خبرگزاری کار ایران

ریس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

۶ میلیون حساب مظنون به قاچاق بررسی شدند/ نوزاد دو ماه دارای حساب جاری بود/ کولبران و بازارهای مرزی را ساماندهی کردیم

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۷۴۶

ریس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: ۶ میلیون حساب که مظنون به پولشویی و قاچاق بودند مورد پالایش و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی مویدی خرم آبادی در نشست خبری امروز، از بررسی و پالایش ۶ میلیون حساب مظنون به فعالیت در زمینه پولشویی و قاچاق  خبر داد.

وی افزود: این حساب‌ها که عمدتا با تخلف بانک‌ها اعم از کارمندان یا مدیران بوده از سال ۹۲ در زمینه پولشویی و قاچاق کالا فعالیت می‌کردند. به طوریکه در بررسی‌ها متوجه شدیم که برخی حساب‌ها به نام نوزاد ۶ ماهه یا بچه ۲ ساله است. اگر بانک‌ها  بر اساس مقررات  و ضوابط عمل می‌کردند و یا در طول زمان به تخلفات رسیدگی می‌کردند شاهد این اتفاق نبودیم.

مویدی ادامه داد: از این ۶ میلیون، تعداد ۲ میلیون متعلق به اشخاص حقیقی بود که مورد بررسی قرار گرفت، از ۳ میلیون اشخاص حقوقی نیز تاکنون ۲ میلیون ۷۰۰ هزار حساب پالایش شده است. همچنین در خصوص اتباع بیگانه ۵۸۲ هزار حساب مورد بررسی قرار گرفت و تا کنون دستگیری‌های زیادی صورت گرفته است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: از مجموع حساب‌های یاد شده پالایش 88 هزار شماره حساب باقی مانده که به زودی به اتمام می‌رسد. در واقع از سال 92 تا به امسال این شش میلیون حساب مورد بررسی قرار گرفته که تاکنون بیش از 5 میلیون آن مسدود شدها ست. بخری از این حساب‌ها بیش از 50 سال پیش افتتاح شده و فعال مانده بودند.

وی تصریح کرد: ما در راستای وظیفه خود برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های مافیایی و ممانعت از پولشویی به دنبال شفاف‌سازی هستیم و با همکاری بانک مرکزی همه حساب‌ها را شناسنامه‌دار و هویت دار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره نحوه رسیدگی به تخلف بانک‌ها گفت: شناسایی افراد و کارکنان بانک‌هایی که به صورت عمدی یا از سر سهل‌انگاری نسبت به افتتاح این حساب‌ها اقدام کرده‌اند در دستور کار است و تاکنون افرادی نیز دستگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: شاید برخی از همین افرادی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به جرم اختلاس و ... دستگیر شده و دادگاه آنها در حال برگزاری است جزو دارندگان همین حساب‌ها باشند.

وی با اشاره به قاچاق پوشاک گفت: سال گذشته واردات پوشاک ممنوع بود و شاهد ارتقای تولید در کشور بودیم و امروز کیفیت تولیدات داخلی به گونه‌ای شده که تمایل به قاچاق کاهش یافته است اما اگر از ورود کالاهای ساخته شده به کشور جلوگیری کنیم شاهد اتفاق خوبی خواهیم بود. همچنین با تلاش همکاران من و سایر ارگان‌ها در ماه‌های اخیر دیگر شاهد خروج کالاهای اساسی از کشور نیستیم.

مویدی در خصوص تلفن همراه گفت: با همکاری دستگاه‌های مربوطه طرح رجیستری اجرا شد اگر چه در این خصوص مافیا کارشکنی‌های زیادی کرد اما توانستیم گام‌های خوبی برداریم و امروز شاهد برقرار بودن ارتباط گمرک و ناجا در جهت احقاق حق دولت هستیم و راه را بر قاچاقچیان بسته‌ایم.

وی افزود: 158 کشور جهان درگیر پدیده قاچاق هستند و هر کدام سهمی در اقتصاد پنهان دارند در سال 97 به دلیل تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام این ستاد تعریف مجددی در عملکرد و فعالیت‌های خود انجام داد ضمن آنکه تدبیر دولت در جهت جلوگیری از ورود پیش از هزار قلم کالا در همین راستا بود. شرایط به گونه‌ای شده بود که روند قاچاق معکوس شد که نمونه بارز آن خروج دام زنده از کشور بود که با تدبیرات اندیشیده شده از این امر جلوگیری شد و اکنون ما در راستای تثبیت این وضعیت هستیم.

مویدی در خصوص قاچاق سوخت گفت: تا زمانی که قیمت سوخت متعارف نشود ما شاهد این پدیده خواهیم بود به طوی که قاچاقچیان خارجی نیز تمایل به این کار دارند بررسی‌های ما نشان می‌دهد که سالانه 11 میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود که سال گذشته ما توانستیم این عدد را به هشت میلیون لیتر برسانیم. به دلیل عدم شفافیت در تولید و چرخه حمل تا مصرف قاچاق به راحتی صورت می‌گرفت که ما با همکاری وزارت نفت اقدام به ساماندهی این چرخه کردیم و تا حدود زیادی نیز موفق بودیم ضمن آنکه در دستور وزیر کشور به استانداران و تشکیل کارگروه‌ها نیز باعث شده که در سال جاری قاچاق سوخت سخت‌تر شود ضمن آنکه همکاری وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در شناسایی و در خصوص توقیف محموله‌های زمینی و دریایی سوخت نیز به ما کمک زیادی کرد.

وی در خصوص لوازم خانگی و بازار بانه گفت: ما کولبران و بازارهای مرزی را ساماندهی کردیم و سهم دولت، سهم تاجر و کولبر مشخص شده است کالایی که دربانه وجود دارد شامل همین طرح می‌شود و مقدار کمی از آن به صورت قاچاق وارد شده است. وجود لوازم خانگی در بانه کار زشت و بدی نیست بلکه یک فرصتی است که از مبادی قانونی فراهم شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز