خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت:

پیشرفت ۹۵ درصدی طرح بهره‌برداری از آب‌های غرب و شمالغرب کشور/ معطل وزارت نیرو هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۹۳۲

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: طرح بهره‌برداری از آب‌های غرب و شمالغرب کشور در شبکه‌های برقی بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و معطل تخصیص آب از سوی وزارت نیرو هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد صالحی‌نژاد امروز در نشست خبری با بیان اینکه بهره‌برداری از آب‌های غرب و شمالغرب کشور از طرح‌های مورد توجه در سال‌های اخیر بوده است، اظهار کرد: این طرح از توجه ویژه مقام معظم رهبری برخوردار است که اعتبار از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وی ادامه داد: در این طرح اجرای شبکه آبیاری و زه‌کشی متناظر با شبکه‌های اصلی رودخانه‌های غرب و شمالغرب کشور در حال اجرا است.

صالحی‌نژاد هدف این طرح را مهار آبهای خروجی از مرزهای کشور عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن جلوگیری از مهاجرت، افزایش بهره‌وری، افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاوری، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کشت‌های گلخانه‌ای و توسعه پایدار بخش کشاورزی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی اضافه کرد: طرح مذکور در سال 93 مصوب و از سال 94 در سطحی معادل با 227 هزار هکتار ابلاغ شد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح 7 میلیارد متر مکعب آب مرزی مدیریت می‌شود، افزود: هدف اولیه کنترل همه این 7 میلیارد متر مکعب آب مرزی بود اما در نهایت 5.6 میلیارد متر مکعب مهار آب‌های مرزی نهایی شد.

صالحی‌نژاد میزان آب اختصاص یافته به بخش کشاورزی در این طرح را 1.8 میلیارد متر مکعب اعلام کرد.

وی گفت: حوزه‌های اجرای این طرح استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از آذربایجان غربی به مساحت 112 هزار و 244 هکتار است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در تشریح بیشتر حوزه‌های آبریز رودخانه‌هایی که شامل این طرح می‌شوند، گفت: در حوزه آبریز رود ارس شامل استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل می‌شود. همچنین در سطح 10 هزار و 855 هکتار و حوزه آبریز رودخانه اترک در محدوده استان‌های شرق شامل گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و شمالی جنوبی می‌شود.

صالحی‌نژاد اضافه کرد: بیشترین سطح مربوط به استان آذربایجان غربی با بیش از 61 هزار هکتار است.

وی درباره میزان پیشرفت این طرح در بخش شبکه‌های فرعی که اجرای آن برعهده وزارت جهاد کشاورزی بوده، بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر تاکید کرد: به رغم پیشرفت 95 درصدی فیزیکی این طرح ما همچنان منتظر تخصیص آب از سوی وزارت نیرو هستیم.

مدیر عامل موسه جهاد نصر درباره آخرین وضعیت تامین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان ما در حال اجرای طرح 46 هزار هکتاری هستیم که این طرح آب‌های رودخانه هیرمند افغانستان به سمت مناطق سیستان هدایت خواهد کرد.

صالحی‌نژاد ادامه داد: آب در این طرح در چاه‌‌نیمه‌ها ذخیره شده و برای مصرف کشاورزی و شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 150 میلیون متر مکعب آب از چاه‌نیمه‌ها برای مصرف شرب است افزود: 800 روستا از این طرح از آب شرب این طرح بهره‌مند می‌شوند همچنین 400 میلیون متر مکعب برای آبیاری 46 هزار هکتار اراضی کشاورزی در سیتسان به کار گرفته خواهد شد.

وی میزان اعتبار تخصیص یافته به این طرح از محل صندوق توسعه ملی را 850 میلیون دلار اعلام کرد.

تشکیل گروه‌های هم‌آب

صالحی‌نژاد از تشکیل گروه‌های هم آب برای توزیع آب در طرح مذکور خبر داد و گفت:‌ در این طرح برای توزیع بهتر آب دو هزار گروه هم‌آب تشکیل دادیم که در هر گروه یک نفر مسئول توزیع عادلانه آب بین کشاورزان است.

مدیرعامل جهاد نصر ویژگی مهم این طرح را صرفه‌جویی 25 درصدی هزینه تامین آب دانست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تامین آب از هیرمند مشکلات با کشور افغانستان مرتفع شده است را اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و افغانستان برای استفاده از 830 میلیون متر مکعب آب رودخانه هیرمند وجود دارد که اکنون این حق‌آبه به بیش از دو میلیارد متر مکعب رسیده است و تنها مشکل ما در این باره زمن اختصاص حق‌آبه از سوی کشور افغانستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز