خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز :

نمایندگان به جای حل مشکل صورت مسئله احقاق حقوق کارگران را پاک می‌کنند/ دستمزد توافقی، ضمانت اجرایی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۱۷۸

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با اشاره به دلایل پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مبنی بر توافقی کردن دستمزد کارگران، گفت: بیش از ۴۰ سال، جامعه کارگری به واسطه فاصله اش با خط فقر، فریاد می زند و هیچ دولتی در این مدت، متناسب با تورم کشور به کارگران حقوق پرداخت نکرده است و حالا نمایندگان مجلس برای در رفتن از این مسئولیت و بجای حل مسئله، صورت مسئله را پاک می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصلانی امروز در مراسم گردهمایی اعضای خانه کارگر شهرستان کرج که به مناسبت ۲۹ آبان و سالروز تصویب قانون کار برگزار شد به اشکالات اجرایی قانون کار اشاره کرد و اظهار داشت: از سال ۷۵ و تصویب قراردادهای موقت، کارگران با قراردادهای موقت و کوتاه مدت، نمی توانند به راحتی و با اطمینان خاطر در تشکیلات کارگری کاندید و حاضر شوند. در واقع تشکلات کارگری به دلیل نداشتن شرایط دائمی کارگران و عدم امنیت شغلی در بسیاری از کارگاه‌ها تشکیل نمی شود.

وی افزود: کارگر می‌داند اگر به عنوان عضو شورای عالی کار کاندیدا شود، با کوچکترین حق اعتراض به مدیر کارگاه، قراردادش تمدید نخواهد شد لذا هم شغل خود را از دست می دهد و هم از شورای عالی کار، لغو می شود.

اصلانی تصریح کرد: بعد از گذشت ۴۰ سال و به درخواست جامعه کارگری، بحث اصلاح قانون شوراهای کارگری به مجلس ارائه شد اما نه تنها با دو فوریت موافقت نشد بلکه با یک فوریت به عنوان طرح عادی، همچنان بدون نتیجه باقی مانده است.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز، افزود: در اصلاح قانون تشکیلات شورای کارگری، درخواست شد که کارگران کاندیدای شورا از مصونیت اخراج شغلی برخوردار باشد که با احساس امنیت از حق و حقوق کارگر دفاع کند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با اشاره به دلایل پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مبنی بر توافقی کردن دستمزد کارگران، توضیح داد: بیش از ۴۰ سال، جامعه کارگری به واسطه فاصله اش با خط فقر، فریاد می زند و هیچ دولتی در این مدت، متناسب با تورم کشور به کارگران حقوق پرداخت نکرده است.

اصلانی ادامه داد: حالا نمایندگان مجلس برای در رفتن از این مسئولیت و بجای حل مسئله، صورت مسئله را پاک می کنند و پیشنهاد می دهند یک تبصره به قانون ۴۱ قانون کار اضافه شود که حقوق توافقی شود و اگر توافقی شود مساله مطالبات قانونی حقوق کارگری، خودبخود بدون نتیجه خواهد بود و نیاز به محاسبه خط فقر و تورم نیست.

وی اظهار داشت: با یکی از نمایندگان مجلس که این طرح را امضا کرده بود صحبت کردم. متوجه شدم که از موضوع کاملا بی اطلاع بود و قسم می خورم از بند بند این مصوبه خبر نداشت این درحالی است که با تصویب دستمزد منطقه ای، سیاست اشتغالزایی دنبال نمی شود بلکه به مهاجرت های اجباری دامن می‌زند که کارگران را از مناطق حاشیه به مرکز بکشاند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با طرح چند سئوال، خطاب به نمایندگان گفت: شما که این طرح را می خواهید تصویب کنید در قبال مهاجرت اجباری چه تدابیری اندیشیده اید؟ چه ساختاری آماده کرده اید که از این کوچ قشر ضعیف، جلوگیری شود؟ ضمانت اجرایی حقوق توافقی کجاست؟ آیا زیرساخت آماده  و درستی دارد؟ آیا مطمئن هستید همه کارفرمایان کشور حلال و حرام را می دانند؟ اگر قانون کار نباشد، آیا کارفرما به توافق دو طرفه احترام می گذارد؟

اصلانی یادآور شد: با وجود داشتن قانون کار، شورای عالی کار، تشکلات کارگری و هیأت های تشخیص حل اختلاف کار، اما در حال حاضر بیش از ۷ میلیون نفر کارگر زیرزمینی داریم که از حداقل حقوق هم برخوردار نیستند و هیچ تشکلی برای حمایت خود ندارند.

وی گفت: بازنشستگانی که این انقلاب را بیش از ۴۰ سال حمایت و حفظ کرده اند، دیگر نمی توانند با شرایط سخت و فشار اقتصادی این انقلاب را به نسل آینده بسپارند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با اشاره به دلایل پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مبنی بر توافقی کردن دستمزد کارگران، توضیح داد: بیش از ۴۰ سال، جامعه کارگری به واسطه فاصله اش با خط فقر، فریاد می زند و هیچ دولتی در این مدت، متناسب با تورم کشور به کارگران حقوق پرداخت نکرده است.

اصلانی گفت: با وجودی که در ۴ دهه گذشته شرایط معیشتی کارگران از حساسیت خاص برخوردار بود اما امسال این حساسیت جدی و مهم است و ما همگی مکلف هستیم از سخت‌تر شدن شرایط جلوگیری کنیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز