خبرگزاری کار ایران

افتتاح 2.2 میلیارد دلار طرح بخش معدن تا پایان امسال/ ایجاد بیش از 40 هزار میلیارد تومان عمق در بازار سرمایه

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۳۸۱

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: در سال جهش تولید، 2.2 میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در نشست هم اندیشی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعضای هیات عامل، معاونان و مدیران ایمیدرو و مدیران عامل شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در سال گذشته، 3.2 میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی تکمیل و بیشتر آنها افتتاح شد و افتتاح تعدادی از طرح ها به دلیل مساله کرونا به تعویق افتاد.

سرمایه گذاری 3500 میلیارد تومان ایمیدرو و بخش خصوصی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به سرمایه گذاری 3500 میلیارد تومان این سازمان و بخش خصوصی در سال 98 گفت: از این میزان، 1700 میلیارد تومان مربوط به سرمایه گذاری جذب شده از بخش خصوصی بود.

وی افزود: بودجه ایمیدرو در ابتدای سال گذشته، 750 میلیارد تومان بود که این رقم را تا پایان سال گذشته، به 1800 میلیارد تومان (بیش از 2 برابر) افزایش دادیم.

رشد 160 درصدی بخش اکتشاف

غریب پور با اشاره به رشد 160 درصدی بخش اکتشاف ایمیدرو تصریح کرد: تا پایان نیمه نخست سال 97، ایمیدرو 250 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی انجام داده بود اما از نیمه دوم 97 تا پایان سال 98، معادل 400 هزار کیلومتر مربع به پهنه های اکتشافی افزوده شد.

وی ادامه داد: با این میزان فعالیت، وسعت اکتشافات ایمیدرو به 650 هزار کیلومتر مربع رسید. به گفته وی، کار اکتشافات اولیه این پهنه ها در سال گذشته به اتمام رسید.

واگذاری 57 هزار کیلومتر مربع پهنه به بخش خصوصی

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: اتفاق کم نظیر انجام شده در سال گذشته با حمایت وزارتخانه، واگذاری حدود 57 هزار کیلومتر مربع از پهنه ها برای اکتشاف به کنسرسیوم بخش خصوصی با مدیریت شرکت معادن و فلزات بود. وی افزود: این اقدام، شرایط را برای حضور بخش خصوصی در حوزه پرریسک اکتشاف در مراحل شناسایی و پی جویی و به ویژه در مراحل اکتشافات تکمیلی فراهم کرد.

وضعیت مطلوب ذخایر استراتژیک

غریب پور با اشاره به تحریم های 4 باره صنایع فلزی از نوامبر 2018، بیان داشت: به رغم این شرایط اما با اقدامات انجام شده در سال گذشته، ذخایر استراتژیک صنایع آلومینیوم و فولاد (پودر آلومینیوم و الکترود گرافیتی) تامین شد و اکنون در وضعیت بسیار مطلوبی هستند.

وی ادامه داد: برنامه صادرات امسال در بخش معدن و صنایع معدنی، 50 هزار میلیارد تومان است.

رشد تولید در سال 98

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به رشد محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در سال 98 گفت: در بخش کنسانتره سنگ آهن 4 درصد، آهن اسفنجی 7 درصد، شمش 5 درصد و محصولات فولادی 6 درصد رشد داشتیم. وی تصریح کرد: خوشبختانه با وجود همه مشکلات، در سال جاری نیز رشد تولید داشتیم. وی ادامه داد: در بخش صادرات، به رغم موانع بین المللی در سال گذشته، رشد 100 درصدی صادرات مس و 27 درصدی صادرات فولاد داشتیم.

به گفته غریب پور، در سال 98، 146 معدن کوچک مقیاس فعال شد و برنامه امسال نیز، فعال سازی 200 معدن است.

افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن

غریب پور با اشاره به افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی گفت: میزان سرمایه این صندوق از 150 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان در سال گذشته رسید و امسال نیز این رقم به 500 میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی افزود: صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در سال های 97 و 98، حدود 90 درصد عملکرد سال های قبل بیمه صادر کرده است. به این معنا که طی سال های گذشته، 1260 میلیارد تومان بیمه نامه صادر کرده اما تنها طی 2 سال گذشته، 590 میلیارد تومان بیمه نامه صادر شده است.

گام های موثر برای بومی سازی

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه بومی سازی، اذعان کرد: این سازمان با همکاری شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی، در زمینه بومی سازی گام های موثری برداشته است. برای این منظور، در حال تاسیس مرکز توسعه شتاب دهنده معدن و صنایع معدنی هستیم. وی ادامه داد: با دانشگاه های تهران، شریف، پلی تکنیک و جهاد دانشگاهی برای دستیابی به اهداف بومی سازی، ارتباط تنگاتنگی داریم.

ایجاد بیش از 40 هزار میلیارد تومان عمق در بازار سرمایه

غریب پور با بیان اینکه این سازمان برای شرکت های وابسته بیش از 40 هزار میلیارد تومان در شرایط رشد شتابان بورس در بازار سرمایه، عمق ایجاد کرده است، گفت: طی سال گذشته، برای شرکت های فولاد مبارکه 10 هزار میلیارد تومان، ملی صنایع مس 2300 میلیارد تومان، گل گهر ۱۲۰۰ میلیارد تومان و چادرملو 2150 میلیارد تومان افزایش سرمایه دادیم.

وی ادامه داد: در ابتدای امسال نیز، برای گل گهر 5200 میلیارد تومان افزایش سرمایه دادیم. همچنین، برای مس و فولاد مبارکه به تفکیک 10 هزار میلیارد تومان آماده افزایش سرمایه هستیم.

افزایش بیش از 2 برابری بودجه زیربناها

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش زیربناهای بخش معدن و صنایع معدنی گفت: میزان بودجه زیربناها را در سال 97، 5 برابر و در سال 98، بیش از 2 برابر افزایش دادیم. به طوری که از 15 میلیارد تومان سال 97 به بیش از 150 میلیارد تومان رساندیم. وی افزود: سیاست ما در ایمیدرو این است که کار اکتشافی و زیربناها را توسعه دهیم و زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم.

پرداخت یکجای 4400 میلیارد تومان دیون دولت

غریب پور با بیان اینکه اعتقاد ما در ایمیدرو، پرداخت بدهی به دولت در شرایط نیاز مالی است، گفت: دیون دولت از سال 89 به 4400 میلیارد تومان رسیده بود که سال گذشته، یکجا پرداخت کردیم.

وی افزود: گرچه 4700 میلیارد تومان بابت واگذاری ها از سازمان خصوصی سازی طلب داریم، اما در سال قبل طلب خود را با بدهی تهاتر نکردیم. غریب پور در پایان از همه کسانی که زمینه این توفقیات را فراهم آوردند تقدیر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز