خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران:

فاز جدید توسعه «کارپوشه ملی ایرانیان» کلید خورد/ امکان حضور اپلیکیشن‌های بخش خصوصی در «کارپوشه ملی ایرانیان» فراهم شد

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۳۸۲

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: سامانه کارپوشه ملی ایرانیان با هدف خدمات‌رسانی بخش دولتی به مردم و دستیابی به ایران هوشمند اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امروز تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات برای توسعه سامانده کارپوشه ملی ایرانیان به امضا رسید. بر اساس این تفاهم‌نامه استفاده از کارپوشه ملی، توسعه بیشتری خواهد یافت و مردم از طریق این کارپوشه امکان دسترسی آزاد به اطلاعات را بیشتر از گذشته پیدا خواهند کرد.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه هدف از ایجاد کارپوشه ملی ایرانیان تسهیل ارتباط میان حاکمیت با مردم است، اظهار کرد: از طریق این کارپوشه مردم می‌توانند اطلاعیه‌های حاکمیتی، مدارک و همچنین مکاتبات اداری با سازمان‌های دولتی را به صورت الکترونیک داشته باشند.

وی ادامه داد: کارپوشه ملی ایرانیان همچنین گردش آزاد اطلاعات را بیشتر از گذشته امکانپذیر می‌کند.

ناظمی با تاکید بر اینکه برخلاف گذشته در توسعه جدید کارپوشه ملی ایرانیان از استارتاپ‌ها و نوآوری‌های بخشی خصوصی نیز در این زمینه استفاده می‌شود، افزود: علاوه بر اپلیکیشن دولتی، اپلیکیشن‌های پرکاربرد که بالای یک میلیون نفر کاربر داشته باشند می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

ناظمی اضافه کرد: حضور بخش خصوصی به این معنی نیست که حریم خصوصی افراد مورد تهدید قرار می‌گیرد برای جلوگیری از این مشکل *پروتکل‌هایی در نظر گرفته شده تا علاوه بر رعایت حریم خصوصی افراد، اطلاعات شخصی آنها نیز حفظ شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: در کارپوشه ملی ایرانیان ارسال اطلاعات به سازمان‌ها و شرکت‌ها و بالعکس آن با چهار شیوه اپلیکیشن، پیام‌رسان، وب‌سایت و ایمیل انجام می‌شود.

به گفته ناظمی از طریق این کارپوشه دولت می‌تواند خدماتی مانند اطلاع‌رسانی ابلاغیه‌های دولتی، قبوض، صدور قبوض، ارسال مدارک و هر نوع خدمات دولتی را ارائه دهد.

وی گفت: طرح کارپوشه ایرانیان امکان حضور استارتاپ‌ها و مدل‌های جدیدی از کسب و کار را فراهم می‌کند که خود زمینه‌ساز اشتغال‌های جدیدی در این حوزه خواهد بود.

ناظمی پیش‌بینی کرد تا سه الی چهار ماه آینده اولین نمونه‌ها از استارتاپ‌ها یا کسب و کارهای جدید مرتبط با کارپوشه ملی ایرانیان ارائه شوند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره چگونگی ورود اپلیکیشن‌ها به طرح کارپوشه ملی ایرانیان اظهار کرد: اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهند به این موضوع ورود کنند ابتدا باید درخواست خود را به سازمان فناوری اطلاعات ارسال کنند تا ما پس از بررسی درخواست آنها و چگونگی عملکرد آنها برای حضور در این کارپوشه امکان فعالیت آنها را فراهم کنیم.

ناظمی با تاکید بر اینکه در توسعه کارپوشه ملی ایرانیان کاهش شکاف دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است، افزود: آمار ما نشان می‌دهد که حداقل 24 درصد از مردم کشور به اینترنت دسترسی ندارند و نمی‌توانند خدمات دولت الکترونیک را استفاده کنند به همین دلیل ما از سازمان ملی پست که امکان دسترسی به  دورافتاده‌ترین روستاها را نیز دارد، طی این تفاهم‌نامه خواسته‌ایم که وکالت افراد برای استفاده از کارپوشه را بر عهده بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که استفاده از سرویس‌های کارپوشه ملی ایرانیان رایگان است یا خیر، گفت: دولت برای ارائه خدمات در کارپوشه ملی ایرانیان هزینه‌ای دریافت نمی‌کند اما با حضور اپلیکیشن‌های بخش خصوصی احتمالا هزینه‌ای به کاربران تحمیل خواهد شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه طرح گذشته کارپوشه ملی ایرانیان توانست 400 هزار کاربر فعال را جذب کند، افزود: با توسعه جدید در کارپوشه ملی ایرانیان و فراهم شدن امکان حضور اپلیکیشن‌ها و استارتاپ‌ها تعداد کاربران افزایش قابل توجهی پیدا کند.

ناظمی تاکید کرد: در حال حاضر الزامی برای استفاده از کارپوشه ملی ایرانیان برای مردم وجود ندارد اما با گذشت زمان و با توجه به کاربردی بودن آن تمایل مردم به استفاده از کارپوشه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: بر اساس ماده 67 و 68 قانون برنامه ششم توسعه حضور سازمان‌های دولتی در کارپوشه ملی ایرانیان الزامی است اما تا به امروز بسیاری از سازمان‌های دولتی و حاکمیتی در این کارپوشه فعال نبودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز