خبرگزاری کار ایران

محمد امید خبر داد:

افزایش خانوار روستایی تحت پوشش بیمه به 50 درصد/ شاهد مهاجرت از روستاها هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۹۰۸

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان دولت تعداد خانوارهای روستایی تحت پوشش بیمه به 2.5 میلیون نفر خانوار افزایش پیدا می‌کرد که معادل 50 درصد جمعیت خانوار روستایی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد امید در نشست خبری ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر با تاکید بر اینکه به رغم تمام اقدامات انجام شده شاهد مهاجرت از روستاها هستیم، افزود: تسهیلات خوبی در قالب‌های مختلف به روستائیان پرداخت شده اما کمتر به اشتغال توجه کردیم و این امر موجب شده که مهاجرت از روستاها اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: دولت از سال 96 یکی از مهمترین اهداف خود را ایجاد اشتغال در روستاها برای کاهش مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس قرار داده است.

امید با اشاره به تصویب پرداخت یک‌ونیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی گفت: از طریق پرداخت تسهیلات از این منبع مالی توانسته‌ایم طرح‌های مختلفی را در روستاها فعال کنیم تا از این طریق با ایجاد اشتغال یکی از اهداف مهم دولت که جلوگیری از مهاجرت یا مهاجرت معکوس است را محقق کنیم.

وی اضافه کرد: از دیگر اهداف بسیار مهمی که دولت دوازدهم برای روستائیان پیگیری می‌کند توسعه بیمه اجتماعی روستائیان است که در این ارتباط بیش از یک‌میلیون نفر از سرپرست‌های خانوار روستایی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند.

امید ادامه داد: علاوه بر این تعداد یک صد هزار مجری طرح اشتغال روستایی کشور نیز در همایش روز روستا به مجموعه بیمه اجتماعی روستایی ملحق خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما این است که هر کسی که در روستا شاغل است از بیمه اجتماعی بهره‌مند شوند افزود: در بیمه اجتماعی روستائیان دولت دو سوم از سهم بیمه را پرداخت و روستائیان تنها یک سوم از سهم بیمه را بر عهده دارند.

به گفته معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری روستائیان شاغلی که 800 هزار تومان درآمد داشته باشند سهم بیمه آنها کمتر از 50 هزار تومان خواهد بود.

امید با تاکید بر اینکه تعداد خانوارهای روستایی که باید بیمه اجتماعی شوند، پنج برابر آمار موجود است اظهار کرد: در حال حاضر تنها 20 درصد از خانوارهای روستایی از بیمه اجتماعی برخوردار هستند در حالی که این آمار باید به پنج برابر افزایش پیدا کند.

وی برخی از گروه‌های هدف در بیمه اجتماعی روستایی را مددجویان بهزیستی و کمیته امداد عنوان کرد و افزود: باید سازمان بهزیستی و کمیته امداد نیز برای تحقق هر چه بیشتر بیمه اجتماعی روستائیان به کمک ما بیایند تا این امر مهم سریعتر محقق شود.

امید درباره برنامه دولت برای بیمه اجتماعی روستائیان در سال آینده گفت: دولت در نظر دارد تا تعداد خانوارهای تحت پوشش بیمه اجتماعی را در سال آینده به دو برابر رقم سال جاری برساند.  

وی در ادامه سخنان خود درباره طرح‌هایی که در روز ملی روستا و عشایر به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: ‌714 میلیارد تومان طرح اشتغالزایی روستایی در روز ملی روستا و عشایر معرفی و به بهره‌برداری خواهد رسید که شامل 2470 پروژه می شود که برخی از آنها شامل 392 خدمات ارتباطی، 54 راه آسفالته، 71 مجتمع آبرسانی، 15 واحد بهداشت درمانی، 150 طرح برق‌رسانی، 27 ساختمان ورزشی و ... است.

امید تاکید کرد: افتتاح این پروژه‌ها در روز ملی روستا و عشایر تعداد روستاهای برخودار از راه آسفالته به 74 درصد، تعداد روستاهایی که به آنها گازرسانی می‌شود 175 درصد خواهد رسید و روستاهای برخودار از اینترنت به 93 درصد می‌رسد.

وی اضافه کرد: همچنین تعداد روستاهای شامل طرح مقاوم سازی به 35 درصد تعداد روستاهای برخودار از دهیار به 95 درصد و تعداد روستاهای برخودار از آب آشامیدنی به 40 درصد افزایش پیدا می‌کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از برخورداری صد در صد روستاهای بالای 20 خانوار کشور از شبکه گازرسانی تا پایان دولت خبر داد.

امید رشد مراکز آموزشی در روستاها را 70 درصد عنوان کرد و افزود: تعداد روستاهایی که از مراکز آموزشی بهره‌مند هستند به 53 هزار روستا رسیده است.

وی با بیان اینکه در بخش توسعه روستایی آمار هفتگی خدمات دولت داریم افزود: بر اساس این آ‌مار هفته‌ای 47 روستا به شبکه گاز و 30 روستا به شبکه آبرسانی و 25 روستا به شبکه برق و 99 روستا به شبکه اینترنت متصل می‌شوند.

امید با تاکید بر اینکه به رغم تمام این خدمات باید زیرساخت توسعه اشتغال در روستاها مدنظر قرار گرفته شود افزود: از دولت دوازدهم برای رسیدن به این هدف 18 هزار میلیارد تومان با نرخ سود تا 6 درصد و سرمایه در گردش با نرخ سود 10 درصد را در نظر گرفته است که تاکنون 9 هزار میلیارد تومان آن جذب و کارسازی شده است.

امید ادامه داد: در این هفته نیز 1500 میلیارد تومان دیگر برای ایجاد اشتغال جذب خواهد شد.

وی از به امضا رسیدن هفت تفاهم‌نامه در روز ملی روستا و عشایر خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه‌ها برای بهره‌مندی روستاها در خراسان جنوبی از خدماتی مانند آبرسانی، بیمه و پرداخت تسهیلات به امضا خواهد رسید.

امید افزود: همچنین تا پنج تفاهم نامه دیگر با نهادهای مختلف به امضا می‌رسد که تمام روستاها در سراسر کشور از آن بهره‌مند خواهند شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما به دنبال این هستیم که با کمک مجلس و دولت منابع مالی اشتغال‌زایی روستایی را تا پنج سال در این حوزه نگه داریم اظهار کرد: به دنبال این هستیم که حداقل پنج سال منابع مالی اشتغال روستایی را به صورت فعال در حوزه توسعه روستایی حفظ کنیم به این ترتیب که پس از بازپرداخت تسهیلات اعتبارات دوباره به چرخه توسعه اشتغالزایی در روستاها باز گردد.

وی گفت: تا این لحظه توانسته‌ایم مجلس را برای تصویب این امر با خود همراه کنیم و به نظر می‌رسد علاوه بر مجلس دولت نیز موافق آن باشد.

معاون توسعه روستایی با اشاره به تاثیرات پرداخت تسهیلات اشتغال در روستاها گفت: آمارها نشان می‌دهد که تنها 16.5 درصد انحراف در طرح‌های اشتغال روستایی اتفاق افتاده است که رقم اندکی است ضمن اینکه شاهد مهاجرتم معکوس از روستاها بوده‌ایم.

امید در پایان اظهار کرد: امسال بر خلاف سال‌های گذشته تصمیم گرفته‌ایم که روز روستا و عشایر را از تهران به استان خراسان جنوبی منتقل کنیم تا به این نحو برخورداری روستاها از نتایج این روز بیشتر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز