خبرگزاری کار ایران

به جای گوشی و تبلت کودک خود را به بازی با اسباب بازی تشویق کنید!

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۴۳۷۰

طبق آخرین تحقیقاتی که انجام شده است از هر 11 کودک 8 تا 18 ساله، یک نفر به بازی با گوشی و تبلت اعتیاد دارد. به عقیده ی کارشناسان «فروشگاه ماتیلوس» این رقم بسیار نگران کننده است چرا که بازی با گوشی و تبلت میتواند به سلامت جسم و روان کودکان آسیب برساند.

طبق آخرین تحقیقاتی که انجام شده است از هر 11 کودک 8 تا 18 ساله، یک نفر به بازی با گوشی و تبلت اعتیاد دارد. به عقیده ی کارشناسان «فروشگاه ماتیلوس» این رقم بسیار نگران کننده است چرا که بازی با گوشی و تبلت میتواند به سلامت جسم و روان کودکان آسیب برساند.

به راحتی می توان گفت که کودکان در سنین پایین بیشتر از هر زمان دیگری جذب گوشی های هوشمند و تبلت می شوند. به گونه ای که اغلب ساعات شبانه روز خود را با آنها سپری می کنند و حتی با آنها به خواب می روند.

 این امر در حالی رخ می دهد که برخی از روانشناسان و متخصصان رشد و سلامت کودک معتقدند که استفاده از تلفن همراه می تواند برای سلامت جسم و ذهن کودکان مضر باشد.

آنها دلایل زیادی را برای جدا کردن کودکان به ویژه کودکان زیر 12 سال از گوشی و تبلت عنوان کرده اند که مهمترین آنها به شرح زیر است.

بازی با گوشی و تبلت موجب اختلال در رشد مغز کودکان می شود!

هنگامی که مغز کودکان در معرض استفاده بیش از حد از فناوری، گوشی هوشمند و تبلت قرار گیرد، رشد آن می تواند به ویژه در کودکان بین یک تا سه سال تسریع شود. رشد سریع مغز که نامتناسب با سن و جسم کودک صورت بگیرد، می تواند منجر به مشکلاتی مانند: اختلال رفتاری، کمبود توجه، تاخیرهای شناختی، مشکلات یادگیری، افزایش رفتارهای تکانشی، عدم کنترل خود و بیقراری شود. در حالی که تحقیقات علمی ثابت کرده است که کودکان به هنگام بازی با اسباب بازی ها علاوه بر داشتن رشد مغزی مناسب از سلامت جسم کافی برخوردار خواهند شد. چرا که تحرک لازم را دارند و توانایی حرکتی، ذهنی، شنیداری، بینایی و گفتاری آنها به تدریج تکامل می یابد.

بازی با گوشی و تبلت میزان ابتلا به بیماریهای ناشی از تشعشعات مضر را افزایش می دهد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تلفن های همراه را به عنوان یک خطر بزرگ برای کودکان و حتی بزرگسالان میداند، زیرا از آنها اشعه های مضر زیادی ساطع می شود. اشعه هایی که کودکان نسبت به آن حساسیت بیشتری نشان می دهند. طبق تحقیقات علمی کودکان 5 برابر بیشتر از بزرگسالان در معرض خطرات ناشی از اشعه های گوشی هوشمند هستند. بنابراین به هیچ وجه درست نیست که کودکان گوشی و یا تبلت مخصوص به خود داشته باشند، چون مغز آنها در حال رشد است و این اشعه ها رشد مغز آنها را دچار اختلال می کند. همچنین اثر امواج مضر باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان در آنها می شود. برای داشتن کودکی سالم ضروری است که آنها را تشویق کنیم تا به جای استفاده از گوشی و تبلت از اسباب بازی ها استفاده کنند.

افزایش میزان ابتلا بیماری های روانی با استفاده بیش از حد از موبایل

چندین مطالعه نشان داده است که استفاده بیش از حد کودکان از فناوری های جدید مثل گوشی و تبلت به مقدار قابل توجهی میزان افسردگی و اضطراب دوران کودکی، اختلالات دلبستگی، اختلال کم توجهی، اختلال دو قطبی، روان پریشی و سایر مشکلات رفتاری دوران کودکی را افزایش می دهد.

 چرا که ماهیت بازی های موجود در گوشی و تبلت به شدت استرس زا بوده و القا کننده فشار روانی زیاد به کودکان است.

همچنین استفاده مداوم از گوشی و تبلت روابط اجتماعی آنها را به طرز چشمگیری کاهش می دهد و آنها را از کسب مهارت های لازم و ضروری غافل می کند. وجود همین امور است که سلامت روانی آنها را به شدت تحت شعاع قرار می دهد. این در حالی است که استفاده از اسباب بازی های مناسب و استاندارد نه تنها به سلامتی و رشد کودکان صدمه نمی زند بلکه موجب کسب مهارت ها و ارتقای رشد آنها می شود.

به جای گوشی و تبلت کودک خود را به بازی با اسباب بازی تشویق کنید!

بازی با تبلت و گوشی توسط کودک و خطر ارتباط آنها با شبکه های اجتماعی

تلفن های هوشمند و تبلت با عوامل دیگری مانند شبکه های اجتماعی در ارتباط هستند. همین امر نیز تهدید بزرگی برای بهداشت و سلامت روان کودکان است. چرا که این شبکه ها برای کودکان ساخته نشده است و به صورت صد در صد نیز برای والدین قابل کنترل و مدیریت نیستند. این امر نیز مزید بر علت می شود؛ که سلامت روانی کودکان بیشتر در معرض آسیب و خطر باشد. کودکان به هنگام استفاده از گوشی و تبلت ممکن است اموری را مشاهده کنند، که مناسب سن و یا درک آنها نباشد. به همین جهت بهتر است اسباب بازی های مناسب و ایمن را جایگزین گوشی و تبلت های هوشمند کنید. این گونه کودکان نه تنها سرگرم می شوند بلکه از سلامت جسم و روان برخوردار می شوند.

افراط در بازی با تبلت و گوشی باعث افزایش رفتار پرخاشگرانه در کودکان می شود

با استفاده از فناوری های جدید، کودکان احتمالاً محتوای خشونت آمیز و پرخاشگرانه ای را می بینند که می تواند رفتار آنها را تغییر دهد. چرا که ماهیت اغلب بازی های موجود در گوشی و تبلت القا کننده خشم و هیجان غیر قابل کنترل و مخرب است. این را به خاطر داشته باشید که کودکان هر آنچه را که می بینند تقلید می کنند و این امر باعث می شود نمایش هر نوع محتوایی بدون بررسی قبلی، برای کودکان خطرناک باشد.

کنترل کردن تمام مراحل بازی های هوشمند که توسط کودکان انجام می شود عملا برای والدین غیر ممکن است. بنابراین، والدین باید بسیار مراقب کارهای فرزندان خود باشند و اسباب بازی هایی را برای آنها تهیه کنند، که موجب ارتقای مهارت های آنها شود. به عنوان نمونه خرید ست اسباب بازی های پزشکی که علاوه بر سرگرم کردن کودکان انرژی آنها و تفکر آنها را به شکل مناسب سامان می دهد برای دیدن انواع ست های پزشکی میتوانید به این لینک مراجعه کنید..

ایجاد اختلال خواب در کودکان

استفاده ی بیش از حد کودکان از بازی های گوشی و تبلت علاوه بر سایر مشکلات باعث اختلال خواب کودکان می شود. از آنجا که این بازی ها اغلب به صورت نشسته انجام می شود انرژی اضافی کودکان تخلیه نمی شود و در نتیجه فعالیت جسمانی ندارند و خواب آنها مختل می شود.

این کمبود خواب تا حد زیادی بر عملکرد علمی و سلامتی کودکان تاثیر می گذارد. به همین جهت کودکان به جای بازی با گوشی و تبلت بهتر است با اسباب بازی هایی که موجب تخلیه ی انرژی آنها می شود، سرگرم شوند. اسباب بازی هایی همچون؛ سرسره های بادی یا انواع فوتبال دستی.

به جای گوشی و تبلت کودک خود را به بازی با اسباب بازی تشویق کنید!

بازی با تبلت و گوشی باعث اضافه وزن در کودکان می شود!

استفاده مکرر کودکان از گوشی و تبلت و بازی کردن با آن موجب شکل گیری سبک زندگی بی تحرک می شود. این امر مشکلی است که به طور فزاینده ای گریبانگیر کودکان نسل جدید شده است. دلیل این امر نیز سبک غلط زندگی و عدم فعالیت بدنی آنها می باشد؛ کمبود فعالیت و تحرک باعث می شود که کودکان دچار چاقی شوند در نتیجه بیماریهایی مانند دیابت یا مشکلات قلبی عروقی را تجربه کنند. به همین جهت استفاده از اسباب بازی های حرکتی ورزشی می تواند بهترین گزینه جهت مقابله با این مشکل باشد. بازی با اسباب بازی هایی مثل: انواع توپ، انواع اسکوتر و غیره.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز