خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

وضعیت تولیدکنندگان سرب و روی نامناسب است/ تولیدکنندگان با ۳۵ درصد ظرفیت کار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۶۵۵

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران، وضعیت تولیدکنندگان سرب و روی را نامناسب دانست و گفت: برای صادرات کنسانتره سرب و روی عوارض 20 درصدی اعمال کرده‌اند؛ این عوارض باعث شده تا مصرف کنندگان، کنسانتره‌ سرب و روی را با قیمت 120 تا 150 دلار ارزان‌تر از قیمت بازار جهانی خریداری کنند.

حسن حسینقلی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی ایلنا، با انتقاد از شرایط تولید کنندگان سرب و روی، افزایش عوارض صادرات و کاهش قیمت کنسانتره را جفایی در حق تولیدکنندگان کنسانتره سرب و روی دانست که رفته رفته باعث رکود کاری و از دست دادن اشتغال برخی از آنها خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ تولیدکننده کنسانتره سرب که در شرایط سخت اقتصادی با وجود کار سخت و  زیان آور تولید انجام می‎دهد، حاضر نیست کنسانتره خود را 120 تا 150 دلار کمتر از بازار جهانی به فروش برساند.

وی با بیان اینکه تمام کنسانتره‌ها در کشور مصرف نمی‌شود، افزود: در حال حاضر کنسانتره سولفوره سرب در داخل مصرف ندارد؛ زیرا شرکت مصرف کننده فیلترهای زیست محیطی آن را ندارند. با این وجود به چه دلیل به آن عوارض وضع می‌شود؟

حسینقلی ادامه داد: ‌خوشبختانه مشکلی در بخش کنسانتره اکسید روی، وجود ندارد؛ زیرا قیمت داخلی بالاتر از قیمت صادراتی آن است و احتیاجی به دخالت دولت نیست و در 20 سال گذشته، بازار مسیر خود را پیدا کرده و خریدار و فروشنده به نقطه مشترک رسیده‌اند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران، در مورد کنسانتره سولفوره روی گفت:‌ خریداری برای این کنسانتره وجود ندارد و حجم زیادی از این ماده دپو شده است؛ بنابراین دولت باید اجازه صادرات به آن بدهد.

وی ادامه داد: ‌در حال حاضر دولت اجازه صادرات شمش سرب را نمی‌دهد و صادرات آن به ندرت صورت می‌گیرد. برخی از واحدهای تولیدکننده شمش سرب، به صورت غیر قانونی تولید کرده و به محیط زیست آسیب می‌زند؛ اما در این بین، تولیدکنندگانی هستند که با توجه به مسائل محیط زیست فعالیت می‌کند؛ اما دولت به آنها نیز اجازه صادرات نمی‌دهد؛ این امر باعث ورود سودجویان می‌شود.

وی با بیان اینکه 6 برابر مصرف داخل، روی تولید می‌شود،‌ گفت: در حال حاضر سالانه حدود 200 هزار تن روی در کشور تولید می‌شود؛ این در حالی است که نیاز داخل 35 هزار تن است. در حال حاضر واحدهای عرضه‌کننده روی، در بورس کالا مجاز هستند که چهار برابر مقداری که در بورس عرضه دارند، صادر کنند. این قانون‌ها مانع تراشی برای رونق تولید است و رانت ایجاد می‌کند.

حسینقلی با انتقاد از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که 4 ماه از سال را از تامین مواد اولیه واحدهای تولیدکننده شمش روی خودداری کرد، گفت: امسال واحدهای تولید کننده شمش روی، چهار ماه بدون مواد اولیه بودند و دولت توجه‌ای به میلیاردها سرمایه که در این کارخانه‌ها برای امر تولید هزینه شده است، نمی‌کند. این در حالی است که از تولیدکنندگان، توقع صادرات و حفظ اشتغال دارند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران، تصریح کرد: اکثر تولید کنندگان سرب و روی با 35 تا 40 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و این امر ناشی از دخالت دولت در قیمت گذاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز