خبرگزاری کار ایران

تاریخچه قالیشویی در کرج

کد خبر : ۱۰۳۰۴۰۸

قالیشویی در کرج مثل تمام شهرها با افزایش شهرنشینی اتفاق افتاده است. روش سنتی در طولانی مدت باعث پوسیدن و خراب شدن تار و پود فرش می‌شد، اما قالیشویی آن را سالم نگه می‌دارد.

ایلنا؛ قالیشویی کرج با تاریخچه‌ای طولانی سال‌هاست که به مردم استان  البرز خدمت می‌کند. اگر به گذشته نگاه کنیم، قالیشویی تا این حد در زندگی مردم نقش نداشته است. هر کسی با تشت و پارو و تاید و صابون، فرش‌هایش را می‌شست و برای عید آماده می‌شد. کمتر کسی به این فکر می‌افتاد که فرش خودش را برای شستن به دست کسی بسپارد. اما با  افزایش شهرنشینی و روزهای شلوغ و کاری، فرصت کمتری برای انجام تمام کارهای خانه در طول سال پیش می‌آمد. البته شستن فرش‌ها، ترمیم و رفو کردن و از بین بردن لکه‌های مختلف تبدیل به تخصص شد. فرشی که سرمایه آبا و اجدادی بود، نیاز داشت که توسط یک متخصص ترمیم بشود.  این مشکل به دست  کسانی حل می‌شد که تجربه بیشتری در این موضوع داشتند.

مزایا و معایب شستشوی سنتی قالی در خانه

قالیشویی کرج هم با کمتر شدن شستن قالی در خانه‌ها، شروع به فعالیت کرده است. شستشوی سنتی فرش و قالی در خانه، مزایا و معایب خودش را دارد. البته که گاهی وقت‌ها عیبش به حسنش نمی‌ارزد. کوچک شدن ساختمان‌ها، نبودن جایی برای پهن کردن قالی، کمردرد و خستگی ناشی از شستن فرش‌ها، و گاهی پاره شدن فرش، از جمله مشکلاتی است که شستشوی سنتی دارد. مزیت شستشوی سنتی هم در این است که می‌توانید در زمان دلخواه، فرش را بشویید، اما برای پهن و خشک کردنش، باید حتماً از جایی آویزان کرد تا آفتاب و هوا بخورند. ماندن آب در لای پرزهای فرش، ضرر بسیار بزرگتری است. پوسیدن تار و پود فرش، به خصوص که باعث می‌شود بعد از مدتی جاروبرقی آنها را توی خودش ببرد، بزرگترین مشکل شستشوی سنتی است.

تاریخچه قالیشویی در کرج

قالیشویی اتوماتیک از کجا شروع شد

قالیشویی کرج با نگاه به شستشوی بهتر و کاهش معایب شستشوی سنتی شروع به کار  کرد. قالیشویی کرج اولین بنیانگذار روش‌های مدرن شستشوی فرش در استان البرز، معایب روش‌های سنتی را به خوبی برطرف کرده است. معایبی که حتماً منجر به پوسیدن فرش خواهند شد.

هنوز هم شستن فرش به روش سنتی برای خیلی‌ها جذابیت دارد. مخصوصاً اگر حیاط بزرگ و نرده‌های کشیده دارند. اما این حیاط‌ها، در زمستان کارآیی ندارند و فرش در آنها یخ خواهد زد.

دستگاه‌های اتوماتیک، تمام بخش‌های فرش را با دقت و قدرت می‌شویند. به عنوان مثال اگر فرش شما طوری کثیف باشد که با پارو و جارو و تشت و تاید شسته نشود، یک دستگاه قالیشویی اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک می‌تواند به سرعت تمام لکه‌ها را یکی یکی بشوید.

همان قدر که به خوبی مواد شوینده را به لایه‌های زیرین فرش می‌برد، به همان خوبی هم از لای پرزهای فرش بیرون می‌کشد. بخش زیادی از بو گرفتن، پوسیدگی و خرابی فرش‌ها بابت باقی ماندن همین شوینده‌ها در تار و پود فرش هستند.

قالیشویی نیمه اتوماتیک

قالیشویی در مهرشهر و فردیس و کرج با دستگاه‌های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک انجام می‌شود. در این روش‌ها  چند تفاوت کوچک وجود دارد. هر دوی آنها به وسیله ابزارهای شستشوی حرفه ای انجام می‌شوند. در روش نیمه اتوماتیک، نیروی انسانی با توجه به مهارت و دقتی که دارد، از ابزارهای شستشوی قالی استفاده می‌کند. فرچه‌ها و شلاق زن‌های قوی به همراه دستگاه‌های آبگیری از فرش، توسط نیروی انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این روش، مهم ترین مزیت این است که اگر فرش جایی لکه داشته باشد، نیروی انسانی آن را می‌بیند و تا پاک شدن آن، تلاشش را ادامه می‌دهد. یا این که تلاش می‌کند تمام بخش‌های فرش به شیوه ای که واقعاً تمیز شده، شسته بشوند.

قالیشویی اتوماتیک

قالیشویی در فردیس و مهرشهر کرج، به روش اتوماتیک هم هست. یعنی دستگاه بدون دخالت نیروی انسانی و توسط دستگاه شسته می‌شود. در این روش، قالی درون دستگاه قرار می‌گیرد و تمام سطح آن به صورت کامل شسته می‌شود. مدل‌های صفحه ای و دیسکی، زیر و روی فرش را در بر می‌گیرند و آن را به خوبی تمیز می‌کنند. نیروی انسانی در این روش، صرفاً وظیفه جاگذاری و حمل و نقل آن به دستگاه را اجرا می‌کند. تمام مراحلی که در روش نیمه اتوماتیک توسط نیروی انسانی انجام می‌شد، در این روش توسط دستگاه انجام می‌شود. فرچه کشیدن، شلاق زدن و آب کشیدن از فرش  به طور خودکار در مدت زمانی مشخص اتفاق می‌افتند.

تاریخچه قالیشویی در کرج

پایان کار قالیشویی

بعد از این که عمل شستشوی فرش در دستگاه‌ها تمام شد، دستگاه‌های خشک کن تا جای ممکن آب باقی مانده در فرش را می‌گیرند. این دستگاه‌ها حتی در سردترین روزهای زمستان هم قابلیت  خشک کردن فرش‌ها را دارند. ویژگی مهمی که معمولاً باعث می‌شود قالیشویی‌ها قبل از عید سرشان شلوغ باشد. در طول تابستان انگار مردم همچنان به روش سنتی اعتقاد دارند. قالیشویی دسته جمعی مثل آش نذری می‌ماند که همه را دور همدیگر جمع می‌کند. اما به شلوغی نزدیکی‌های عید هم فکر کنید، و این که خریدن وقت ارزش خیلی بیشتری نسبت به هزینه کردن برای قالیشویی است.

قالیشویی اتوماتیک خوب است یا بد

اگر به فکر فرش  خود هستید، بهتر است به قالیشویی کرج اعتماد کنید. شاید در کوتاه مدت روش سنتی برای شما جذاب باشد. تصور کنید که این فرش را با خون دل خریده اید و لازم است که حتماً حسابی از آن محافظت کنید. یا این تصور را داشته باشید که فرش شما در بین فرش‌های دیگران ممکن است آسیب ببیند. اما همه این تصویرها وقتی از بین می‌رود که از آسیب‌های روش سنتی آگاه بشوید.

آفتاب همیشه در دسترس نیست که بتوانیم قبل از عید فرش‌ها را به روش سنتی بشوییم و خشک کنیم. باید هر روز در کمین آفتاب بنشینیم تا بتوانیم فرش را بشوییم. اگر آفتاب آن قدر دوام داشته باشد که تا خشک شدن قالی یا فرش ما را همراهی کند. اگر قالیشویی در مهرشهر یا قالیشویی در فردیس را انتخاب کنید، فرش توسط دستگاه‌های مدرن و مجهز شستشو می‌شود و توسط دستگاه‌های خشک کن، در سریع ترین زمان خشک و آماده خواهد شد.

مواد شوینده به طور کامل از فرش بیرون می‌آیند و آب درونش کاملاً خشک می‌شود. حتی ریشه‌های فرش که انگار تمیز نشدنی هستند، با قالیشویی سفید و براق می‌شوند. در روش سنتی، تمیز کردن ریشه‌ها جزو دردسرهایی هست که همیشه با شما باقی می‌ماند. اگر در جای درست نتوانید فرش را پهن کنید، ممکن است حتی بشکند یا روی دیوار همسایه بیافتد. حذف کردن این همه دردسر، ارزش این را دارد که به قالیشویی کرج اعتماد کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز