خبرگزاری کار ایران

حفظ ذخایر راهبردی کالاهای اساسی با خرید ۵.۶۴ میلیون تن کالاهای مورد نیاز در سال ۱۳۹۸

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۲۰۲

شرکت بازرگانی دولتی ایران در اوج بی سابقه‌ترین تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب، به عنوان متولی اجرای مصوبه های تکلیفی مراجع ذیصلاح بالادستی و پیش از آن، به عنوان متولی تهیه برنامه زمان بندی تامین کالاهای اساسی و ضروری و تدارک کالاهای مورد نیاز کشور از جمله خریدهای تضمینی داخلی گندم و دانه های روغنی و واردات کالاهای اساسی مورد نیاز از منابع بازارهای داخلی و جهانی با هدف مشارکت در اجرای سیاستهای تنظیم بازار و ... با تمام توان کارشناسی خود نسبت به اجرای تکالیف قانونی اهتمام داشته است.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، شرکت بازرگانی دولتی ایران، در حصول به اهداف اقتصاد مقاومتی که در زمره برنامه های جدی دولت قرار دارد، به عنوان مهمترین بازوی اجرایی دولت و وزارت متبوع در تامین امنیت غذایی، تامین ذخایر راهبردی، تنظیم بازار داخلی کالاهای اساسی در کشور و ... در سال‌های برنامه های توسعه کشور به ویژه از آغاز دولت دوازدهم، همواره تلاش کرده است.

این شرکت هم سو و در بستر برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری و رعایت مصادیق حقوق شهروندی در نظام اداری به ویژه حق دسترسی آسان و سریع به خدمات اداری، تمامی فعالیت‌ها و خدمات مشتمل بر "تهیه و تامین کالاهای اساسی و راهبردی کشور (گندم، برنج، روغن خام و شکر خام)، بهسازی امور توزیع و فروش و ذخیره سازی و نگهداری کالا و نظارت کامل بر آن‌ها " را با تاکید بر تامین به موقع کالاها، جلوگیری از واردات بی رویه، تنظیم اثربخش بازار، مدیریت حفظ سطوح ذخایر راهبردی و مدیریت موثر در مبادلات تجاری، مدیریت و راهبری می‌کند.

این در حالی است که اجرایی شدن تکالیف و خدمات شرکت که دارای گستره ملی و کشوری است، تمامی بیانگر حضور فعال شرکت بازرگانی دولتی ایران در عرصه اقتصاد کشور است و این شرکت را به عنوان مهم ترین بازوی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تامین خدمات مورد نیاز بازرگانی - تجاری کشور و تعدیل و تنظیم بازار در آورده است.

با این توضیح شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال ۱۳۸۸ و در اوج بی سابقه ترین تحریم های اعمال شده از سوی غرب، به عنوان متولی اجرای مصوبه های تکلیفی مراجع ذیصلاح بالادستی و پیش از آن، به عنوان متولی تهیه برنامه زمان بندی تامین کالاهای اساسی و ضروری و تدارک کالاهای مورد نیاز کشور از جمله خریدهای تضمینی داخلی گندم و دانه های روغنی و واردات کالاهای اساسی مورد نیاز از منابع بازارهای داخلی و جهانی با هدف مشارکت در اجرای سیاستهای تنظیم بازار و ... با تمام توان کارشناسی خود نسبت به اجرای تکالیف قانونی اهتمام داشته و تمامی وظایف و ماموریت های محوله از سوی دولت و وزارت متبوع را به طور کامل و سنجیده انجام داده است.

در ادامه به برخی از توانمندی‌ها و قابلیت‌های اجرایی و دستاوردهای مهم شرکت بازرگانی دولتی ایران که موجب بهبود و ارتقای بهره وری شرکت در سال 1398 در حوزه غله و خدمات بازرگانی در کشور شده است، اشاره می‌شود.

حفظ ذخایر راهبردی کالاهای اساسی با خرید 5.64 میلیون تن کالاهای مورد نیاز در سال 1398

تامین مصارف جاری و حفظ ذخایر راهبردی کالاهای اساسی، از تکالیف اصلی شرکت بازرگانی دولتی ایران است. این شرکت در سال ۱۳۹۸ در راستای درک صحیح از موقعیت زمانی و با رصد و پایش روزانه، هفتگی بازارهای داخلی و جهانی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، قبل از ورود به محدودیت ها و تنگناهای ناشی از تشدید تحریم ها، از محل منابع داخلی شرکت و بودجه مصوب، با خرید جمعا 5.64 میلیون تن کالاهای مورد نیاز (گندم، برنج، روغن خام و شکر خام)، نسبت به افزایش میزان ذخایر راهبردی کشور به میزان مطلوب اقدام کرد.

علیرغم محدودیت‌ها و تحریمها اما مشکلی در تامین کالاها در زمان شیوع کرونا نداشتیم

نتیجه اینکه علی رغم تشدید تحریم ها و محدودیتهای ایجاد شده در منابع لازم ارزی و ریالی و علاوه بر آن، شیوع ویروس کووید ۱۹- کرونا در ماههای پایانی سال گذشته در کشور، در ارتباط با عرضه و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و جامعه به ویژه در زنجیره گندم، آرد و نان به صورت کامل و همچنین تنظیم بازار روغن، شکر و برنج با ورود به موقع، با این اقدام های موثر و به جا، در تامین و افزایش ذخایر راهبردی، مشکل خاصی در کشور رخ نداد.

به طوری که آرامش و امنیت غذایی در جامعه برقرار بود و همچنان با جدیت و پشتکار نیز ادامه دارد. این در حالی است که اکثر کشورها با برخورداری از شرایط عادی و غیر تحریمی و اقتصاد پایدار، با کاستی های بحرانی در جامعه خود، مواجه شدند.

اجرای بزرگترین عملیات لجستیکی دولتی با خرید 8.15 میلیون تن گندم و پرداخت 14.5 هزارمیلیارد تومان به کشاورزان

شرکت بازرگانی دولتی ایران به استناد " قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزان و اصلاحیه های بعدی آن " به عنوان اسناد بالادستی همواره با هدف ایجاد تعادل در نظام تولید محصولات کشاورزی مورد عمل شرکت و فراهم آوردن موجبات تأمین امنیت غذایی جامعه (مردم) و افزون بر آنها، حمایت از کشاورزان به عنوان مهمترین عامل در تولید بخش کشاورزی کشور، در سالهای متمادی نسبت به خریدهای تضمینی از جمله گندم و برنج و در سالهای اخیر نسبت به خرید دانه های روغنی (کلزا، سویا، آفتابگردان و گلرنگ) با توجه به حجم و گستردگی آنها، اقدام کرده است.

پروژه ملی خرید تضمینی گندم و دانه های روغنی در سطح کشور، بزرگترین عملیات لجستیکی دولتی محسوب می‌شود و این مهم با بهره گیری از تاسیسات ذخیره ای کشور و امکانات - هر دو بخش دولتی و خصوصی از جمله سیلوها و انبارهای ملکی شرکت، کارخانه های تولید آرد، سیلوداران و انبارداران و شبکه تعاون روستایی کشور به عنوان مراکز خرید، از یک سو و بهره گیری از سامانه یکپارچه فناوری اطلاعات شرکت (سیفا) که یک سیستم ERP بوده و با استقرار آن، تمامی عملیات اجرایی شرکت اعم از مالی و حسابداری، بازرگانی داخلی، بازرگانی خارجی و اداری در یک بستر یکپارچه و به صورت کاملأ برخط اجرا می شود، از سوی دیگر، توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان مجری خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی در کشور، برای سال 1398 نیز مشابه سال های گذشته، برنامه ریزی و اجرا شد.

این شرکت، در یک نگرش سیستمی و برنامه ای، با بهینه سازی فرایند خرید با محوریت اصلاح و بهبود، تسهیل و تسریع در تحویل گیری محصول از کشاورز و استفاده از سامانه های نرم افزاری شناسایی کشاورزان (سامانه جامع پهنه بندی داده های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی) و ثبت و درج کمیت و کیفیت گندم و دانه های روغنی (سامانه سیفا) و پرداخت به موقع بهای گندم و دانه های روغنی کشاورزان (سامانه های بانک کشاورزی)، در سال زراعی 1398، توانست این مهم را با خرید مجموع 8.15 میلیون تن گندم و دانه های روغنی و پرداخت بالغ بر 14.5هزار میلیارد تومان به کشاورزان، کارسازی و مدیریت کند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز