خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

دعوت وزارت نفت از دانشگاه برای اندازه‌گیری میزان احتراق در شهرها/ با کاهش ۱۰ میلیون لیتر بنزین، ۱.۸ میلیارد دلار عاید کشور می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۷۱۹

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر 1.4 میلیون خودرو شامل ون، تاکسی و وانت مجوز سی ان جی سوز دارند که در حال حاضر 20 میلیون لیتر مصرف سوخت دارد اگر این میزان مصرف به 10 میلیون کاهش یابد با هزینه هر لیتر 50 سنتی بنزین، 1.8 میلیارد دلار عایدی خواهیم داشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا صادق‌آبادی در همایش «سی ان جی فرصت توسعه پایدار» اظهار داشت: شدت مصرف انرژی کشور در بخش حمل و نقل، نیروگاه، خانگی و صنایع بالاست و ادامه وضع موجود به لحاظ اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی ممکن نیست.

وی افزود: هر سال وقتی جدول تولید و مصرف حامل‌های انرژی را ملاحظه می‌کنیم ارقام پیش‌بینی و مصرف اصلا فاصله قابل توجهی ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با بیان اینکه سیاست‌گذاری در سطح ملی و کشور در هر زمینه‌ای بیش از هر چیز نیاز به ایجاد اجماع دارد که همه یک موضوع را پذیرفته و آن را اجرا کنند تصریح کرد: با شدت مصرف کنونی در افق 5 تا 10 ساله ادامه وضع میسر نیست.

وی گفت: با شدت مصرف کنونی روزانه 750 تا 800 میلیون متر مکعب گاز مایع مصرف می‌شود که هر احتراقی هر قدر هم که کامل باشد تولید آ‌لایندگی می‌کند با این اوصاف یکی از سوالات این است که باید بدانیم ظرفیت شهرهای مختلف برای احتراق چگونه است.

صادق‌آبادی تاکید کرد: صرف ایجاد تنوع در سوخت سازنده نیست اگر چه سوخت گاز مزیت اقتصادی داشته و پاک است ولی به هر حال هر احتراقی آلاینده است مثلا ما باید بدانیم در تهران بخش صنعت، خانگی و یا نیروگاهی و حمل و نقل چقدر احتراق دارند و بر این مبنا سیاست‌گذاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه سیاست‌گذاری احتراق در هر شهری باید زمینه همکاری با دانشگا‌ه‌ها فراهم شود و مدلسازی کلان در حوزه میزان مصرف سوخت مشخص شود، گفت: بعد از اینکه ظرفیت‌های زیست محیطی شبیه‌سازی شد که چه میزان امکان احتراق وجود دارد باید سیاست گذاری صورت گیرد مثلا در شهری که باران می‌بارد شاید نیازی به اجبار استفاده از بنزین یورو 5 نباشد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: باید با منابع محدود برنامه و سیاست‌گذاری کنیم و اقتصادی‌ترین تصمیم را اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه چالش امروز سیاست‌گذاران ما قدرت اجماع است، افزود: برای حل این موضوع دانشگاه کمک زیادی می‌تواند بکند زیرا سیاسی تصمیم نمی‌گیرد و غرض‌ورزی در کار نیست. مطالعات منافع ملی را در نظر گرفته و از نتایج آن می‌توان استفاده کرد. اینکه چه میزان روی بخش ریلی سی ان جی و یا بنزین باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و یا در زمینه واردات و صادرات خودروسازی و صنایع انرژی‌بر باید برنامه‌ریزی صورت و گیرد و سرمایه تمام این بخش‌ها ظرف سه تا چهار ماه بازگشت خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر 1.4 میلیون خودرو شامل ون، تاکسی و وانت مجوز سی ان جی سوز دارند که در حال حاضر 20 میلیون لیتر مصرف سوخت دارد اگر این میزان مصرف به 10 میلیون کاهش یابد با هزینه هر لیتر 50 سنتی بزنین 1.8 میلیارد دلار عایدی خواهیم داشت که تاثیر آ‌ن را در اقتصاد ملی، محیط زیست و رضایتمندی جامعه شاهد خواهیم بود.

صادق‌آبادی گفت: به اعتقاد بنده باید برای نوع مصرف سوخت باید سندی با همکاری دانشگاه تهیه شود تا انرژی  هدفمند تولید و توزیع شده و اشتغال و رشد اقتصادی ایجاد شود. این پروژه می‌تواند ظرف 12 تا 15 ماه به اجرا برسد و مهم تر اینکه به سمت و سویی برویم که در حوزه تولید و مصرف با همکاری دانشگاه سیاست گذاری داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز