خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران مطرح کرد:

خطر فرونشست در مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ تهران/ افزایش ۱۲۳ درصدی ورودی آب به سدهای پنج‌گانه تهران/ تخلیه ۳ سد برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۲۳۶

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران گفت: در حال حاضر در برخی دشت‌ها روزانه یک میلی‌متر و در برخی دشتها نیم میلی‌متر فرونشست داریم و در این رابطه شهریار و ورامین بحرانی‌تر و در مرحله قرمز هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیدحسن رضوی در نشست حاشیه‌ای پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب اظهار داشت: در سال آبی گذشته (۹۸-۹۷) ۳۸۷ میلی‌متر بارندگی در استان تهران داشتیم که نسبت به سال آبی قبل ۵۲.۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۹ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سال گذشته پاییز و بهار خوبی داشتیم و در این دو فصل بیشترین بارش‌های دریافتی را داشتیم. براساس اعداد و ارقام باید پاییز ۱۵ درصد، زمستان ۴۵ درصد، بهار ۳۵ درصد و تابستان ۴ درصد بارندگی داشته باشیم. این اعداد در دو دهه گذشته به شدت تغییر کرده به نحوی که در برخی سال‌ها در زمستان کمتر از ۱۰ درصد بارندگی داشتیم و در بهار میزان بارندگی ۷۰ درصد بوده است و با توجه به اینکه در زمستان بارش‌ها به صورت برف نبوده بارندگی‌های بهاری غیرموثر بوده و فقط برای کشاورزی جایگزین آبیاری شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران گفت: سال گذشته از نظر بارندگی اتفاقات خوبی افتاد و شرایط بهتر شد به طوری که در برخی استان‌ها منجر به خسارت نیز شد و سیلاب‌هایی در برخی استانها رخ داد. در استان تهران ۱۳۷ میلی‌متر بارندگی بهاره ثبت شد که از این رقم ۱۱۲ میلی‌متر در فروردین ماه رخ داده و باعث سیلاب و پر شدن مخازن شد و به طور کلی در بهار ۷۳ درصد نسبت به بلندمدت قبل افزایش بارندگی داشتیم.

افزایش ۳۴۸ درصدی بارندگی در سال آبی گذشته

وی ادامه داد: در پاییز سال قبل ۱۳۰.۵ میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به سال قبل ۳۴۸ درصد افزایش و نسبت به شرایط نرمال ۱۰۰درصد افزایش داشته است.

رضوی خاطرنشان کرد: بارندگی‌های پاییز و زمستان سال گذشته باعث شد ۲ میلیارد و ۶۱۴ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای پنج‌گانه تهران شود که نسبت به سال قبل از آن که یک میلیارد و ۱۷۳ میلیون متر مکعب بود، ۱۲۳ درصد افزایش داشته باشد.

وی یادآور شد: شرایط تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت در سال آبی قبل در استان تهران از نظر آب‌های سطحی بهبود یافت ولی مشکلات در آب زیرزمینی به خصوص در بخش صنعت همچنان باقی است اما در غالب طرح‌هایی سعی می‌کنیم مشکلات تامین آب صنعت در تابستان سال ۹۹ تکرار نشود.

وی با بیان اینکه ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب بیشتری نسبت به سال‌های نرمال داریم، گفت: در شرایط کنونی وضعیت مخازن مطلوب است.

تخلیه آب کرج، لتیان و ماملو برای مدیریت سیلاب احتمالی

وی افزود: برای مدیریت سیلاب سال جدید همچنان در سدهای لتیان، کرج و ماملو تخلیه آب و تامین آب زیست محیطی در دستور کار قرار گرفته حتی در سد در حال احداث نمرود نیز که مشترک بین تهران و سمنان است یک‌چهارم مخزن برای سیلاب احتمالی باید تخلیه شود و آب خروجی جهت کشت پاییزه دشت گرمسار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رضوی گفت: در سال آبی گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد بیشتر از آب سطحی جهت شرب استفاده کردیم. این ارقام در بخش کشاورزی ۷۹ درصد و در صنایع ۸۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در استان تهران در سال آبی گذشته ۱۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از آبهای زیرزمینی جهت شرب استفاده کردیم. به این ترتیب نسبت استفاده از آب زیرزمینی جهت شرب نسبت به سال قبل از آن ۳۱.۶۹ درصد بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران با بیان اینکه سال گذشته شرایط کیفیت آب تهران بهبود یافت، افزود: پیش‌بینی می‌شود سال جاری با همین شرایط نرمال روبه‌رو باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال جاری از ۵۹۶ میلیون متر مکعب آبهای سدهای پنج‌گانه ۵۰ درصد آن که ۳۰۰ میلیون متر مکعب را شامل می‌شود در پایاب سدها مورد استفاده تغذیه مصنوعی قرار گرفته است که یکی از روشهای مقابله با فرونشست است به شرطی که تداوم داشته باشد.

شهریار و ورامین در مرحله قرمز فرونشست

وی تصریح کرد: در حال حاضر در برخی دشت‌ها روزانه یک میلی‌متر و در برخی دشتها نیم میلی‌متر فرونشست داریم و در این رابطه شهریار و ورامین بحرانی‌تر و در مرحله قرمز هستند.

رضوی با بیان اینکه ۳۱ سانتی‌متر در استان تهران فرونشست زمین رخ می‌دهد، افزود: ما در حال حاضر ۳ میلیارد متر مکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت داریم.

وی ادامه داد: فرونشست در شهر تهران در مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ رخ می‌دهد و علت آن تجمع چاه‌های زیرزمینی که جهت شرب و فضای سبز شهری استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: دشت‌های شهریار و ورامین تا ۲۰ سال آینده از نظر برداشت آبهای زیرزمینی و پایداری توسعه با خطر مواجه خواهند شد.

رضوی درباره تاثیر شبکه فاضلاب در فرونشست گفت: شبکه فاضلاب در شهر تهران تعادل به وجود آورده اما اگر توسعه یافته و همه آب جمع‌آوری شود تعادل به هم خورده و بیلان منفی شده و فرونشست اتفاق می‌افتد بنابراین بازنگری در اجرای پروژه فاضلاب در دستور کار قرار گرفته که براساس آن برخی اقدامات تا سال ۱۴۳۰ انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه با تغذیه مصنوعی و کاهش برداشت، فرونشست متعادل و در حد مجاز باقی می‌ماند، افزود: بیش از ۲۰۰ میلی‌متر در سال فرونشست هر منطقه‌ای را وارد خط قرمز خواهد کرد.

۲۴۰ میلیون متر مکعب از آب تخصیصی تهران قابل انتقال نیست

در ادامه این نشست رضوی با بیان اینکه ۲۴۰ میلیون متر مکعب از آب تخصیصی تهران در سامانه غرب و شرق قابل انتقال نیست، افزود: در سامانه شرق فرار آب را داریم که ۱۶۵ میلیون متر مکعب امکان انتقال ندارد  در سامانه غرب نیز ۸۰ میلیون متر مکعب آب امکان انتقال ندارد. برای حل این موضوع، پروژه‌های متعددی تعریف کردیم که هرکدام در مناطق مختلف است. در سامانه شرق کار مطالعاتی تمام شده، پیمانکار انتخاب شده و کار اجرایی در صورت تامین اعتبار آغاز شده‌اند.

وی درباره تخریب‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز نیز گفت: از سال ۹۲ با جدیت جلوگیری از تخرب و ساخت و ساز غیرمجاز را آغاز کرده‌ایم. در سال ۹۷ تا ۹۸، ۲۰۰ هکتار از اراضی مورد تجاوز آزاد شدند. برای ۶۳۱ هکتار از بستر رودخانه‌ها سند مالکیت گرفتیم و تجاوز رودخانه‌ها را متوقف کردیم. تعیین حریم بستر از ۳ هزار و ۸۸۰ کیلومتر ۵۰ درصد آن انجام شده و ظرف دو سال آینده ۵۰ درصد باقی مانده هم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۸، ۴۳ هکتار از اراضی آزاد شده و در راستای جلوگیری از رودخانه‌خواری قوه قضاییه قول همکاری ۱۰۰ درصدی را داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز