خبرگزاری کار ایران

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران:

عامل بازدارنده در تمام زمینه‌ها دولتی بودن اقتصاد ما است/ در حوزه پژوهش، دانشگاه‌ها بیشتر کتابخانه‌ای هستند تا عملگرا

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۶۹۰

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: ما در تمام زمینه‌ها خیلی دولتی هستیم و شاید بتوان گفت مهمترین عامل بازدارنده در تمام زمینه‌های توسعه، دولتی بودن اقتصاد ما است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم علوی طالقانی امروز در گردهمایی هم‌اندیشی شرکت و موسسات پژوهشی و دانش بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که در ساختمان صندوق شکوفایی و نوآوری در حال برگزاری است، با بیان اینکه ما منابع زیادی در حوزه انرژی داریم، اظهار کرد: علاوه بر منابع باارزش انرژی، ما از منابع انسانی ارزشمندی نیز برخورداریم، به نحوی که بهترین کارشناسان و دانشمندان در کشور ما حضور دارند.

وی ادامه داد: در هر جا که فرصت و امکانی فراهم شد، این کارشناسان و دانشمندان از خود بهترین عملکرد را نشان دادند.

علوی طالقانی یکی از دلایل مهاجرت دانشمندان از کشور را فراهم نشدن امکان فعالیت آنها در کشور عنوان کرد و افزود: ما نگذاشته‌ایم که بخش خصوصی جایگاه خود را در کشور داشته باشد و موانع مختلفی را پیش روی آنها قرار دادیم.

وی اضافه کرد: شاید بزرگترین این عوامل بازدارنده در تمام زمینه‌ها دولتی بودن اقتصاد ما باشد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران از دیگر موانع پیش روی فعالیت بخش خصوصی و حضور دانشمندان در کشور را آیین‌نامه‌ها و قوانین دست و پاگیر دانست و گفت: در حال حاضر نحوه قانونگذار و نظارتی عامل بازدارنده توسعه کشور شده‌اند و شکل برخورد و مطالبات آنها با بخش خصوصی نادرست و غیرکارآمد است. به گفته وی دستگاه‌های نظارتی هیچگاه نمی‌پرسند چرا کاری نکردید و تنها سوال آنها همیشه این بوده است که چرا این کار را کرده‌اید؟

علوی طالقانی با تاکید بر اینکه این مسئله یکی از نقص‌های بزرگ در کشور برای اقتصاد است، اظهار کرد: تسهیل برای حضور بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان امری است که باید هرچه سریعتر انجام شود تا بتوانیم گام‌های عملی را برای رفع مشکلات کشور برداریم.

وی یادآور شد: در دورانی که آقای واعظ‌زاده مسئولیت معاون علمی فناوری ریاست جمهوری را برعهده داشتند، با یک بخشنامه دو صفحه‌ای اقدامی را انجام دادند که هر شرکت یا فردی می‌توانست با سبک دستاورد پژوهشی و علمی خود در سامانه ظرف دو هفته به نتایج لازم رسیده و پژوهش خود را در مدت‌زمان کوتاهی به مرحله اجرا برساند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران جذب میلیاردها تومان در حوزه پروژه‌های پژوهشی در آن زمان را که ثمره آن رونق شرکت‌های دانش‌بنیان شد را نتیجه همین بخشنامه دو صفحه‌ای برای تسهیل امور برشمرد.

علوی طالقانی با انتقاد از عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه پژوهشی اظهار کرد: بیش از 100 سال است که صنعت نفت در ایران وجود دارد اما همچنان استادان دانشگاه ما در مورد پژوهش سایر کشورها در این حوزه صحبت می‌کنند. به عبارتی دیگر، در حوزه پژوهش، دانشگاه‌ها بیشتر کتابخانه‌ای هستند تا عملگرا.

وی تاکید کرد: البته از زمان وزارت آقای زنگنه ادبیات در حوزه نفت تغییراتی داشته که می‌توان به تقسیم آن به فعالیت‌های مشترک، فعالیت‌های توسعه‌ای و سایت دانشگاهی اشاره کرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: هرچند در نظر گرفتن دانشگاه‌ها به عنوان یکی از میدان‌های فعالیت در حوزه توسعه صنعت نفت در نظر گرفته شده است اما کارنامه دانشگاه‌ها نشان می‌دهد به پژوهش در آنها دچار فردگرایی شده است.

به اعتقاد علوی طالقانی، استادان دانشگاهی برای پیش بردن پژوهش‌های خود حاضر به همکاری با یکدیگر نیستند و حتی دانشگاه‌ها نیز همکاری‌های موثری برای پیشبرد پژوهش‌ها ندارند.

وی این موضوع را موجب آسیب‌پذیری بخش پژوهش دانست و گفت: تا زمانی که استادان دانشگاه و دانشگاه‌های ما به دنبال پیشبرد پژوهش‌های خود به صورت فردگرایی باشند، نمی‌توان انتظار داشت به نتایج مثبتی در این حوزه برسیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران ناامیدی حاکم بر جامعه را آسیب دیگری عنوان کرد که اکنون همه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی به آن دچار شده‌اند.

علوی طالقانی افزود: جوانان ما تمام‌خواه شده‌اند و می‌خواهند یک‌شبه به همه چیز برسند اما این امر ممکن نمی‌شود و نتیجه آن ناامیدی بیشتر برای آنها است.

وی خواستار فرصت‌سازی بیشتر برای جوانان به ویژه در حوزه دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوپا شد و گفت: باید به جوانانی که در حوزه دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوپا آموزش دهیم که اگر می‌خواهند زودتر به نتیجه برسند باید بازار را بشناسند و در این میان ما وظیفه بزرگی را برعهده داریم.

علوی طالقانی وظیفه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه را برگزاری دوره‌های آموزشی برای شناخت بازار به شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی ایران در دوران جنگ تحمیلی افزود: در آن زمان ما باور داشتیم که کشورمان دچار جنگ شده و باید برای بهبود شرایط، همه امکانات را بسیج کنیم اما در حال حاضر به رغم اینکه کشور دچار جنگ اقتصادی شده، ما هنوز به این باور نرسیده‌ایم که باید با حداکثر توان آماده رویارویی با آن باشیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه قوانین کنونی کشور با شرایط جنگ اقتصادی سازگار نیست، گفت: تا زمانی که قوانین مطابق با شرایط مناسب اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار داشت که شرایط بهبود یابد و تمام عوامل بازدارنده ذکر شده به عنوان مانع بزرگتر مقابل توسعه کشور باقی خواهند ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز