خبرگزاری کار ایران

در گفت‎وگو با ایلنا مطرح شد؛

بهره برداری استراتژیک آمریکا از شرایط کرونایی جهان/ روسیه اوپک را دور زد/ کاهش قیمت نفت، فعلا تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۸۳۶۲۱

فعلا شرکت‌های نفتی امریکایی در حال خرید نفت ارزان برای افزایش ذخایر استراتژیک خود هستند و از سیاست کاهش قیمت نفت در بازار منتفع می‌شوند و زمانی که در اوایل ماه مِی که اقتصاد چین از رکود خارج می‌شود و تقاضا افزایش می‌یابد، نفت را با قیمت بیشتر وارد بازار می‌کنند.

علی اصغر زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در تحلیل کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر اظهار داشت: از ابتدای دسامبر مسئله عرضه و تقاضا در بازار نفت بهم خورده و دلیل آن هم رکود اقتصادی در چین بخاطر شیوع ویروس کرونا است.

وی افزود: به دلیل کاهش تعداد سفرها چه بصورت زمینی و چه هوایی و ایجاد محدودیت در جابجایی‌ها نیاز به سوخت در جهان کاهش یافته که خود تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه با اشاره به کاهش مصرف سوخت در ایران گفت: در کشور ما نیز میزان مصرف سوخت روند نزولی به خود گرفته و اکنون کاهش حدود 12 میلیون لیتر در روز را شاهدیم و این در حالی است که طی سال‌های گذشته، در مدت مشابه و در آستانه نوروز 20 درصد افزایش مصرف داشتیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه طی ماه‌های اخیر تقاضا کاهش و میزان عرضه افزایش یافته، تعادل بازار بهم خورده و قیمت رو به کاهش نهاده است.

زرگر خاطرنشان کرد: تا زمانی که بحران بین‌المللی شیوع کرونا روند رو به رشد دارد، قیمت نفت سیر نزولی را طی خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت نفت تا زمان بازیابی اقتصاد چین همچنان کاهشی خواهد بود، افزود: تاکنون اوپک و تولیدکنندگان غیر اوپک برای ایجاد ثبات قیمت تا 65 دلار، سعی در ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا داشته‌اند، اما اکنون می‌بینیم که روسیه نمی‌تواند شریک مطمئنی برای اوپک محسوب شود. این کشور به دلیل نیاز بودجه‌ای و تامین منابع برای توسعه به فروش بیشتر روی آورده و با وجود کاهش قیمت، نفت بیشتری عرضه می‌کند تا بودجه مورد نیاز خود را تامین کند. اما در واقع این یک دور باطل است زیرا به هر میزان که عرضه بیشتر شود قیمت کم می‌شود. 

این کارشناس اقتصاد سیاسی همچنین به روند تولید و عرضه در عربستان اشاره و تصریح کرد: عربستان یک کشور در حال توسعه و درگیر جنگ با یمن بوده و تعهد خرید تسلیحات از آمریکا دارد در واقع پترودلارها را از پیش خرج کرده است، بنابراین نیاز دارد که نفت بیشتری بفروشد هرچند با تخفیف و به قیمت کاهش بیشتر نرخ باشد.

وی در ادامه به برنامه امریکا در بازار نفت اشاره و اظهار داشت: فعلا شرکت‌های نفتی آمریکایی در حال خرید نفت ارزان برای افزایش ذخایر استراتژیک خود هستند و از سیاست کاهش قیمت نفت در بازار منتفع می‌شوند و تا زمانی که در اوایل ماه مِی که اقتصاد چین از رکود خارج می‌شود و تقاضا افزایش می‌یابد، نفت را با قیمت بیشتر وارد بازار می‌کنند.

زرگر با اشاره به تاثیر وضعیت کنونی بازار نفت بر ایران نیز گفت: با توجه به روند فعلی صادرات در کشور ما نفت یک عامل کلیدی در بودجه محسوب نمی‌شود. منابع ارزی نیز از صادرات غیرنفتی تامین می شود و بودجه سال 99 نیز چندان به نفت وابسته نیست. بنابراین کاهش قیمت نفت در کوتاه مدت اقتصاد ایران را در وضعیت خطرناکی قرار نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز