خبرگزاری کار ایران

رئیس کل گمرک ایران مطرح کرد؛

حجم تجارت کشور از مرز ٧٢ میلیارد دلار عبور کرد/ چین، اولین شریک تجاری ایران/ وجود ۵هزار خودرو در گمرکات کشور/ درآمدهای گمرکی پیش‌بینی شده صد در صد محقق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۳۶۳

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: بیش از ٧٢ میلیارد دلار حجم واردات و صادرات در ١٠ ماه گذشته است که حجم صادرات ٣۵.۵ میلیارد دلار با تناژ ١١۵ میلیون تن بوده که به لحاظ وزنی این رشد کم‌سابقه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهدی میراشرفی در نشست خبری روز جهانی گمرک با بیان اینکه بیش از ٧٢ میلیارد دلار حجم واردات و صادرات در ١٠ ماه گذشته است، گفت: حجم صادرات ٣۵.۵ میلیارد دلار با تناژ ١١۵ میلیون تن بوده که به لحاظ وزنی این رشد کم‌سابقه است.

وی افزود: میزان صادرات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از لحاظ وزنی رشد ٢٠.٧۶ درصدی و از نظر ارزشی کاهش ٣.٢ درصدی داشت.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به بحث اصلاح پایه‌های صادراتی گفت: با احتساب این موضوع باید ٩ میلیارد دلار به ارزش صادرات اضافه کرد.

میراشرفی با تاکید بر اینکه میزان صادرات به لحاظ وزنی ۴ برابر واردات بوده است، اظهار داشت: باید به رقم صادرات کل کشور صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی را اضافه کنیم.

وی درباره میزان واردات در ١٠ ماه گذشته گفت: میزان واردات در این مدت ٣۶.٨١ میلیارد دلار بوده که واردات ۶٠٠ میلیون دلار بیشتر از میزان صادرات ثبت شده است.

رییس گمرک ایران افزود: میزان واردات از لحاظ وزنی رشد ٨ درصدی داشته اما از لحاظ ارزشی تفاوتی با مدت مشابه در سال گذشته نداشته است.

واردات ١٩ میلیون تن کالای اساسی

میراشرفی ادامه داد: ١٩ میلیون تن از کل واردات به کالاهای اساسی اختصاص داشت که در شرایط تحریم در این بخش از لحاظ وزنی رشد ٢۴ درصدی و از نظر ارزشی رشد ٢٠ درصدی داشته است.

 چین همچنان اولین مبدا و مقصد تجاری ایران

وی درباره شرکای ایران در صادرات و واردات گفت: پنج کشور اول در مقاصد صادراتی کشورمان، چین با صادرات ٨.٣ میلیارد دلار، عراق با ٨ میلیارد دلار، ترکیه ۴.١ میلیارد دلار، امارات ٣.٧میلیارد دلار و افغانستان ١.٩ میلیارد دلار هستند.

رئیس کل گمرک ایران افزود: به لحاظ ترکیب کالایی بیشترین کالاهای صادراتی پتروشیمی‌ها با ارزش ١۵ میلیارد دلار است که ۴۴ درصد سهم ارزش صادرات کالا را دارند و ۵۴ درصد مابقی کالاهای صادراتی ارزش ١٩ میلیارد دلاری داشته‌اند.

وی با اشاره به شرکای وارداتی کشور اظهار داشت: کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان پنج کشور مبدا واردات هستند.

میراشرفی درباره میزان کشفیات کالای قاچاق گفت: میزان کشفیات در سال جاری ٢٧٠٠ میلیارد تومان بوده است که این رقم سال گذشته حدود ٨٠٠ میلیارد تومان ثبت شده است.

وی با اشاره به کشفیات مواد مخدر در ١٠ ماه اول امسال اظهار داشت: میزان کشفیات مواد مخدر ۵١٩ تن بوده که عمدتا از طریق ایکس ری و سگ‌های موادیاب کشف شدند.

۴٠ درصد کل کشفیات مواد مخدر در گمرکات انجام شد

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه ۴٠ درصد کل کشفیات مواد مخدر در گمرکات انجام شده ادامه داد: در این مدت ١٠٢٩ کیلوگرم هروئین ، ۴٢۶کیلوگرم تریاک، ٢٧۶ کیلوگرم مواد مخدر مصنوعی کشف شده است.

بازگشت ٢٠ هزار تن ذرت آلوده به یک کشور آفریقایی

وی درباره موضوع ذرت‌های آلوده اظهار داشت: ٢٠ هزار تن از این محموله اخیرا به یکی از کشورهای آفریقایی مرجوع شد.

وی با اشاره به موضوع ترخیص بخشی از ذرت‌های آلوده گفت: سه مرجع دامپزشکی، قرنطینه و سازمان استاندارد می‌توانند با ترخیص کالا از گمرکات موافقت کنند، نکته اصلی این است که بخشی از این ذرت‌ها در زمان ورود به کشور آلوده نبودند و مراجع اجازه ترخیص آنها را داده بود. استاندارد در اروپا برای این حوزه ۲۰ پی پی ام است اما سازمان ملی استاندارد بسیار سختگیرانه‌تر عمل می‌کند و حد مجاز را ۵ پی پی ام در نظر گرفته است.

 

وی افزود: بنابراین با این استانداردهای سخت‌گیرانه بخشی از این ذرت‌ها که با تشخیص سه مرجع دامپزشکی، قرنطینه و سازمان ملی استاندارد آلوده نبودند ترخیص شدند و بخشی دیگر هم مرجوع شدند.

میراشرفی با تاکید بر اینکه ۱۹ میلیون تن از کالاهای وارداتی به کالاهای اساسی اختصاص داشت اظهار داشت: ۸۵ درصد سایر کالاهای وارداتی از مواد اولیه و مواد مورد نیاز برای خطوط تولید هستند.

وی ادامه داد: البته ممنوعیت ورود ۱۵۰۰ قلم کالا را هم مواجه بودیم که این موضوع را در سیاست‌های تجاری و واردات خود مدنظر قرار دادیم.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه از ۵ آذر به عضویت موقت گمرک اوراسیا پیوستیم گفت: از آنجایی که پنج کشور اوراسیا در شمال ایران قرار دارند فعالیت‌ها در پیرامون خزر را افزایش دادیم تا هم ترافیک از بنادر جنوبی کمتر شود و هم بتوانیم از ظرفیت تمام بنادر استفاده کنیم.

نیاز به ۵۰ دستگاه ایکس‌ری در گمرکات کشور

میراشرفی با اشاره به افزایش تعداد ایکس‌ری‌ها در گمرکات ایران گفت: قرارداد تحویل پنج داستگاه ایکس‌ری با استفاده داخل را منعقد کرده بودیم که سه دستگاه از آن در حال ساخت و تحویل و دو دستگاه هم به بهره‌برداری رسیده است. همچنین توانستیم ۱۵ دستگاه ایکس ری را تعمیر کنیم و به در نهایت نیاز ما به ۵۰ دستگاه ایکس‌ری است که باید در بازه زمانی مشخص این دستگاه‌ها تامین شود.

وی تاکید کرد:‌ برای اولین بار در کشورمان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از طریق قرارداد بی او او توانستیم از ایکس‌ری کامیونی استفاده کنیم به این صورت که تمام درآمدهای حاصل از استفاده از این دستگاه به مالک ارائه می‌شود.

پروسه کاری واردات به ۴ روز کاهش یافت

وی با بیان اینکه توانستیم میزان پروسه کاری برای واردات کالا را از ۲۶ روز به ۴ روز کاهش دهیم گفت: ‌همچنین این مدت زمان برای صادرات را از هفت روز به یک روز رساندیم که مجموعه این اقدامات باعث ارتقای پنج پله‌ای رتبه ایران در اقتصاد فرامرزی و ۳۹ پله‌ای در شاخص عملکرد گمرک شده است.

وجود پنج هزار خودرو در گمرکات کشور

میراشرفی درباره میزان دپوی خودرو در گمرکات و آخرین تصمیمات برای ترخیص آنها اظهار داشت: نزدیک به پنج هزار خودرو در گمرکات کشورمان وجود دارد که برای هزار دستگاه از آن حقوق عوارض پرداخت شده و برای ترخیص آنها نیاز به مصوبه جدید داریم چرا که در زمان صدور مجوز ترخیص آن مدت زمان ترخیص منقضی شد و باید در مصوبه جدید به جای ترخیص اظهار قید شود.

وی افزود: برای ۳۳۰۰ دستگاه دیگر که نسبت به آنها ظن قاچاق وجود دارد پیگیری‌هایی انجام شده که ۶۰۰ الی ۷۰۰ دستگاه از آنها حکم برائت از قاچاق را گرفته‌اند و این تعداد خودورها باید منتظر مصوبه ترخیص باشند. همچنین ۱۳۰ دستگاه از این خودروها متعلق به جانبازان هستند که این خودروها هم برای ترخیص رای دیوان را دارد.

وی گفت: ۲۵۰ دستگاه دیگر در گمرک منطقه آزاد اروند دپو شده‌اند که آ‌نها نیازی به مصوبه ترخیص ندارند.

رسوبی در واردات قانونی گوشی نداریم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر میزان رسوب موبایل و گوشی‌های همراه در گمرکات کشور اظهار داشت: موبایل یکی از کالاهای مورد نیاز کشور است و تصمیم مسئولان این است که مانعی برای واردات آن وجود نداشته باشد از آنجایی که ریجستری موبایل به صورت کامل در سطح کشور انجام می‌شود با قاچاق در واردات گوشی‌های همراه مواجه نیستیم و امیدواریم که طرح ریجستری به سایر کالاهای وارداتی هم تعمیم پیدا کنید تا بتوانیم میزان قاچاق را در آن بخش‌ها هم کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: از آنجا که موبایل ریجیستری نشده قابلیت استفاده شدن ندارد یا اینکه بعد از مدتی از شبکه خارج می شود بنابراین موبایل بدون ریجستری و قاچاق شده قابلیت ورود به بازار را ندارد.

میراشرفی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ رسوب محموله گوشی همراه که از طریق ثبت سفارش وارد گمرک شده باشد نداریم، گفت: آمار دقیقی از رسوب گوشی‌های همراه که از کانال‌های غیرقانونی وارد گمرک شده‌اند را نداریم اما محموله‌هایی که با ثبت سفارش وارد شده‌اند اصلا رسوب نداشتند.

وجود ۷۰ میلیون دلار کالای دپوشده در گمرکات

وی همچنین درباره میزان کالای دپو شده در گمرکات کشور گفت: ‌در حال حاضر 70 میلیون دلار کالای دپو شده در گمرکات داریم که مراحل ثبت سفارش آن طی نشده است عمده مشکلات این کالاهای دپو شده این است که در زمان ثبت سفارش جزو گروه کالایی 2 بودند اما زمانی که وارد کشور شدند با تغییر قوانین وارد گروه کالایی 4 شدند بنابراین امکان ترخیص نداشتند.

وی افزود: در بین این کالاها 200 کانتینر لوازم آ‌رایشی و بهداشتی وجود دارد که در زمان ترخیص به گروه کالایی 4 منتقل شدند بنابراین طبق مقررات در حال حاضر اجازه ترخیص را ندارند که ممکن است به کالای متروکه یا مرجوعی تبدیل شوند.

وی درباره قطعی سامانه‌های مرتبط با گمرک اظهار داشت: گمرک ایران مجری پنجره واحد تجاری فرامرزی است و 25 سازمان به این سامانه متصل هستند که ممکن است هر یک از این سازمان‌ها قطعی در اتصال داشته باشند که عملا از دید کاربر این قطعی سامانه مربوط به گمرک است. این مشکل را با ارتقای پهنای باند به حداقل رسانده‌ایم و از طریق سیستم‌هایی به دنبال شناسایی سامانه‌هایی که قطعی دارند هستیم تا به سازمان منعکس شود و کاربران هیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشند البته اگر زمان این قطعی برای آن سامانه طولانی باشد مجوز اخذ شده تلقی می‌شود.

10 پرونده گمرکی در حال بررسی است

وی همچنین درباره پرونده تخلف یکی از مدیران گمرک در سال‌های گذشته اظهار داشت: در یک سال گذشته هیچ پرونده تخلفی در گمرک نداشتیم البته 10 پرونده باز در گمرک وجود دارد که تمام این پرونده‌ها در حال رسیدگی هستند.

میراشرفی با اشاره به مبنای ارز برای کالاهای وارداتی اظهار داشت: منبای ارز اختصاص یافته برای واردات کالاهای اساسی همان 4200 تومان است و قرار بر این شده که ارز مبنا برای غیر کالاهای اساسی ارز نیمایی باشد تا آثار تورمی کمتری داشته باشد و سود بازرگانی هم نسبت به آن تنظیم شود.

وی همچنین درباره ادعای برخی از مسئولین نسبت به قاچاق سازمان یافته از مبادی قانونی گفت: قاچاق سازمان یافته در گمرکات به سه دلیل کاملا قابل رد است؛ اول اینکه پلیس امنیت در گمرکات حاضر هستند و همکاری دارند از سوی دیگر همکاری نزدیکی با اینترپل وجود دارد از سوی دیگر این کالاهایی که به عنوان قاچاق سازمان یافته مطرح می‌شوند اساسا ورود آ‌نها از گمرک ممنوع است بنابراین امکان قاچاق آنها از مبدا گمرک وجود ندارد.

وی تاکید کرد: از همه مهمتر اینکه کالاها در ورود به کشور به مرجع تحویل گیرنده داده می‌شود که اساسا این مرجع تحویل گیرنده سازمان بنادر پایانه‌ها و انبارهای عمومی هستند بنابراین در ابتدا این کالا تحویل مرجع دیگری می‌شود و نه گمرک.

 وصول 10 هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی

رئیس کل گمرک ایران درباره میزان درآمدهای گمرک در 10 ماه امسال اظهار داشت: درآمد گمرک طبق بودجه سال 98 ، 16 هزار میلیاردتومان باید باشد که در 9 ماهه امسال 10 هزار میلیارد تومان وصول شده است برای بهمن‌ماه هم ضمانت سه هزار میلیارد تومانی وجود دارد و پیش بینی می‌شود که دو هزار میلیارد تومان هم درآمد گمرک در بهمن‌ماه باشد و هزار میلیارد تومان هم در اسفندماه وصول می‌شود بنابراین درآمد پیش‌بینی شده در بودجه برای گمرک به صورت صد در صدی محقق خواهد شد.

حذف کامل کاغذ از روابط گمرکی

وی ادامه داد: رئیس کل گمرک ایران بیان اینکه شعار جهانی گمرک برای سال 2020 گمرک تقویت کننده ثبات مردم شکوفایی اقتصادی و محیط زیست است، گفت: برای ارتقای تجهیزات گمرکی مصمم هستیم از توان داخل استفاده کنیم از این رو توانستیم با الکترونیکی کردن فرآیندها به طور کامل کاغذ را از روابط گمرکی حذف کنیم و برای اولین بار در ایران برای حذف دیدار چهره به چهره از کارشناسان مجازی استفاده کردیم تا رانت، تبانی و جعل اسناد به حداقل برسد.

وی از تجهیز گمرکات به پلمپ‌های هوشمند با تراشه‌های RFAD خبر داد و گفت:‌ با تجهیز گمرکات به این تراشه‌ها بدون معطلی اقدامات مورد نیاز انجام می‌شود و به زودی خرید آنتن‌های RFAD برای تجهیز جاده‌ها هم انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز