خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با ایلنا:

ریزش یک دهم درصدی ارزش بازار در روز گذشته/ سرمایه‌های جدید با نگاه میان‌مدت وارد شود/ توقف دستوری و کاذب ریزش در بلندمدت جواب نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۵۹۴

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه به هیچ وجه سرمایه ای با هدف نوسان گیری در این شرایط وارد بازار رسمایه نشود، گفت: در برخی از مواقع به دلایل ملاحظات سیاسسی و حاکمیتی جلوی ریزش های به صورت کاذب گرفته می شود، این اقدام شاید در بازه سه هفته ای جواب دهد اما در بلند مدت تا زمانی که اصلاح مورد نظر تحلیل گران انجام نشود و قیمت ها به جذابیت نرسند سرمایه جدید وارد بازار نمی شود.

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در پی تنش‌های اخیر در منطقه اظهار داشت: روز گذشته میزان ریزش بازار سرمایه بیش از 16 هزار واحد معادل 4.3 درصد بود که رقم بسیار قابل توجهی برای ریزش در یک روز محسوب می‌شود و رکود ریزش شاخص در این مدت زمان شکسته شد اما این ریزش متناسب با ارزش بازار بود.

وی با بیان اینکه کسی وارد بازار سرمایه می‌شود باید بداند که این بازار سریع‌ترین واکنش را به اتفاقات نشان می‌دهد و باید این ریسک‌ها را هم بپذیرد، گفت: بازار سرمایه به همان اندازه‌ای که بازده‌های خارق العاده می‌دهد برخی مواقع هم ریسک کاهش ارزش قیمت‌ها هم در آن وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه عامل مهمی که قیمت‌ها مبتنی بر آن ارزش گذاری می‌شوند بحث امنیت سرمایه گذاری و کسب انتفاعاتی است، افزود: اگر انتفاعاتی متصور نشود و سهام در معرض ریسک باشند این شرایط  بر روی قیمت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به معادلات و اتفاقات جدید بازار نیاز به محاسبات جدید برای قیمت گذاری‌ها دارد و فاکتورهای جدید و تاثیرگذار در بازار باید لحاظ شوند و باید سطح ریسک در نظر گرفته شده، بالا برود.

میرمعینی با تاکید بر اینکه سهام‌داران به هیچ وجه به فکر نوسان‌گیری در این شرایط نباشند، اظهار داشت: اگر قرار است سرمایه جدید وارد بازار شود سرمایه‌داران باید دید 6 ماه تا یک سال و با نگاه میان مدت به بازار داشته باشند. اما در حال حاضر فروشنده در بازار زیاد است و سرمایه گذارانی که تحمل ریسک آنها پایین است به دنبال فرصتی هستند که سرمایه خود را از بازار سرمایه خارج کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پول هوشمند فرار است و به سمتی هدایت می‌شود که ریسک حداقلی را داشته باشد، بنابراین شاید سرمایه‌داران بازده آنچنانی کسب نکنند اما در این شرایط به دنبال حفظ ارزش دارایی‌ها هستند، بنابراین توصیه می‌شود افراد با هدف نوسان‌گیری وارد بازار نشوند.

وی درباره خواسته عده‌ای مبنی بر تعطیلی چند روزه بازار سرمایه گفت: به هیچ وجه موافق تعطیلی بازار سرمایه برای چند روز با هدف عبور از تنش‌ها نیستم و آن را اختلال در مکانیسم بازار می‌بینم.

میرمعینی با تاکید بر اینکه نباید بازار سرمایه را تمام شده تلقی کرد هر چند الان روند منفی است اما به نقاط جذاب هم می‌رسد، ادامه داد: این گونه نیست که تا هر زمان که تنش ادامه داشته باشد، شاهد ریزش باشیم باید هر چه زودتر قیمت‌ها اصلاح شوند و به سطح تعادل برسند در این صورت اثر اخبار التهابات بر بازار کمتر می‌شود.

وی تاکید کرد: در برخی از مواقع به دلایل ملاحظات سیاسی و حاکمیتی جلوی ریزش‌های به صورت کاذب گرفته می‌شود، این اقدام شاید در بازه سه هفته ‌ای جواب دهد اما در بلندمدت تا زمانی که اصلاح مورد نظر تحلیل‌گران انجام نشود و قیمت‌ها به جذابیت نرسند سرمایه جدید وارد بازار نمی‌شود و مکانیسم عرضه و تقاضا ایجاد نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دیروز عدد زیادی از بازار خارج نشد و 4 هزار میلیارد تومان بیشتر معادمله نشد و امروز هم احتمالا همین روند را شاهد خواهیم بود، گفت: این رقم در مقابل اعدادی که در بازار سرمایه گذاری شده است، قابل توجه نیست. ارزش امروز بورس و فرابورس هزار و 600 هزار میلیارد تومان است و تنها  400 هزار میلیارد تومان سهام خرد شناور در بازار وجود دارد.

میرمعینی اظهار داشت: 25 درصد از ارزش بازار سهم شناوری یعنی همان 400 هزار میلیارد تومان است و روز گذشته ریزش 4 هزار میلیارد تومان یعنی یک دهم درصد ارزش بازار را داشتیم که این رقم اثرگذاری بالایی ندارد. آنهایی که از بازار سریع خارج می‌شوند، از جمله فعالانی هستند که دسترسی به سامانه معاملاتی سریع دارند و سرمایه این این افراد در اوراق و سپرده می‌ماند و دوباره به بازار سرمایه برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: با ادامه این روند در بلندمدت، شاید شاهد خروج سرمایه از بازار باشیم و تعمیق و ایجاد رکود در بازار سرمایه خروج سرمایه را شکل می‌دهد که در این صورت آسیب‌هایی هم به سایر بازار وارد می‌شود و شاهد سفته بازی‌ها در بازار ارز، طلا، سکه و ...خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده کوتاه مدت بازار گفت: به طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه پیش می‌آید و تمام برآوردها در حال حاضر شرطی است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز