خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جلسه دفاع از گزینه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:

خاوازی می‌تواند با پشتوانه علمی خود، به توسعه کشاورزی کشور کمک کند

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۲۳۷

معاون اول رئیس جمهور سال 1398 سال سختی بود و گرفتاری های متعددی پیش آمد اما به فضل الهی به خوبی آن را پشت سر گذاشتم و امروز می توان بگویم بخش قابل توجه‌ای از خسارات مربوط به سیل سال گذشته جبران شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه دفاع از گزینه پیشنهادی وزیر جهادکشاورزی ترور سردار سلیمانی را جنایت ضدانسانی آمریکایی‌ها عنوان کرد و افزود: خون پاک این شهید مردم را گرد هم جمع کرد و نشان داد دشمنان ما باید با ملت ایران جور دیگر رفتار کنند.

وی ادامه داد: مصیبت دیگر در سال گذشته شهادت هموطنان پرواز اوکراین بود و بعد از آن آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور را داشتیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا بر آن است با حداقل ضایعات از این عبور کنیم، اظهار کرد:  کرونا به عنوان یک ویروس نو ظهور باید بررسی شود چرا که تبعات اقتصادی و سیاسی زیادی به دنبال دارد و ما از اکنون باید وقت بگذاریم و برای با مواجهه با آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی یادآور شد: برای مواجهه با مشکلات اقتصادی کرونا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین شد، همچنین به دستور مقام معظم رهبری ۱ میلیارد یورو نیز از صندوق توسعه ملی برداشت شده است.

جهانگیری اضافه کرد: در نظر داریم ۲۵ هزار میلیارد ریال به ۲۳ میلیون نفر از اقشار کم درآمد به صورت وام‌های یک میلیونی با مدت بازپرداخت دو سال ارائه دهیم.

وی گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌هایی که با دستور دولت تعطیل شده‌اند یا تحت تاثیر تبعات کرونا قرار گرفته‌اند پرداخت می‌شود.

به گفته جهانگیری امروز بعد ظهر جلسه رفاه برگزار می‌شود تا چگونگی حمایت بیشتر اقشار ضعیف مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته اتکای درآمد دولت بر نفت کاهش داشت، افزود: بودجه سال ۹۸ به ۴۴۱ هزار میلیارد تومان تا پایان سال رسید که مالیات در آن نقش مهی داشت و اتکا به منابع نفت را کاهش داد.

جهانگیری ادامه داد: در سال ۹۸، ۳۹ میلیارد دلار ارز برای واردات کالای اساسی تامین شد و ۱۳۵ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد.

وی رشد اقتصادی سال گذشته را مثبت دانست و گفت: رشد اقتصادی در ۹ ماهه ابتدای سال گذشته بدون نفت مثبت بود.

جهانگیری تاکید کرد: نرخ بیکاری در پاییز نیز از ۱۱.۸ به ۱۰.۶ کاهش داشت و در بین بخش‌های اقتصادی کشاورزی نقش و سهم بالایی در آن داشت.

معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد که از مجموع رشد اقتصادی سال گذشته ۸.۶ درصد آن متعلق به بخش کشاورزی بود.

جهانگیری افزود: در سال ۹۲ میزان کل محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود اما در سال ۹۷، به ۱۲۵ میلیون تن رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته امنیت غذایی کشور تا حد زیادی تامین شد و مهمترین طرح‌هایی که در ۴۰ سال گذشته ناتمام باقی مانده بود در گذشته به بهره‌برداری رسید. در سیستان برای اولین بار طرح آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان با عنایت رهبر معظم انقلاب بهره‌برداری شد که بتوانیم کشاورزی پایدار در آن منطقه داشته باشیم. همچنین در خوزستان بازدهی بخش کشاورزی استان بسیار بالا رفته است. بیش از ۸۰ درصد نیاز های کشور نیز در داخل کشور تامین شده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: طرح‌های مهم دیگر مانند توسعه سطح زیرکشت گلخانه‌ای کشور از 8.7 هزار به ۱۷ هزار رسید که با آب کمتر محصول بیشتر به عمل آمده است.

وی ادامه داد: من لازم می‌دانم تشکر دولت از برادر حجتی و آقای کشاورز را اعلام کنم و همچنین از رهبر معظم انقلاب که به دلیل محدودیت‌های مجلس نتوانستیم وزیر معرفی کنیم، با سرپرست موافقت کردند نیز نهایت تشکر را دارم.

جهانگیری بیان کرد: آقای خاوازی یک نیروی خودساخته و توانا است که در روستا بزرگ شده و پابند به انقلاب و دلسوز است و از کارشناسی به این جایگاه رسیده و بیشتر مراکزی که تعطیل شده بودند، با همت آقای خاوازی مجدداً‌ شروع به کار کردند؛ همچنین بزرگترین پروژه‌های تحقیقاتی کشور را انجام داده است. مدیر علمی، دانشمند و صاحب‌نظری مثل آقای خاوازی قطعاً خواهد توانست با پشتوانه علمی که دارد، به توسعه کشاورزی در کشور کمک کند.

وی افزود:‌ من فکر می‌کنم که ما باید به کشاورزی و روستاهای کشور توجه کنیم، کشاورزان کشور چشم به راه رأی وزیر کشاورزی هستند. الآن فصل برداشت محصول است و از طرفی با تغییر و جابه‌جایی نمایندگان مجلس، ممکن است دریافت رأی اعتماد به طول بیانجامد، بر همین اساس از نمایندگان درخواست می‌کنم با رأیی والا، یک عیدی خوب به مردم و روستاییان و بخش کشاورزی کشور بدهند.

جهانگیری گفت:‌ ما قیمت خرید گندم از ۲۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰ افزایش دادیم تا کمکی به کشاورزان باشد و همین موضوع موجب خوشحالی کشاورزان شد.

وی ادامه داد:‌ مطمئن باشید با پشتیبانی مجلس و صاحبنظران بخش کشاورزی کشور، آقای خاوازی که به هیچ جناح سیاسی تعلق ندارد، موجب توسعه کشاورزی در کشور می‌شود.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس دهم نهایت حمایت را از دولت انجام داد و همکاری خوبی با دولت داشتند، امیدواریم کسانی که در دوره جدید مجلس مسئولیتشان به پایان می‌رسد، در جایگاه‌های دیگر شاهد حضورشان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز