خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

در بازار گوشت و مرغ چه می‌گذرد؟ / قیمت‌ها کاهش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۷۲۹

این روزها بازار گوشت قرمز و مرغ نوسان‌های زیادی را تجربه می‌کند، به طور مثال در 2 هفته اخیر شاهد افزایش نجومی قیمت خرید دام زنده و در نتیجه آن افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار بوده‌ایم. بازار گوشت مرغ نیز همین شرایط را دارد و قیمت ها در برخی مناطق به بیش از 25 هزار تومان رسیده است. اما کارشناس معتقدند با تعیین قیمت مصوب جدید برای مرغ و همچنین عدم کشش بازار برای قیمت بالایی گوشت قرمز، کاهش قیمت برای این کالاها اتفاق خواهد افتاد.

به گزار ایلنا؛ در هفته‌های گذشته قیمت فروش هر کیلوگرم گوساله زنده از 31 تا 32 هزار تومان به 45 هزار تومان و هر کیلوگرم گوسفند از 38 تا 40 هزار تومان به 50 هزار تومان افزایش یافت. دو دلیل عمده برای افزایش قیمت 10 تا 15 هزار تومان برای هر کیلوگرم دام را عنوان می‌شود.

مهترین دلیل اعمال محدودیت جابه‌جایی دام و پلاک کوبی بوده که توسط سازمان دامپزشکی کشور در حال اجرا است. دلیل دوم رشد قیمت نهاده‌ها و مشکلات موجود در تامین آن‌ها است.

اما در دو روزهای اخیر قیمت در بازار خرید و فروش دام زنده در سراشیبی قرار گرفته به نحوی که هر کیلوگرم دام زنده 7 تا 8 هزار تومان کمتر از روزهای گذشته معامله می‌شود.

منصور پوریان، از فعالان حوزه تامین دام، در گفت وگو با ایلنا علت قرار گرفتن قیمت خرید و فروش دام زنده را عدم کشش و رکود در بازار مصرف عنوان کرد.

به گفته وی؛ با افزایش قیمت نجومی دام زنده در هفته‌های اخیر، کشتار در کشتارگاه دست کم 70 درصد کاهش داشته است.

پوریان افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم دام زنده سبک 43 هزار تومان و هر کیلوگرم دام زنده سبک 35 تومان در بازار فروخته می‌شود.

وی قیمت لاشه برای مصرف کننده را 2 برابر قیمت عرضه دام زنده عنوان کرد.

در بازار گوشت مرغ چه می‌گذرد؟

بازار گوشت مرغ نیز در هفته‌های اخیر داغ بوده و افزایش قیمت را تجربه کرده است. کارگروه تنظیم بازار برای مهار قیمت به دست به کار شد و در تاریخ 99.7.23 قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغداران را 13 هزار و 100 تومان به علاوه 10 درصد و قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده را 6 هزار تومان بیش از خرید مرغ زنده مصوب کرد. به این ترتیب قیمت خرید مرغ زنده از مرغداران باید تا 14 هزار و 410 تومان و قیمت مجاز برای مرغ گرم برای مصرف‌کننده باید تا 20 هزار و 410 تومان باشد. اما به رغم این مصوبه همچنان قیمت این کالا در بازار بالا است.

امیر دهقان، یکی از فعالان تامین و عرضه گوشت مرغ، دلیل تداوم گرانی در بازار را بالا بود هزینه تولید برای مرغداران می‌داند.

وی ادامه داد: در صورتی باید انتظار فروش قیمت مرغ با نرخ مصوب باشیم که همه نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست مرغداران برسد. در حالیکه هم اکنون حداکثر 50 درصد نهادهای دامی با قیمت مصوب در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

دهقان قیمت امروز خرید هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری از مرغدار را 17 هزار تا 17 هزار و 500 تومان و قیمت عرضه هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده را به طور متوسط 25 تا 25 هزار و 500 تومان عنوان کرد.

به گفته این فعال حوزه تولید و عرضه گوشت مرغ؛ هر کیلوگرم مرغ در صورت قطعه بندی 6 هزار تومان گران‌تر فروخته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز