خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

توصیه‌های کرونایی درباره خرید ماهی قرمز نوروز/ امکان انتقال مکانیکی ویروس کرونا از طریق آب و سطح بدن ماهی

asdasd
کد خبر : ۸۸۳۹۴۷

به گفته مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور؛ اگرچه که ویروس کرونای عامل بیماری کووید 19 در ماهیان بیماری‌زا نبوده اما در خرید ماهی قرمز لازم است به توصیه‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی جدی گرفته شود.

امرالله قاجاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه در خرید ماهی قرمز نیز مانند خرید هر کالای دیگر رعایت اصول بهداشتی برای کاهش خطر انتقال ویروس کرونا ضروری است، اظهار کرد: تا امروز هیچ گزارشی مبنی بر اینکه ویروس کرونا در ماهیان بیماری‌زا بوده، وجود ندارد.

وی ادامه داد: اما در برخورد با ماهی نیز مانند هر کالای که از بیرون به داخل خانه منتقل می‌شود باید نکات بهداشتی را رعایت کرد چراکه امکان انتقال مکانیکی کرونا از طریق آب و سطح بدن ماهی وجود دارد.

قاجاری از جمله اقدامات لازم برای کاهش خطر را اینگونه توضیح داد: در صورت تماس با ماهی و یا آب حمل و نگهداری آن، بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های مناسب اقدام شود.

وی اضافه کرد: لازم است ماهی قرمز از مراکز عرضه مجاز تهیه و از خرید ماهی از دست فروشان خودداری کنید. 

به گفته قاجاری؛ مراکز عرضه مجاز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری ها با هماهنگی اداره دامپزشکی هستند.

وی با تاکید بر عدم تماس مستقیم با ماهی و آب حامل آن در هنگام خرید، افزود: در هنگام خرید از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل آن پرهیز کنید.

قاجاری پیشنهاد داد که برای حمل و جابجایی ماهی به منزل از ظروف یکبار مصرف استفاده شود تا پس از انتقال ظروف دور انداخته شوند.

این کارشناس درباره توصیه‌های لازم برای کاهش خطر در هنگام انتقال ماهی قرمز به محیط خانه نیز گفت: ظروف از قبل برای انتقال ماهی آماده کنید، در هنگام انتقال ماهی به محیط خانه بلافاصله نسبت به تعویض آب آن اقدام و آب و ظرف حامل ماهی را دور بریزید.

 قاجاری تصریح کرد: لازم است ظروف حمل ماهی در کیسه زباله سربسته قرار گیرد و آب حمل ماهی نیز مستقیم در شبکه فاضلاب تخلیه شود.

وی از مردم خواست از ریختن آب حامل ماهی در معابر عمومی خوداری کنند چرا که می تواند عاملی برای انتقال ویروس باشد.

وی همچنین توصیه کرد ماهی قرمز از دسترس کودکان و سایر افراد دور نگه داشته شود تا امکان تماس به حداقل برسد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: مردم در پایان نوروز به هیچ عنوان ماهی را در رودخانه ها و یا نهرها رها نکنند.

قاجاری اظهار کرد: از مردم می‌خواهیم با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور رعایت توصیه‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از مخاطره احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی قرمز راجدی گرفته و به توصیه‌ها عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز