خبرگزاری کار ایران

واحد گازی نیروگاه قشم تا پایان تیر ماه افتتاح می‌شود / رفع کمبود برق جزیره

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۳۲۰

در حال حاضر مصرف برق قشم 80 تا 100 مگاوات است که در زمستان از خود واحدهای قشم تغذیه می‌شود اما برای فصل تابستان به مشکل برمی‌خورد اما با احداث واحدهای جدید، این مشکلات برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فریدالدین معصومی در نشست خبری که با موضوع سنکرون نیروگاه 500 مگاواتی قشم برگزار شد، با بیان اینکه این نیروگاه تماماً با توان داخلی ساخته شده است، اظهار داشت: تا پایان تیر ماه واحد گازی نیروگاه به بهره‌برداری می‌رسد و با احداث این واحد، پیش‌بینی می‌شود مصرف 300 مگاواتی جزیره قشم پوشش داده شود و بتوانیم نیاز برقی هرمزگان را نیز تغذیه کنیم.

وی ادامه داد: نیروگاه قشم دو واحد گازی 170 مگاواتی و یک واحد بخار 160 مگاواتی دارد که نیروگاه بخار نیز تا مهر ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر گفت: ال سی این پروژه سال 96 گشایش شده و بعد از آن فعالیت‌های احداث پروژه آغاز شده است.

معصومی رقم سرمایه‌گذاری پروژه را 308 میلیون یورو اعلام کرد که 203 میلیون یورو از محل تسهیلات و بقیه نیز آورده سرمایه‌گذار است و تاکنون هم 66 میلیون یورو در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است.

وی پیشرفت واحد گازی اول را 97 درصد عنوان کرد و افزود: زمانی که به رقم 98 درصد برسیم، به بهره‌برداری خواهد رسید. واحد دوم گازی نیز اکنون 94 درصد پیشرفت دارد که تا 10 روز آینده به میزان مقرر شده خواهد رسید.

مدیرعامل هلدینگ غدیر توضیح داد: در حال حاضر مصرف برق قشم 80 تا 100 مگاوات است که در زمستان از خود واحدهای قشم تغذیه می‌شود اما برای فصل تابستان به مشکل برمی‌خورد اما با احداث واحدهای جدید، این مشکلات برطرف خواهد شد.

معصومی درباره عرضه برق تولیدی در بورس نیز گفت: تا پنج سال آینده، ما هیچ برقی به بورس عرضه نخواهیم کرد.

وی همچنین گفت: تا انتهای تکمیل پروژه، بازپرداخت تسهیلات انجام نمی‌شود.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر یادآور شد: بنا داریم بعد از بهره‌برداری از واحدهای بخار نیروگاه، یک پروژه 8000 متر مکعبی آب شیرین‌کن نیز احداث کنیم.

معصومی به نیاز و تولید برق در جزیره قشم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تولید برق در جزیره 80 تا 100 مگاوات است اما میزان مصرف در زمستان 100 مگاوات و در تابستان به 280 مگاوات می‌رسد. بنابراین رقم تولید کنونی تکاپوی نیاز برق جزیره را نمی‌دهد. به همین دلیل از هرمزگان واردات برق داریم اما بعد از افتتاح پروژه نیروگاه قشم به مازاد تولید می‌رسیم که امکان تغذیه بندرعباس را خواهیم داشت.

وی با اشاره به موضوع مطالبات هلدینگ قدیر اظهار داشت: ما در حوزه نیروگاه خورشیدی مطالباتی از وزارت نیرو داریم که رقم آن 50 میلیارد تومان است و بسته به نرخ ارز، محاسبه و پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ غدیر درباره صادرات برق نیز گفت: فعلا سیاست وزارت نیرو این است که فقط دولت صادرات داشته باشد اما اگر بخش خصوصی هم بخواهد به حوزه صادرات ورود کند، باید به نحوی باشد که رقابت صورت نگیرد چراکه منجر به شکسته شدن قیمت‌ها می‌شود.

معصومی ما تمایل داشتیم به افغانستان و ترکیه صادرات داشته باشیم اما باید ساز و کار به نحوی باشد که رقابت نباشد تا قیمت‌ها کاهش پیدا نکنند.

وی در خصوص نحوه تسعیر وام ارزی پروژه گفت: از آنجا که این وام از صندوق توسعه ملی دریافت شده است، دوره بازپرداخت از زمان شروع بهره برداری آغاز خواهد شد. اما در حال حاضر وام ارزی با نرخ نیمایی در صورت های مالی تسعیر می شود.

وی همچنین در خصوص عرضه اولیه سهام نیروگاه گیلان نیز گفت: با تلاش های انجام شده پیش بینی می شود تا پایان تیر ماه، ۶ تا ٧ درصد از سهام نیروگاه گیلان برای اولین بار در بورس عرضه شود.

معصومی گفت: صد درصد از سهام نیروگاه گیلان با ظرفیت اسمی ریال و سرمایه ثبت شده به میزان ۴٣٠ میلیارد تومان متعلق به شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز