خبرگزاری کار ایران

چشم انداز روشن صادرات و ارز آوری در مسیر آهن آلات

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۲۵۲

آهن از پر­مصرف­ترین فلزات بوده و هست. آهن از سنگ آهن استخراج می­شود و به سرعت با اکسیژن، اکسید می­شود؛ به همین دلیل، آلیاژ آن در صنعت مورد استفاده قرار می­گیرد. استفاده از آهن در زندگی انسان به سال­های بسیار دوری بازمی­گردد و سلاح­های جنگی، ابزارهای فلزی و لوازم زینتی تاریخی کشف شده این موضوع را ثابت می­کنند. آلیاژ­های آهن در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرند و به شکل­های مختلف در خواص گوناگون تولید می­­شوند. از جمله محصولات پراستفاده ساخته شده از آلیاژ آهن می‌توان انواع میلگرد، ورق، تیرآهن و ... را نام برد.

از آهن برای ساخت آلیاژ­های فولادهای نیکل، کروم، وانادیوم، تنگستن و منگنز استفاده می­شود. فولاد به ترکیباتی از آهن گفته می­شود که چند درصد کربن دارند.

تاریخچه ی استفاده از تیراهن در صنعت ساختمان

تیراهن از پرکاربردترین پروفیل­های ساختمانی است. تیرآهن­ها بسته به نوعشان سطح مقطعی به شکل I و H دارند و از مهم­ترین اجزای ساخت ساختمان­های اسکلت فلزی به شمار می­روند. تیرآهن­های بال پهن IPB یا H برای اولین بار در شرکت  (Bethlehem) تولید شدند که تحول عظیمی در صنعت فولاد ایجاد کرد. این تیرآهن­ها توانستند به سرعت از بخش­های دیگر این صنعت جلو بزنند.

دلیل محبوبت استفاده از تیراهن نسبت به چوب

 تیر I شکل قبل از تیر بال پهن ابداع و تولید شده بود. ابتدا تیرهای معمولی عمدتاً در قالب شاخه ­های بلند تولید می­شدند و به دلیل ضد حریق بودنشان نسبت به چوب محبوبیت بالایی داشتند، اما به دلیل این که ابعاد آن­ها بسیار طویل بود بارها با شکست روبرو شدند. در نهایت در سال ۱۸۵۶، زمانی که اولین تیر مرغوب در تورنتو برای ساختمان فدرال تولید شد، دیگر از شکست­های قبلی خبری نبود. این موضوع نقطه عطفی در تولید و نورد تیرآهن به شمار می­آمد. تیرآهن­های IPE یا همان تیر I شکل مدت­ زمان زیادی به عنوان مصالح مهم صنعت ساختمان­سازی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بعد از آن، تیرآهن­های هاش بال پهن در صنایع بثهلم با ورود موفقیت­آمیز خود به بازار، در اوایل قرن بیستم، موفق شد جایگاه بسیار مهمی را در میان سایر مصالح ساختمانی پیدا کند. تیرآهن هاش برای ساخت پل­ها و آسمان خراش­ها در تعداد بالا، مورد استفاده قرار گرفت. خط تولید این تیرآهن‌ها در کمپانی بثهلم بسیار بزرگ بود. به دلیل تقاضای بالا و محبوبیت هاش در سراسر ایالت متحده آمریکا، قیمت تیرآهن هاش بال پهن تولید شده این کمپانی بالا رفت. تیر بال پهن هاش در طول جنگ جهانی اول به عنوان مواد مورد نیاز در جنگ کاربرد بسیار فراوانی داشت. امروزه تیرآهن­ها در انواع مختلفی تولید می­شوند که شامل تیرآهن IPE، تیرآهن INP، تیرآهن بال پهن یا H و تیرآهن لانه زنبوری است و هرکدام از آن­ها کاربرد و ویژگی­های خاصی در صنایع دارند.

تاریخچه ی استفاده از پروفیل های ساختمانی

پروفیل به مقاطعی تو خالی از جنس آهن گفته می­شود که در موارد بسیار زیادی، خصوصاً ساختمان­سازی مورد استفاده قرار می­گیرد. آغاز استفاده از این محصول فولادی، به چند سال پس از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. این صنعت از آلمان آغاز شد و پس از استقبال فراوان به سایر کشورهای اروپایی انتقال پیدا کرد. در همان سال­ها جمعیت ایران در حال افزایش بود و نیاز به ساخت خانه­ های جدید با استانداردهای جهانی بیش‌ازپیش احساس می­شد. بدون داشتن مصالح به روز دنیا، امکان رفع این نیاز وجود نداشت. چوب که تا آن زمان برای ساخت درب و پنجره محبوبیت بالایی داشت، به دلیل نبود منابع کافی کنار گذاشته شد و جای خود را به آهن و آلومینیوم داد. دولت اقدام به واردات آهن­آلات کرد؛ اما با توجه به افزایش درخواست­ها، ایده ساخت تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور مطرح شد و با گذشت زمان در این زمینه پیشرفت کرد.

چشم انداز روشن صادرات و ارز آوری در مسیر آهن آلات

 

افزایش صادرات پروفیل ایران

در سال گذشته، کشور ما، بیش از 5 میلیون تن صادرات محصولات پروفیلی داشته است که این مقدار نسبت به سال قبل از آن حدود 30 درصد افزایش داشته است. تا افق 1404 قرار بر این است که صادرات محصولات فولادی ایران تا 15 میلیون تن افزایش داشته و نسبت به صادرات فعلی 3 برابر بشود. صادرات صنایع فولادی بسیار پرسود است و نسبت به سایر کالاها پیچیدگی­های بسیار کم­تری دارد. اما به دلیل پایین بودن نسبت صادرات به تولید در کشور، کارخانه‌ها صنایع فولادی با تمام ظرفیت خود فعالیت ندارند و اگر تجار بیشتری به این بازار وارد شوند می­توان به زودی شاهد افزایش میزان صادرات آهن‌آلات در کشور بود.

میلگرد و اثر قابل توجه آن در استحکام بتن

میلگرد نوعی میله از جنس فولاد است که در سایزهای گوناگونی ساخته می­‌شود و برای سازه ­های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه بتن  مقاومت بالایی در برابر نیرو­های فشاری دارد و برای خرد کردن این ماده به نیروی فشاری بسیار زیادی نیاز است، اما یک نقطه ضعف دارد و آن نداشتن مقاومت کافی در برابر نیروهای کششی و چرخشی است. به همین دلیل از میلگرد استفاده می­شود تا در مقابل نیروهای کششی، از بنا محافظت کند. میلگردهای در هنگام زلزله مقاومت کششی بتن را افزایش می‌دهند و از شکستن و خورد شدن آن­ها جلوگیری می­کند.میلگردها نقش محافظان سازه را در بنا دارند تا ساکنین در امنیت باشند. یکی دیگر از نقش­های میلگرد در ساختمان­سازی، کم  کردن ضخامت بتن است. با استفاده از میلگرد درون بتن، دیگر نیازی به بتن‌ریزی ضخیم نیست زیرا میلگرد بتن را محکم نگه­میدارد.

چشم انداز روشن صادرات و ارز آوری در مسیر آهن آلات

تاثیر قیمت سنگ آهن در بازار جهانی بر قیمت میلگرد

قیمت میلگرد شامل، قیمت تمام شده مواد تشکیل دهنده علاوه بر ارزش افزوده کارخانه تولید کننده آن است. قیمت مواد اولیه از جمله سنگ آهن در بازار جهانی بر قیمت نهایی میلگرد تأثیر مستقیم دارد. همچنین هزینه­ های حمل و نقل و قیمت نفت نیز موجب بالا رفتن قیمت تمام شده میلگرد شده است. به غیر از عوامل گفته شده، مهم­ترین عامل مؤثر بر قیمت میلگرد، نوسانات قیمت دلار و ارز در کشور است.

نتیجه گیری و جمع بندی اطلاعات مقاله

پروفیل آهن به دلیل کاربردهای فراوانی که در صنعت و ساختمان‌سازی دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مشاغل زیادی را تحت تأثیر خود قرار می­دهد. مجموعه شهر آهن به کمک متخصص باتجربه، تلاش می­کند تا با اتکا به اعتماد مشتریان وفادار خود، در ارائه هر چه بهتر خدمات، شرایط مناسبی را برای خرید کردن مشتری، فراهم نماید. تیم مجموعه شهر آهن آماده خدمت­رسانی و مشاوره در زمینه کلیه آهن‌آلات ساختمانی و صنعتی و دیگر صنایع، برای مشتریان است.

 بهترین آهن‌آلات ساختمانی و صنعتی مورد نیاز خود را، با بهترین کیفیت، می­توانید از شهر آهن تهیه کنید.

پیشنهاد ما به شما برای خرید انواع آهن آلات ساختمانی، فروشگاه آنلاین آهن آلات شهر آهن است زیرا با توانایی فراوان خود تجربه ای فراموش نشدنی از خرید را برای شما رقم خواهد زد.

مقاله برگرفته از وب سایت فروشگاهی شهر آهن به آدرس وب سایت https://www.shahrahan.com/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز