خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ:

از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰تا ۲۳ لوازم پرمصرف برق را خاموش کنیم/ رقم خاموشی به ازای هر مشترک به ۸۰ دقیقه کاهش می‌یابد/ تهرانی‌ها 400 میلیارد تومان بدهکارند

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۳۵۰

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت: هدف ما از مدیریت مصرف، کم کردن مصرف نیست بلکه مصرف بهینه برق به ویژه در ساعات پیک است. فقط دو ماه از سال از ساعت 12 تا 16 و 20 تا 23 از کاربرد لوازم پرمصرف مثل اتو، لباسشویی و ظرفشویی استفاده نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین صبوری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سطح شهر تهران 4.5 مشترک برق داریم که از این تعداد 75 درصد مشترکین خانگی هستند، اظهار داشت: مشترکین خانگی 40 درصد برق توزیعی را مصرف می‌کنند.

سالانه 300 مگاوات مصرف افزایش می‌یابد

وی با بیان اینکه رویکرد اصلی ما تامین برق مطمئن و پایدار است، افزود: سالانه 100هزار مشترک جدید در سطح شره تهران افزایش می‌یابد  که 300 مگاوات به مصرف برق اضافه می‌کنند.

500 میلیارد تومان برای توسعه و تعمیر

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به برنامه سالانه برای توسعه، بهینه‌سازی و نگهداری شبکه برق تصریح کرد: 500 میلیارد تومان برای توسعه و بهینه‌سازی و تعمیر هزینه می‌شود.

300 ساعت زمان بحرانی مصرف برق

صبوری زمان اوج پیک مصرف برق را از 15 خرداد ماه تا 15 شهریور ماه عنوان کرد و افزود: عملا 300 ساعت زمان بحرانی مصرف برق است که برای تامین برق این مدت‌زمان دو راه داریم؛ یا اینکه سالانه 5 درصد به ظرفیت برق اضافه کنیم که 5 میلیارد دلار هزینه در بر دارد و منطقی نیست. راهبرد دوم این است که بخشی از نیاز را با افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام داده و همچنین مدیریت مصرف داشته باشیم.

پیک مصرف به 1.5 درصد رسید

وی گفت: در راستای مدیریت مصرف برق، تا سال 96 پیک شهر تهران 4 درصد رشد داشته اما از سال 96 تا 98 این رقم به 1.5 درصد رسیده است.

از ساعت 12 تا 16 و 20 تا 23 از  لوازم پرمصرف استفاده نشود

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ یادآور شد: البته هدف ما از مدیریت مصرف، کم کردن مصرف نیست بلکه مصرف بهینه برق به ویژه در ساعات پیک است. فقط دو ماه از سال از ساعت 12 تا 16 و 20 تا 23 از  لوازم پرمصرف مثل اتو، لباسشویی و ظرفشویی استفاده نشود.

50 درصد پیک مصرف برق مربوط به سیستم‌های سرمایشی است

صبوری ادامه داد: 50 درصد پیک مصرف برق مربوط به سیستم‌های سرمایشی است که با تنظیم کولرهای گازی روی 25 درجه و کولرهای آبی روی دور کند، میزان مصرف 20 درصد کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه دیگر در راستای مدیریت مصرف امضاء تفاهمنامه با 22 هزار مشترک بزرگ تجاری، اداری و مسکونی بوده که مولدهایی در اختیار دارند که با مدیریت مصرف 160 مگاوات از این طریق وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ افزود: کار فناورانه دیگر هدف‌گذاری روی 1000 سازمان دولتی است که مصرف برق ممیزی و بررسی می‌شود. همچنین دو پروژه مهم فناورانه IOT و اینترنت اشیاء داریم که با نصب تجهیزات روی سیستم‌های سرمایشی دولتی به صورت خودکار 200 سازمان را امکان کاهش مصرف برق و یا خاموشی به صورت کنترل از راه دور خواهیم داشت و از این مسیر 47 مگاوات صرفه‌جویی خواهد شد.

صبوری همچنین گفت: با 200 هزار مشترک در 25 شهرک مسکونی تهران هم قرارداد همکاری منعقد شده است.

وی با بیان اینکه 880 مولد اضطراری دولتی و کنتور هوشمند با 160 مگاوات صرفه‌جویی در دستور کار جدی ما قرار دارد، ادامه داد: در بخش کشاورزی، مشترکین 4 ساعت اوج مصرف را اگر برق مصرف نکنند، 20 ساعت بعدی رایگان خواهد بود.

70 درصد مشترکین خانگی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند

وی الگوی مصرف برق در شهر تهران را در زمان پیک و یک ماه از سال 300 کیلووات ساعت و سایر ماه‌ها 200 کیلووات ساعت عنوان کرد و درباره اعمال جریمه اظهار داشت: هدف ما اعمال جریمه نیست بلکه بیشتر به دنبال این هستیم که مشترکین را به سمت خوش‌مصرفی سوق دهیم. البته در حال حاضر 70 درصد مشترکین خانگی رعایت می‌کنند.

سال گذشته 6 میلیارد تومان پاداش خوش‌مصرفی پرداخت شد

صبوری گفت: مشترکن خوش‌مصرف به ازای هر کیلووات ساعت ضرب ر 60 پاداش خوش‌مصرفی دریافت خواهند کرد که سال گذشته 6 میلیارد تومان پاداش خوش‌مصرفی به مشترکین پرداخت شد.

وی درباره تلفات برق نیز اظهار داشت: شرکت توزیع یکی از شرکت‌هایی است که حداقل تلفات را دارد، به طوری که از 9.2 درصد در سال 92 طبق برنامه‌ریزی انجام شده به 6.2 درصد در سال 99 خواهد رسید.

در ادامه این نشست، صبوری با بیان اینکه برق، زیرساخت زیرساخت‌های کشور است، گفت: این صنعت با توسعه اقتصادی، اجتماعی و تامین رفاه مردم گره خورده است اما در کنار مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود دارد، تامین برق پایدار و باکیفیت و با استفاده از فناوری در دستور کار ما است و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به مسائل ایمنی در دستور کار جدی ما قرار دارد، افزود: بازدیدهایی را از مراکز مهم تجاری، بازار و مراکز ورزشی انجام دادیم. در این راستا، در بازار بزرگ تهران کارهای بزرگی با هماهنگی مسئولین امنیتی، قضایی و اصناف انجام شده و 60 مجتمع تجاری بازار بزرگ تهران با هماهنگی صاحبان به لحاظ ایمنی بازدیدهایی انجام شده است.

صبوری یادآور شد: ما سعی می‌کنیم تا در بخش عمومی و آنچه مربوط به طراحی، احداث شبکه و بهره‌برداری است، استاندارد لازم رعایت شود اما بعضاً برخی مشترکین در تاسیسات داخلی الزامات استاندارد و ایمنی را رعایت نمی‌کنند که شاهد بروز حوادث هستیم.

وی تاکید کرد: مشترکین به خصوص در مراکز تجاری، ورزشی و درمانی که محل رجوع مردم هستند باید تذکرات و توصیه‌ها را جدی بگیرند. تمامی اتفاقات در شبکه عمومی به صورت آنلاین رصد خواهد شد.

تهرانی‌ها 400 میلیارد تومان بدهکارند

صبوری رقم مطالبات از مشترکین صنعتی، خانگی، تجاری و دولتی را 400 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بیشترین بدهی مربوط به شهرداری تهران است.

رقم خاموشی به 80 دقیقه برای هر مشترک می‌رسد

وی با بیان اینکه بهای برق مصرفی 85 درصد مشترکین خانگی کمتر از 60 هزار تومان است، مدت‌زمان خاموشی هر مشترک در سال 98 را 160 دقیقه عنوان کرد و گفت: بنا بر این است که تا پایان سال آینده رقم خاموشی به 80 دقیقه برای هر مشترک برسد.

صبوری در ادامه با اشاره به برنامه توزیع برق برای کاهش مدت‌زمان واگذاری انشعاب گفت: در سال 95، 18 روز واگذاری انشعاب طول می‌کشید که این مدت‌زمان در سال 1400 به یک روز خواهد رسید.

وی با اشاره به اقدامات جدی در راستای دولت الکترونیک گفت: تاکنون 30 میلیون قبض در تهران چاپ می‌شد اما اکنون پرداخت‌ها به صورت SMS است. همچنین در حال حاضر 95 درصد ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه 1521 انجام می‌شود که تا پایان سال جاری صد درصد خواهد شد.

مدیرعامل توزیع برق تهران هوشمندسازی شبکه را از دیگر اقدامات در دستور کار برشمرد و افزود: مشترکین می‌توانند به صورت آنلاین قبوض خود را مشاهده کنند. همچنین اتوماسیون شبکه از دیگر اقدامات ما است که در این رابطه 4000 نقطه مهم تهران را از راه دور قطع و وصل می‌کنیم که به مدیریت خاموشی کمک می‌کند.

کاهش 30 درصدی خاموشی‌ها با کابل‌های خودنگهدار

صبوری ادامه داد: 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که 7000 کیلومتر شبکه مسی فشار ضعیف هوایی به صورت کابل خودنگهدار باشد که این اقدام در حال اتمام است و با اجرایی شدن این پروژه، 30 درصد خاموشی‌ها کاهش یافته است.

وی هوشمندسازی مراکز حوادث را نیز از دیگر اقدامات در دستور کار عنوان کرد.

مدیرعامل توزیع برق تهران بیشترین پیک سال جاری را 31 خرداد ماه اعلام کرد که نزدیک به 4100 مگاوات مصرف برق داشتیم.

پیش‌بینی مصرف 5200 مگاوتی

صبوری افزود: البته طی هفته‌های آینده هوا گرم می‌شود و پیش‌بینی این است که پیک مصرف برق شهر تهران به 5200 مگاوات برسد.

نباید رقم مصرف از 4900 مگاوات بیشتر شود

وی یادآور شد: هدفگذاری ما این است که بتوانیم 600 مگاوات صرفه‌جویی کنیم یعنی سقف پیک نباید از 4900 مگاوات بیشتر شود.

مدیرعامل توزیع برق تهران با بیان اینکه سالانه حدود 10 درصد انرژی کشور در تهران مصرف می‌شود که 22 میلیارد کیلووات ساعت را شامل می‌شود، درباره استفاده غیرمجاز از برق نیز گفت: ما به صورت آشکار استفاده غیرمجاز نداریم. تعداد اندکی از سکونتگاه‌های حاشیه‌ای هستند که به صورت غیرمجاز مصرف برق دارند.

اجرای 2500 کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر در تهران

صبوری در پاسخ به سوال ایلنا درباره استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح شهر تهران گفت: چند سالی است که وزارت نیرو اقدام جدی در راستای تغییر سبد تولید برق انجام داده و بنا بر این است که انرژی‌های تجدیدپذیر مثل بادی و خورشیدی جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند. علیرغم اینکه این انرژی‌ها نوپا هستند، وزارت نیرو تجهیزات خوبی داشته است اما بافت شهر تهران به شکلی است که فضای آزاد زیادی نداریم. بیشترین توصیه ما مشترکین دولتی، تجاری و خانگی هستند که نسبت به نصب پنل اقدام کنند.

وی افزود: 2500 کیلووات ساعت ظرفیت در مساجد، مدارس و سازمان‌های دولتی اجرا شده و 1500 کیلووات ساعت نیز در حال اجرا است.

صبوری خاطرنشان کرد: با توجه به تسهیلات، قرارداد 20 ساله تضمینی با سرمایه‌گذاران این بخش منعقد می‌شود و نرخ خرید برق از این تولیدکنندگان 10 برابر نرخ فروش خواهد بود.

وی تاکید کرد: سیاست دولت و وزارت نیرو این است که هر مشترک خانگی صاحب نیروگاه خورشیدی به نام خود می‌باشد که کمک به اشتغالزایی و درآمد پایدار می‌کند. همچنین منجر به رعایت الزامات زیست‌محیطی می‌شود.

مدیرعامل توزیع برق تهران گفت: سازنده‌های بزرگ به این سمت پیش رفته‌اند که نمای ساختمان‌ها را از پنل‌های خورشیدی استفاده کنند و از فواید این طرح بهره ببرند که در حال حاضر خیلی از سازندگان در حال اجرای این طرح هستند.

مدیرعامل توزیع برق تهران درباره تعویض کولرهای گازی در شهر تهران نیز گفت: این مصوبه شورای اقتصاد مربوط به شهرهای جنوبی است و در مورد تهران چیزی ابلاغ نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز