خبرگزاری کار ایران

فرهاد دژپسند مطرح کرد:

جزئیات دستورالعمل مسیر سبز برای مودیان مالیاتی/ پیشنهادات وزارت اقتصاد برای اصلاح نظام بانکی

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۰۰۵

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی پس از چند ماه وقفه شامگاه دوشنبه جلسات خود را مجدد آغاز کرد و اتاق بازرگانی ایران به نمایندگی از بخش خصوصی مشکلات فعالان اقتصادی را با دولت مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران درباره مسیر سبز و طرح تشویقی سازمان امور مالیاتی برای مودیان گفت: در راستای بهبود فضای کسب و کار مودیانی که عملکرد قابل‌قبولی در پرداخت مالیات‌های خود دارند مشمول مسیر سبز مالیاتی خواهند شد.

وی افزود: من به شخصه شاهد بودم برخی مودیان مالیاتی برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خود در همان موعد مقرر خود دنبال پرداخت رقم مالیاتی بودند فلذا چنین افرادی باید بدون معطلی هر گونه گواهینامه مالیاتی را دریافت کنند.

دژپسند تصریح کرد: این افراد نباید تحت هیچ شرایطی در سازمان مالیات معطل شوند بر همین اساس دستورالعملی را تنظیم کرده‌ایم که سازمان امور مالیاتی این مودیان را در مسیر سبز مالیاتی قرار دهد.

وی درباره جزئیات این دستورالعمل گفت: دستورالعمل مسیر سبز در حال تنظیم است و در آینده‌ای نزدیک ملاک عمل قرار خواهد گرفت طوری‌که مودیان خوش‌حساب که دارای کارنامه مشخص در پرداخت مالیات‌های خود هستند بتوانند برای انجام امور خود و دریافت گواهینامه‌های مورد نیاز خود با حداقل زمان مواجه شوند.

اصلاح نظام بانکی

دژپسند درباره پیشنهادات وزارت اقتصاد برای اصلاح نظام بانکی گفت: یکی از تاکیدات مهم رئیس‌جمهور هنگامی که متصدی وزارتخانه شدم تهیه طرح اصلاح نظام بانکی بود که بر این اساس این طرح تنظیم و به رئیس‌جمهور تقدیم شد.

وی ادامه داد: اجرای حاکمیت شرکتی، ناترازی بانک‌ها، مطالبات معوق، دارایی‌های منجمد و اصلاح مدیریت داخلی بانک‌ها از جمله مواردی هستند که در طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای اصلاح نظام بانکی به رئیس جمهور ارائه شده است. اکنون اصلاح نظام بانکی در بانک‌های دولتی آغاز شده است. این در حالی است که در جلسه پنجشنبه هفته گذشته با مدیران عامل بانک‌ها همین موضوع مورد بررسی قرار گرفت تا گام‌های عملیاتی را برای اصلاح نظام بانکی برداشته شود.

دژپسند درباره دیجیتالی کردن نظام بانکی گفت: با دیجیتالی کردن و دیوار شیشه‌ای بانک‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند ارائه خدمات بهتری داشته باشند باعث کاهش هزینه نظام بانکی نیز خواهد شد.

دژ پسند درباره برآورد فرار مالیاتی گفت: بیشتر فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار، مالیات خود را در موعد مقرر پرداخت می‌کنند اما برآورد ما این است که میزان فرار مالیاتی بدون احتساب جریمه و دیرکرد ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: بر اساس بخشنامه‌ای از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی اخیرا ابلاغ شده آن دسته از افرادی که تا ۳۰ مهرماه مالیات‌های خود را صفر کنند جریمه آنها صفر خواهد شد.

دژپسند افزود: در ۱۸ ماه گذشته ۶۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم و میزان برگشت ارز ۲۷ میلیارد دلار بوده که حاکی از بازگشت ۴۵ درصد از ارز صادراتی است.

برگرداندن ارز صادراتی به کشور دغدغه صادرکنندگان

دژپسند درباره عودت مالیات ارزش افزوده به صادرکنندگان گفت: برابر قانون، صادرات از مالیات ارزش افزوده معاف است و سازمان مالیات موظف است ظرف ۳۰ روز مالیات پرداختی صادرکنندگان بازگرداند. البته سال گذشته این بازگشت منوط به رفع تعهد ارزی شد که همین امر باعث بروز مشکلاتی شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با همکاری مرکز آمار ایران در دو هفته آینده بررسی‌های لازم را برای تسریع در برگشت مالیات انجام خواهند داد.

دژپسند درباره مشکلات اعطای تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی گفت: در این‌خصوص در شورای گفتگو بحث مفصلی داشتیم و مقرر شد در عرض یک‌هفته دستگاه‌های مربوطه مستندات قانونی خود را ارائه کنند در غیر این صورت این دستورالعمل اصلاح خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز