خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

نگرانی از حضور دلالان گل در طرح خرید حمایتی/ در کمتر ۲ ماه، یکسال زحمت زعفرانکاران نابود می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۷۸۱

طرح خرید حمایتی زعفران با هدف جلوگیری از زیان کشاورزان در پی کاهش قیمت این محصول در سالجاری از دیروز در غرب استان خراسان رضوی آغاز شد. یکی از نگرانی‌های که همیشه در طرح‌های خرید حمایتی یا تضمینی محصول وجود داشته حضور دلالان و معرفی خود به عنوان کشاورز است.

به گزارش ایلنا؛ خرید حمایتی در زمان افزایش عرضه نسبت به تقاضا در فصل برداشت و به منظور حمایت از کشاورزان و همچنین تنظیم بازار از سوی وزیر جهادکشاورزی به استان‌ها ابلاغ می‌شود. همیشه این نگرانی وجود داشته است که دلالان در طرح‌های خرید حمایتی زحمات کشاورزان را از آن خود کنند و منفعتی از اجرای این طرح ها نسیب کشاورزان نشود.

از روز گذشت خرید حمایتی زعفران در غرب استان خراسان رضوی آغاز شده است. کارشناسان حضور دلالان گل را تهدیدی برای بی نسیب ماندن کشاورزان از طرح خرید حمایتی می‌دانند.

علی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا در اینباره اظهار کرد: امسال با افزایش هزینه کارگری و سایر هزینه‌های جانبی این نگرانی وجود دارد که کشاورزان توان پر کردن گل زعفران را نداشته باشند و اقدام به فروش آن به غیر کنند و دلالان گل تنها منفعت بران طرح خرید حمایتی باشند.

وی یادآور شد: در طرح حمایتی خرید زعفران مباشران جهادکشاورزی موظف هستند، زعفران ممتاز رشته‌ای بریده (نگین) و زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) را خریداری کنند.

حسینی تاکید کرد: طرح‌های حمایتی اجرا می‌شوند که نتیجه زحمات کشاورزان نصیب خود آن‌ها شود در حالی که حضور دلالان موجب می‌شود آن‌ها کمتر از 2 ماه سود یکسال زحمات زعفران کاران را به یغما ببرند.

وی از مسئولان خرید حمایتی خواست که مراقب نفوذ دلالان گل زعفران در خرید حمایتی باشند.  

 به گزارش ایلنا؛ دستورالعمل اجرایی خرید حمایتی زعفران به منظور حمایت از کشاورزان برای جلوگیری از زیان کشاورزان در پی کاهش قیمت به استانها ابلاغ شده است.

در این طرح خرید و انتخاب مباشر توسط کارگروه استان به ریاست رئیس جهاد کشاورزی استان با شیوه عقد قرارداد مباشرت با شرکت‌ها و اتحادیه های تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و با نظارت و مسئولیت کارگروه خرید استان انجام می‌شود.

اعضای این کارگروه رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به عنوان رییس کارگروه، مدیرتعاون روستایی استان به عنوان دبیر، نماینده نظام صنفی کشاورزی به عنوان عضو، مباشر خرید استان بعنوان عضو و مدیرحراست سازمان جهاد کشاورزی استان و مسئول حراست مدیریت تعاون روستایی استان به عنوان ناظر هستند .

قیمت خرید حمایتی انواع زعفران به ازای هر کیلوگرم، زعفران ممتاز رشته ای بریده (نگین) هر کیلوگرم به قیمت  ۱۳۰ میلیون ریال، زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) هر کیلوگرم به قیمت ۱۱۰ میلیون ریال است. حداکثر سقف وزنی خرید هر دو نوع محصول جمعاً ۱۰  کیلوگرم از هر کشاورز است.

لازم به ذکر است؛ زمان اجرای طرح از تاریخ ۱۱ آبان ماه تا ۳۰ آذر ماه اعلام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز