خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق توسعه ملی:

اشتباهات صندوق ذخیره ارزی را تکرار نمی‌کنیم/ سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به 36 درصد رسید

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۹۵۲

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: متاسفانه صندوق ذخیره ارزی به دلیل عدم کفایت نظارت، به طرح‌هایی داده شد که راندمان کافی نداشتند یا طرح‌هایی که با شکست مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مرتضی شهید زاده در مراسم امضای تفاهم نامه تامین مالی تاسیس کارخانه تولید کاغذ در استان خوزستان با بیان اینکه صندوق توسعه ملی یکی از ابتکارات بزرگ اقتصادی کشور که توسط مقام معظم رهبری بوده است، گفت: بعد از انقلاب همواره خواسته شده بود که از محل منابع فروش نفت برای توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد رفاه نسل آینده استفاده کنیم که در این راستا سازوکار صندوق ذخیره ارزی طراحی شد.

وی افزود: متاسفانه صندوق ذخیره ارزی به دلیل عدم کفایت نظارت، به طرح‌هایی داده شد که راندمان کافی نداشتند یا طرح‌هایی که با شکست مواجه شدند.

مدیرعمل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه در برنامه پنجم و ششم توسعه با ابتکار رهبری بحث ایجاد صندوق توسعه ملی مطرح شد، گفت: سالانه 20 درصد از منابع فروش نفت به این صندوق واریز شد که امروز آن را به 36 درصد رسانده‌ایم. منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ منافع نسل آینده و توسعه طرح‌های اقتصادی است.

شهیدزاده با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی تضمینی برای آیندگان کشورمان است گفت: نسل آینده بدانند که مدیران فعلی به فکر آنها بودند و برای آنها سرمایه‌گذاری کردند.

وی افزود: خوشبختانه در اساسنامه و مرامنامه اعتباری صندوق توسعه ملی نهادی نظارتی منظور شده تا اشتباهات صندوق ذخیره ارزی تکرار نشود.

شهیدزاده تاکید کرد: از صندوق توسعه ملی فقط به پروژه‌هایی تسهیلات ارائه می‌شود که صادراتی باشند و استانداردهای ملی و بین المللی را رعایت کنند. صادراتی بودن پروژه‌ها این گارانتی را می‌دهد که شرکت‌ها می‌توانند اقساط ارزی آن را بپردازند.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی با اشاره به ارائه تسهیلات به پروژه‌های بالادستی نفتی گفت: توسعه پروژه‌های نفتی باعث افزایش فروش نفت و در نهایت افزایش منابع صندوق می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر امروز صادرات بخش کشاورزی افزایش یافته یا شاهد اجرای راه‌آهن چابهار زاهدان هستیم به این دلیل است که صندوق توسعه ملی این پروژه‌ها را پشتیبانی می‌کند.

وی گفت: با حمایت صندوق توسعه ملی دانش پرورش ماهی در قفس از کشور نروژ به ایران منتقل شد و 20 هزار تن ماهی در قفس پرورش داده‌ایم.

شهیدزاده با اشاره به حمایت صندوق از شرکت‌های استارت‌آپی ادامه داد: شرکت‌های استارت‌آپی می‌توانند نقش قابل توجهی در توسعه اقتصاد کشورمان داشته باشند و با کمک سازمان برنامه توانسته‌ایم این شرکت‌ها را شناسایی و از آنها حمایت کنیم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه پروژه کارخانه تولید کاغذ یک پروژه استراتژیک است گفت: شاهد آن بودیم که با کمبود کاغذ برای مطبوعات کشور و کتب درسی مشکلاتی ایجاد شد در راستای رفع این مشکلات تصمیم گرفتیم کارخانه تولید کاغذ در کشور داشته باشیم.

شهیدزاده با اشاره به صحبت‌های رهبری در نمایشگاه کتاب سال گذشته گفت: همان زمان که رهبری اعلام کردند برای کاغذ مملکت باید فکری کنید این جمله را راهنمای مسیر خود قرار دادیم و سازوکاری برای رفع این مشکل اتخاذ شد.

شهیدزاده تاکید کرد: در صندوق توسعه ملی پول برای اجرای چنین پروژه‌هایی وجود دارد از سوی دیگر نهادی مانند ستاد اجرایی فرمان امام توان عملیاتی کردن این پروژه‌ها را در اختیار دارد بنابراین با پشتیبانی سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی و همکاری ستاد نسبت به تامین مالی تاسیس کارخانه کاغذ اقدام کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز