خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

نقشه‌ای که برگزیت برای نفت خاورمیانه کشید

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۹۳۵

چنانچه برگزیت در انگلیس تحقق پیدا کند و انگلستان به پنجاه و یکمین ایالت، ایالات متحده امریکا تبدیل شود. پیوند دیرینه آنگلوساکسون میان امریکا و انگلیس احیا می‌شود. در این شرایط اتحادیه اروپا هم نسبت به خاورمیانه طراحی استراتژیک پایداری را عهده‌دار خواهد شد.

فریدون برکشلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تلاش امریکا برای کاهش نقش استرتژیک خلیج فارس اظهار داشت: امریکا از ابتدای دهه ۱۹۵۰ میلادی به طور جدی و گسترده وارد فضای نفت و انرژی خاورمیانه شد. ورود امریکا به منطقه با رشد پرشتاب تقاضای جهانی نفت همراه بود. امریکا با علم به اینکه آینده عرضه فراوان و ارزان نفت در خاورمیانه است، به طور جدی در سرمایه‌گذاری برای اکتشاف و تولید ورود پیدا کرد و البته همزمان در تمام شئونات ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه هم وارد شد. امریکا از سال ۱۹۵۵ به یک وارد کننده خالص نفت تبدیل شد و صادرات نفت را به طور کامل متوقف کرد. همین شرایط، این کشور را بیش از گذشته به نفت وارداتی از خاورمیانه و امریکای جنوبی وابسته کرد.

تحول در امریکا و توجه استراتژیک به خلیج فارس

وی افزود: ایالات متحده طی دهه اخیر با سرمایه‌گذاری در منابع نفت شیل یا نفت خام‌های غیرمتعارف و همچنین منابع نفتی متعارف، بر تولید نفت خام خود افزود. این استراتژی خود کفایی امریکا که در واقع توسط پرزیدنت اوباما شروع شد و به شکلی آرام و به دور از پوشش‌های رسانه‌ای انجام گرفت، امریکا را در آخرین ماه‌های ۲۰۱۹ خودکفا کرد و حتی امروز این کشور به یک صادر کننده نفت خام تبدیل شده است. بدیهی است که بخشی از علاقمندی و توجه استثنایی استراتژیک امریکا به منطقه خلیج فارس و خاورمیانه منبعث از نیاز این کشور به واردات نفت خاورمیانه بود و حالا که امریکا خود به صادرکننده نفت خام تبدیل شده است، نوع نگاه و ماهیت تعامل این کشور به منطقه خلیج فارس هم دستخوش تحولاتی می‌شود.

توجه به منطقه فقط برای مدیریت تجارت جهانی نفت

رئیس دفتر مرکز مطالعات انرژی وین یادآور شد: حالا خاورمیانه و خلیج فارس برای امریکا از آن جهت مهم است که بر عرضه نفت منطقه به رقبای امریکا نظارت کند و مدیریت تجارت جهانی نفت را در اختیار داشته باشد.  

۱۸میلیون نفت از خارمیانه خارج می‌شود

وی گفت: در طرف عرضه هم باید توجه داشته باشیم که موقعیت در خاورمیانه تغییر کرده است. امروز جهان روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند. سهم اوپک از تامین آن ۳۰ میلیون بشکه است. از ۱۳ کشور عضو اوپک ۵ کشور عربستان، عراق، کویت، امارات متحده عربی و البته جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه قرار دارند، قطر هم اوپک را ترک کرده است ولی تولید این کشور کم است. این ۵ کشور با احتساب سهم تولید رسمی جمهوری اسلامی ایران ۲۱/۲ میلیون بشکه در روز تولید دارند. چنانچه فقدان حضور ایران در بازار جهانی را کم کنیم،  منطقه حدود ۱۸ میلیون بشکه تولید دارد.

برکشلی تصریح کرد: توجه به این نکته هم مهم است که ما در اوپک مبنای محاسبات را تولید قرار می‌دهیم. صادرات و تاثیر گذاری بر بازار جهانی بر اساس صادرات است. تولید کنندگان اوپک و منجمله اوپک منطقه خاورمیانه به طور فزاینده‌ای مصرف کنندگان نفت خام تولیدی خود شده‌اند. به طور مثال ایران امروز بیش از نیمی از ظرفیت ۴ میلیون بشکه‌ای خود را مصرف می‌کند.

چین و افریقا از خاورمیانه مهم‌تر شدند

وی ادامه داد: باتوجه به آنچه بیان شد، اکنون کاهش اهمیت استراتژیک خاورمیانه عمدتا ناشی از کاهش دامنه تاثیر گذاری منطقه در عرضه جهانی نفت است. در حال حاضر مصرف کنندگان خود را با طیف گسترده‌تری از منابع تامین نفت مواجه می‌بینند. امروز برای امریکا منطقه دریای جنوبی چین و یا آفریقا مهم‌تر از خاورمیانه شده است. منابع معدنی، فلزات کمیاب، لیتیوم و نظایر آن به تدریج به میدان رقابت اقتصادهای بزرگ تبدیل می‌شوند.

روسیه به دنبال چیست؟

رئیس دفتر مرکز مطالعات انرژی وین در ادامه اظهار داشت: در این میان خاورمیانه برای روسیه، تبدیل به یک زمین رقابتی مهم شده است. روسیه بیش از یک قرن است که می‌خواهد خود را به مدیترانه و آب‌های گرم برساند. البته این برای جمهوری اسلامی ایران هم بسیار مهم است. آخرین بار ایران در زمان سلجوقیان به مدیترانه رسید. ترکیه هم به دنبال کسب جای پا در منطقه است.

نقشی که برگزیت برای دگرگونی بازار نفت عهده‌دار شده

وی خاطرنشان کرد: در این میان چنانچه برگزیت در انگلیس تحقق پیدا کند و انگلستان به پنجاه و یکمین ایالت، ایالات متحده امریکا تبدیل شود. پیوند دیرینه آنگلوساکسون میان امریکا و انگلیس احیا می‌شود. در این شرایط اتحادیه اروپا هم نسبت به خاورمیانه طراحی استراتژیک پایداری را عهده‌دار خواهد شد. تحریم نفتی امریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها منجمله ونزوئلا هم خود نوعی مدیریت عرضه است. ایران و ونزوئلا جمعا حدود ۷/۵ میلیون بشکه نفت آماده ورود به بازار دارند که هر آینه شرایط ایجاب کند، با رفع تحریم وارد بازار خواهد کرد. چین، کره جنوبی و ژاپن، سه مصرف کننده مهم نفت کماکان وابسته به نفت خاورمیانه باقی خواهند ماند.

پایان روزهای خوب نفت

برکشلی تاکید کرد: آنچه عنوان شد، به معنای پایان روزهای خوب نفت است ولی نفت همچنان در طول دو دهه آینده منبع انرژی اول جهان باقی خواهد ماند، اگرچه در اجلاس اقتصادی داووس، محیط زیست و احتراز از انرژی‌های فسیلی، محور اصلی بیشتر بحث‌ها بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز