهند.

از این‎رو اهمیت انتخاب بهترین رشته‎ ها برای اپلای برای بسیار زیاد است. با توجه به این که اولویت‎های هر فرد برای انتخاب رشته و دانشگاه با فرد دیگر متفاوت است نمی‌توان به همه‎ی آن‎ها مشاوره‎ی یکسانی داد و اما توجه به علایق همواره فاکتور مهمی است و برای هرکس باید به صورت اختصاصی بررسی شود.

در انتخاب دانشگاه نیز مواردی همچون رتبه دانشگاه، هیئت علمی مرتبط با زمینه ‎ی فعالیت شما، نزدیکی به شهر، حمایت مالی و… وجود دارد که می‌تواند به شما در انتخاب هرچه بهتر کمک کند به علاوه بهتر است مورد تایید بودن دانشگاه مورد نظر را از دید وزارت علوم در نظر بگیرید.

مسئله ‎ی دیگری که در این باره وجود دارد الویت‎ دهی در انتخاب بین کشور و رشته تحصیلی است. برای خودتان مشخص کنید که کدام یک را ترجیح می‌دهید. این کار به شما کمک می‎کند بر اساس نیا‎ز‌های خود درست‎ترین انتخاب را انجام دهید. هر چند که کار راحتی به نظر برسد اما کمک و مشورت افراد متخصص و با تجربه را فراموش نکنید.

  • روزمه تحصیلی و کاری خود را بنویسید.

پنجمین گام از مراحل اپلای داشتن رزومه خوب و کامل از مهارت‎ها و سابقه کاری، موضوع بسیار مهمی است زیرا با جلب نظر استاد باعث هموار‌تر شدن مسیر اخذ پذیرش برای شما می‎شود. در واقع مهم‌ترین چیزی که اسایتد خارجی یا دپارتمان یک دانشگاه از شما برای بررسی دارد، رزومه‌ی شماست.

هدف از نوشتن رزومه بیان سابقه‌ی تحصیلات قبلی، تجربیات و مهارت‌های شما است که برای موقیعتی که برای آن اپلای می‌کنید، کارآمد و مرتبط است. تمامی موارد ذکر شده در رزومه باید دقیق بیان شود و بهتر است بیشتر حاوی اطلاعات مربوط به زمینه‎ی مورد نظر خود برای اپلای باشد. قبل از نوشتن رزومه، حتما نمونه‎های مشابه از رزومه دانشجویان را مشاهده کنید و از آن‌ها الگو بگیرید

  • یک انگیزه نامه تحصیلی عالی بنویسید

بعضی از دانشگاه‌ها به انگیزه نامه تحصیلی احتیاج دارند. در مورد چگونگی شکل دادن به انگیزه نامه مثال‌های زیادی را در اینترنت خواهید یافت. با این حال بهتر است شما کمی برجسته شوید. شما باید سعی کنید تا آنجا که ممکن است صادق باشید و تمام تجربیات خود را که به الزامات دانشگاهی و برنامه تحصیلی آینده شما مرتبط است، به اشتراک بگذارید. در انگیزه نامه تحصیلی خود حتما ذکر کنید که چرا تحصیل در آن دانشگاه برای شما بسیار مهم است و می‌توانید در حالی که یکی از دانشجویان آن‌ها هستید، چیزهایی بدست آورید و ارائه دهید.

  • کارهای اداری را فراموش نکنید.

کلیه اسناد باید به زبان رسمی کشور مربوطه ترجمه و توسط یک مقام صالح به طور قانونی تأیید شوند. این بدان معنی است که یک مهر رسمی می‌تواند در قبول شدن یا رد شدن شما اثر گذار باشد.

حتما مدارک مورد نیاز را با دقت مطالعه کرده و در اسرع وقت آن‌ها را تهیه کنید. انجام زودهنگام کارهای اداری و ترجمه مدارک، امتیاز بزرگی به شما می‌دهد. اگر اسناد را ارسال کنید و اشتباهی در آن‎ها باشد ، هنوز وقت کافی دارید تا تغییرات لازم را انجام دهید.

  • جست‌وجو کنید که چگونه می‌توانید درخواست دهید.

معمولاً می‌توانید از طریق وب سایت دانشگاه مستقیماً اقدام کنید و کلیه مدارک مورد نیاز را ارسال کرده یا از طریق پست ارسال کنید. در بعضی از کشورها می‌توانید از طریق یک پلت فرم آنلاین خاص که استفاده از آن راحت تر است و همچنین به شما امکان می‌دهد همزمان به دانشگاه های بیشتری مراجعه کنید، اقدام کنید.

برخی از این وب سایت‌ها حتی دارای ویژگی‌های اضافی هستند که می‌توانند به شما در انتخاب مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر کمک کنند، به ویژه اگر 100٪ از آینده تحصیل خود اطمینان ندارید و برای انتخاب کشور، دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی خود تردید دارید.

  • به جزئیات توجه کنید.

هنگامی که از طریق سیستم‌های مختلف آنلاین به طور همزمان به دانشگاه‌های بیشتری مراجعه می‌کنید ، اطمینان حاصل کنید که مراحل را به صورت دقیق دنبال کرده و نام دانشگاه‌ها را به ترتیب ترجیحات خود قرار دهید. اگر مراقب نباشید، ممکن است در بین کشورها و دانشگاه‌های مختلف که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، گم شوید و اطلاعات مختلف را فراموش کنید. بنابراین اطمینان حاصل کنید که در مراحل درخواست توجه کافی داشته باشید.

  • واقع بین و آگاه باشید.

در آخرین مرحله از مراحل اپلای کردن لازم است شرایط علمی را با دقت بررسی و بخوانید تا احتمال قبولی در دانشگاه را تشخیص دهید. اگر ایده روشنی در مورد انتظارات دانشگاهی ندارید، می‌توانید با گروه دانشجویان بین المللی یا یک مشاور از دانشگاه تماس بگیرید. بیشتر اوقات، این جزئیات در صفحه وب برنامه‌ها در دسترس خواهد بود ، فقط باید آن‌ها را جستجو کنید و به روز بودن آن‌ها را بررسی کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز